اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

تعامل یا تقابل، دولت افغانستان به کدام سو می‌رود

به اعتقاد کارشناس مسائل سیاسی افغانستان، دولت فعلی این کشور با اتخاذ سیاستی دوگانه ضمن تلاش برای حفظ قدرت در عین حال سعی در اتخاذ رویکردی تعاملی برای یافتن حامی در روزهای پس از کناره گیری و عدم محاکمه از سوی مخالفان است.

تعامل یا تقابل، دولت افغانستان به کدام سو می‌رود

«احمد سعیدی» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس با اشاره به اظهارات «مارشال قسیم فهیم» معاون اول رئیس جمهوری افغانستان و نشست «حامد کرزی» با رهبران جهادی این کشور اظهار داشت: آنچه که در مورد مصالحه با طالبان از سوی مارشال فهیم گفته شد، قبلا دولت افغانستان با ایجاد دفتر طالبان در قطر موافقت کرده بود و البته این یک دفتر سیاسی نیست و فقط برای گفت‌و‌گوی طرفین توافق شده است.

سعیدی افزود که مارشال فهیم و کسانی که طی 4 سال اخیر بر افغانستان حکومت کردند، نگرانند زیرا در این مدت افراد غیرنظامی بسیاری توسط نیروهای خارجی و داخلی کشته شده‌اند، رشوه، اختلاس، ظلم و بی‌عدالتی وجود داشته و اکنون زمامداران نگرانند که اگر گروه جدیدی در افغانستان به قدرت برسد، دولت حامد کرزی و برخی افراد وابسته را به دادگاه بکشانند و یا از صحنه سیاسی خارج کنند.

به همین سبب گروه فعلی حاکم تلاش می‌کنند که به نحوی در حفظ قدرت خود اصرار بورزند و اگر حفظ قدرت هم نشود حداقل حمایت کننده ای پیدا شود تا آن‌ها مورد محاکمه قرار نگیرند.

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان با اشاره به جلسه حامد کرزی با رهبران جهادی افغانستان گفت که در جلسه روز چهارشنبه (22 خرداد) حامد کرزی با رهبران جهادی در مورد چگونگی دفتر طالبان در قطر بحث و تبادل نظر کرد.

وی افزود که شرایط گشایش دفتر طالبان بررسی و در مورد چگونگی آغاز مصالحه با این گروه نیز توافقاتی صورت گرفت.

سعیدی تاکید کرد که در مورد حمایت از کاندید خاص در انتخابات ریاست جمهوری آتی صحبتی صورت نگرفته و همچنین بر سر موضوع «اجماع ملی» که قبلا نیز مطرح شده بود نیز توافقی حاصل نشد.به خاطر این که هنوز در افغانستان معلوم نیست که چه کسانی در انتخابات کاندید می‌شوند.

وی با اشاره به رابطه دولت افغانستان و اپوزیسیون گفت که احزاب و اپوزیسیون در افغانستان خواستار برگزاری هرچه زودتر انتخابات هستند ولی دولت فعلی بدنبال اعلام حالت اضطراری در کشور است تا دوره خود را تمدید کند و یا با دستاویز قرار دادن اجماع ملی مدت بیشتری بر سر قدرت باقی بماند.

سعیدی در پاسخ به اینکه آیا اپوزیسیون دولت سخنان مارشال فهیم را تایید می‌کند، گفت که گروه اپوزیسیون صحبت‌های فهیم را تایید نمی‌کند زیرا وی طی مدت 4 سال در مقام معاون اولی رئیس جمهوری افغانستان حرفی به میان نیاورده است.

وی با اشاره به پیشنهاد تبدیل نظام ریاستی به نظام پارلمانی در افغانستان اظهار داشت که مردم افغانستان به این باور هستند که نظام عیب ندارد بلکه رهبری نظام فعلی افغانستان مشکل دارد و اگر این رهبری تغییر کند مشکل حل می‌شود.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: مارشال فهیم نسبت به زلمی خلیلزاد (مشاور سابق بوش، سفیر آمریکا در عراق و افغانستان)، و برادران کرزی در جمع استانداران انتقاد کرد و این در حالی است که زلمی خلیلزاد بود که مارشال فهیم را به قدرت رساند و اما برادران حامد کرزی با برادران فهیم در تجارت شریک هستند به همین منظور کابل بانک را ایجاد کردند.

وی تاکید کرد که این ها مسائلی است که مردم متوجه می شوند و فریب نمی‌خورند.

احمد سعیدی در مورد سفر نزدیک «نواز شریف نخست» وزیر جدید پاکستان به افغانستان نیز اظهار داشت که فکر می کنم تا سال 2014 تحول جدی در افغانستان صورت نمی‌گیرد و سفر نواز شریف به افغانستان نیز فقط یک سفر تشریفاتی خواهد بود و وی برای احوالپرسی خواهد آمد و تحولی صورت نمی‌گیرد و قراردادی هم امضاء نخواهد شد.

به گزارش فارس، مارشال قسیم فهیم معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در نشست سه روزه والیان در کابل هشدار داد که انتقال قدرت سیاسی بیشتر از انتقال مسئولیت‌های امنیتی برای شهروندان این کشور نگرانی ایجاد کرده است.

مارشال فهیم افزود که نگرانی‌هایی درباره انتقال قدرت سیاسی از سوی کسانی که به امریکا وابستگی دارند، دامن زده می‌شود.

وی تاکید کرد که مردم هنوز به طور کامل خلع سلاح نشده‌اند و هر نوع انتقال قدرت ممکن است با برخی عقده گشایی‌ها همراه باشد که پیامدهای ناگواری را در پی دارد.

معاون اول حامد کرزی اظهار داشت که با اجماع ملی و مشارکت طالبان در قدرت سیاسی آینده افغانستان موافق است.

وی تاکید کرد: می‌توان با پاکستان در مورد مرز «دیورند» (مرز مورد مناقشه افغانستان و پاکستان) گفت‌و‌گو کرد و مشکلات را حل نمود.

نشست ملی سه روزه استانداران افغانستان در کابل برای بررسی چگونگی تامین امنیت و راه‌های آوردن صلح، بهبود حکومتداری و توسعه استان‌ها در کابل برگزار شد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول