اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از وضعیت نخبگان چهارمحال و بختیاری

لزوم حمایت مادی و معنوی مسئولان از طرح‌های نخبگان

استان چهارمحال و بختیاری با توجه به مقیاس جغرافیا و میزان جمعیت تحت پوشش خود خطه نخبه‌پروری است.

لزوم حمایت مادی و معنوی مسئولان از طرح‌های نخبگان

تعریف نخبه تنها در حوزه‌های علمی محدود نمی‌شود و در تمامی بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هنری ما شاهد وجود شخصیت‌هایی هستیم که در حوزه کاری خود دارای ایده‌ها، نظرات نوآورانه و جدید هستند و در مواقع لزوم با طرح آن و کلاف سردرگمی را باز کرده و مشکلی را حل می‌کنند.

بیشتر جمعیت نخبگان استان چهارمحال و بختیاری  را نخبگان علمی تشکیل می‌دهند و کمتر شاهد بروز و شکوفایی نخبگان سیاسی و فرهنگی هستیم و خلاء پردازش بیشتر در این حوز‌ه‌ها در این استان مشاهده می‌شود که البته نیازمند بررسی و حمایت سازمان‌های مربوطه است.

استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌هایی است که علی‌رغم داشتن محرومیت نسبی در برخورداری از امکانات علمی و پژوهشی در سال‌های گذشته دارای موارد زیادی از استعدادهای درخشان ، نخبگان،برگزیدگان المپیادهای علمی و مبتکرین و مخترعین  است  که هر کدام به نوبه خود در مرحله ای از کار خویش با مشاهده مشکل نیازمند حمایت هستند، مانند مخترع خوش فکری که در تجاری‌سازی طرح خود خواهان حمایت فکری و مالی مراکزی مانند بنیاد نخبگان  است.

این موضوع ما را بر آن داشت تا با چند تن از مخترعان و مبتکران استان چهارمحال و بختیاری و رئیس بنیاد نخبگان این استان گپ‌و‌گفتی  داشته باشیم  تا وضعیت نخبگان و مخترعان استان بررسی اجمالی شود که به شرح ذیل است.

* وجود نزدیک به 170 نخبه، مخترع و استعداد برتر در چهارمحال و بختیاری

رئیس بنیاد نخبگان استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: استان چهارمحال و بختیاری دارای استعدادهای علمی زیادی است و فضای حال حاضر این استان مطلوب است طوری که بالغ بر 170 نخبه، استعداد برتر و مخترع  در این استان شناسایی شده است.

وی افزود: از این تعداد به انضمام  مخترعان برگزیده سومین جشنواره منطقه کوهرنگ 61 نفر را مخترعان این استان تشکیل می‌دهند.

خداداد پیرعلی راه‌اندازی موزه سیار علم و فناوری را از برنامه‌های سال جاری بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری دانست و گفت: اجرای طرح اردوی جهادی ویژه نخبگان از دیگر برنامه‌های سال جاری است که در صورت مصوب شدن از سوی بنیاد ملی نخبگان در تابستان سال جاری اجرا خواهد شد و جوانان نخبه این استان از مناطق محروم استان بازدید خواهند داشت.

وی شرکت نخبگان چهارمحال و بختیاری در جشنواره ملی علم تا عمل را یکی از اولویت‌های سال جاری خود برشمرد و تصریح کرد: سهمیه استان چهارمحال و بختیاری در جشنواره علم تا عمل تهران 40 طرح است  در حالی که سال گذشته استان چهارمحال و بختیاری با 93 طرح در جشنواره شرکت کرد و پیش‌بینی می‌شود امسال این تعداد افزایش یابد.

این مسئول از اعطای تسهیلات به برگزیدگان کنکور 92 خبر داد و خاطرنشان کرد: تمامی نفرات برتر در کنکور بعد از شناسایی و ارائه مدارک جزء مخترعان سطح 2 بنیاد قرار می‌گیرند و به آنان مستمری ماهیانه و تسهیلات اعطا می‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان  اخذ حقوق ماهیانه را از جمله بیشترین خواسته‌ها و مطالبات نخبگان استان عنوان کرد و تاکید کرد: اکثر جمعیت نخبگان و مخترعان این استان جوان هستند که در حال ادامه تحصیل‌اند بنابراین برای ادامه فعالیت‌های علمی خود نیازمند حمایت مالی هستند.

وی افزود: این بنیاد برای ایجاد فضای مطلوب نخبگان استان چهارمحال و بختیاری علاوه بر ارائه تسهیلات مالی اقدام به برگزاری کلاس‌های ورزشی، تفریحی و فرهنگی کرده و همیشه آماده دریافت نقطه نظرات نخبگان این استان است.

* برگزاری جشنواره‌های علمی موجب شکوفایی استعداد جوانان می‌شود

یکی از مخترعان جوان استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، ضمن تقدیر از خدمات و حمایت‌های بنیاد نخبگان این استان اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره منطقه‌ای کوهرنگ باعث شکوفایی استعدادهای جوانان کشور و استان‌هایی مانند استان چهارمحال و بختیاری می‌شود و با ایجاد محیط رقابتی سالم بین طرح‌ها و مجریان آنها، افزایش کیفی طرح‌ها را در سال‌های بعد در پی خواهد داشت.

حمید‌رضا اعلایی حمایت مادی و معنوی از طرح‌های مخترعان را از مسئولان و سازمان‌های مربوطه خواستار شد و اذعان داشت: اداراتی که طرح ثبت شده‌ای در موضوعیت کار آنان قرار دارد می‌توانند با تشکیل کمیته بررسی طرح طرحی را بررسی کرده و در صورت پذیرش برای تجاری‌سازی و صنعتی‌سازی طرح مربوطه مخترع را حمایت و یاری رسانند.

وی با انتقاد از شرایط دشوار نحوه عضویت در بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: عضویت تنها با کسب گواهی‌نامه سطح 3 بنیاد نخبگان به اتمام نمی‌رسد و گاهی بنیاد صرفا هزینه تعیین شده برای طرحها را پرداخت می‌نماید در حالی که انتظار ما حمایت بیشتر در مقطع زمانی طولانی‌تر است.

مخترع "نمایشگر شبیه‌ساز شنی" با ارائه توضیحاتی در خصوص این طرح گفت: در این اختراع به جای استفاده از 3 چراغ راهنمایی و رانندگی بر سر چهارراه‌ها از یک پنل مجزا استفاده شده است که سه حالت موجود در چراغ را به صورت رنگی و انیمیشن نمایش می‌دهد  که علاوه بر سهولت کار  موجب سرگرم کردن رانندگان در زمان ایست  پشت چراغ قرمز می‌شود.

وی کاهش هزینه اولیه ساخت و هزینه انرژی مصرفی این طرح را در مقایسه با چراغ راهنمایی موجود بسیار چشمگیر دانست و خاطرنشان کرد:  این طرح هزینه ساخت  اولیه را تا میزان  یک ششم و هزینه مصرفی در زمان کار تابلو را به میزان یک دهم کاهش می‌دهد.

* مبتکرین مبتدی نیازمند برخورداری از راهنمایی اساتید برتر دانشگاهی هستند

بانوی جوان و مخترع استان چهارمحال و بختیاری خواستار ارائه راهنمایی و برنامه‌ریزی برای مبتکران مبتدی و تازه کار از سوی بنیاد نخبگان شد و گفت: ایجاد انگیزه و تشویق، برخورداری از حضور استادان و مشاوران برتر در حوزه‌های مختلف کاری و البته حمایت مالی شاید مطالبه اکثر مبتکران و نخبگان کشور باشد.

معصومه محمدی که موفق به طراحی "تابلوی نمایش زمان در مدارس" شده است با اشاره به برخی از مزایای  این طرح خاطرنشان کرد: در سالیان گذشته مدارس زنگ‌هایی داشتند که در موقع نواختن تمرکز دانش‌آموزان را به هم می‌زد یا اینکه خیلی دقیق کار نمی‌کرد ولی این اختراع با برخورداری از شمارشگر و داشتن سه رنگ متفاوت که هرکدام مبین علامت ویژه‌ای است سعی کرده به برخی از مشکلات خاتمه دهد.

وی ادامه داد: از دیگر مزایای این طرح این است که برای اطلاع‌رسانی دیگر لازم نیست مدیران مدارس از وقت کلاس بزنند و با ایجاد صف در حیاط اطلاع‌رسانی کنند بلکه می‌‌توانند پیغام خود را  وارد سیستم کرده و بر روی نمایشگر تابلو مشاهده کنند.

مخترع برگزیده سومین جشنواره منطقه کوهرنگ با بیان اینکه طرح تابلوی نمایش زمان مدارس مشابه خارجی ندارد اذعان داشت: تجاری‌سازی و تولید انبوه این گونه طرح‌ها نیازمند حمایت از سازمان‌هایی است که این طرح‌ها مورد کاربردشان است و ساخت آن تنها به دست مبتکر طرح مقدور نیست.

.......................

مریم پوراعتمادی

........................

انتهای پیام/68006/ق40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول