اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از حضور آیه‌های مجسم در مناطق محروم

احداث 6 طرح عمرانی در دستور کار بسیج سازندگی آبیک

بسیج سازندگی شهرستان آبیک احداث شش طرح عمرانی در مناطق محروم را برای تابستان امسال در دستور کار قرار داده است.

احداث 6 طرح عمرانی در دستور کار بسیج سازندگی آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، تأسیس سازمان بسیج سازندگی به سال 1379 برمی‌گردد که بر اساس تدابیر مقام معظم رهبری برای شکوفایی استعدادهای ذخیره شده در جوانان، این سازمان با هدف استفاده از نیروی نشاط جوانان برای سازندگی کشور در اوقات فراغت تشکیل شد.

شاید این سئوال به ذهن متبادر شود که بسیج سازندگی با جهاد سازندگی ابتدای انقلاب چه تشابه و تمایزی دارد که باید گفت تشابه اصلی، در نقش و کارکرد احیای ارزش‌های جهادی است و علاوه بر آن، فعالیت‌های بسیج سازندگی با جهاد سازندگی گذشته، در خدمات‌رسانی و محرومیت‌زدایی از روستاها و مناطق محروم است.

اما نقطه تمایز این دو آن است که وظیفه ذاتی جهاد سازندگی گذشته، عمران و آبادانی روستاها بود که در سال‌های بعد این وظایف به دستگاه‌های دولتی واگذار شد.‌

این سازمان با گذشت 13 سال از فعالیت خود و در قالب اردوهای هجرت با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان در همه عرصه‌ها اعم از آموزشی، بهداشتی، فنی و حرفه‌ای، خدمات‌رسانی، عمرانی، مرمت، بهسازی و زیباسازی مدارس وارد شده که خدمات‌رسانی و محرومیت‌زدایی از کشور از نتایج آن بوده است.

بسیج سازندگی شهرستان آبیک هم در سال‌های اخیر خدمات مهم و ارزنده‌ای در مناطق محروم و روستاها از خود بر جای گذاشته و امسال نیز همانند سال‌های گذشته گام‌های مؤثری را برای محرومیت‌زدایی برداشته است.

بسیج سازندگی شهرستان آبیک در تابستان امسال احداث شش طرح عمرانی را در دستور کار خود قرار داده است که به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

راه‌اندازی اورژانس در جاده طالقان

مرتضی یگانه‌مافی مسئول بسیج سازندگی شهرستان آبیک از احداث پروژه پایگاه اورژانس 115 در جاده طالقان بین روستای خوزنان و زیاران خبر داد و گفت: این پروژه به صورت مشارکتی با سپاه استان قزوین در زمینی به مساحت 60 مترمربع احداث می‌شود که شناژکشی آن انجام شده و در حال احداث است.

احداث مسجد 200 متری در حسین‌آباد رضی

دومین طرحی که بسیج سازندگی شهرستان آبیک در دستور کار قرار داده، احداث مسجد در روستای حسین‌آباد رضی از توابع بخش بشاریات است.

یگانه‌مافی اظهار داشت: در روستای حسین‌آباد رضی مسجدی با بیش از 50 سال قدمت دارد ولی به دلیل داشتن قدمت، تصمیم گرفته شد که تخریب نشود.

وی افزود: دهیار روستای حسین‌آباد رضی زمینی به مساحت 200 مترمربع در اختیار بسیج سازندگی قرار داد تا نسبت به احداث مسجد جدید اقدام کند.

احداث 3 غسالخانه در روستاها

بسیج سازندگی شهرستان آبیک احداث سه غسالخانه در روستاهای فالیزان از توابع بخش مرکزی و روستاهای شهرآباد و یزبر از توابع بخش بشاریات را در دست اجرا دارد.

مسئول بسیج سازندگی شهرستان آبیک بیان کرد: احداث غسالخانه روستای فالیزان تا 10 روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد و احداث غسالخانه روستاهای شهرآباد و یزبر نیز در چند روز آینده آغاز می‌شود.

احداث خانه عالم در روستای چناسک

احداث خانه عالم در روستای چناسک از توابع بخش مرکزی شهرستان آبیک ششمین طرحی است که بسیج سازندگی شهرستان آبیک در دست اقدام دارد.

نقشه خانه عالم روستای چناسک طراحی شده و در زمینی به مساحت 80 مترمربع از سوی بسیجی سازندگی شهرستان آبیک احداث می‌شود.

علاوه بر احداث شش طرح عمرانی از سوی بسیجیان بی‌ادعای آبیکی، بسیج سازندگی شهرستان آبیک برنامه‌هایی را برای تحقق اقتصاد مقاومتی در دستور کار دارد.

یگانه‌مافی در خصوص این برنامه‌ها گفت: راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی کوچک مانند پرورش ماکیان و ماهی، تولید قارچ، واحدهای گلخانه‌ای، کود ورمی کمپوست و کاشت سبزیجات برای افرادی که توانایی انجام این امور را دارند، در دستور کار بسیج سازندگی شهرستان آبیک است.

وی افزود: افراد شناسایی شده به استان قزوین معرفی می‌شوند تا از طریق دریافت وام نسبت به درآمدزایی اقدام کنند.

این مسئول ادامه داد: دریافت وام به گونه‌ای صورت می‌گیرد که بخشی از پول به صورت نقدی و بخش دیگر به صورت جنس و تأمین کالاهای مورد نیاز افراد است.

به‌کارگیری یک‌هزار و 32 دانش‌آموز آبیکی در طرح هجرت 3

فعالیت دیگر بسیج سازندگی شهرستان آبیک، برگزاری اردوهای جهادی یک‌روزه، هفت‌روزه و 10 روزه است.

در طرح هجرت 3، تعداد یک هزار و 32 دانش‌آموز آبیک حضور دارند که مرمت، بهسازی و رنگ‌آمیزی مدارس را بر عهده دارند که در این راستا در اردوهای یک‌روزه و 10 روزه شرکت می‌کنند.

مسئول بسیج سازندگی شهرستان آبیک از شرکت 750 تن از دانش‌آموز دختر و پسر در اردوهای یک‌روزه و 282 تن از دانش‌آموزان در اردوهای 10 روزه خبر داد و افزود: این دانش‌آموزان در قالب حلقه‌های صالحین هستند و مرمت، بهسازی، رنگ‌آمیزی، تعمیر میز و نیمکت، طراحی و نقاشی کلاس‌ها، شعارنویسی دیوارها، لکه‌گیری و رنگ‌آمیزی سقف مدارس را بر عهده دارند.

وی افزود: بیش از 200 تن از دانش‌آموزان در اردوی یک‌روزه پاکسازی اطراف آزادراه آبیک شرکت می‌کنند.

بنابر این گزارش، 800 تن از برادران در قالب اردوهای یک روزه، علاوه بر کمک در احداث شش طرح عمرانی مهم بسیج سازندگی، برای عرصه‌های مختلف عمرانی، ساخت حمام، سرویس بهداشتی، ساخت نمازخانه، آموزش‌های بهداشتی مانند واکسیناسیون و ویزیت رایگان، انتقال آب آشامیدنی، تکمیل اماکن مذهبی و امور فرهنگی به روستاهای محروم اعزام می‌شوند.

در اردوهای هفت ‌روزه 60 نفر از اعضای بسیج محلات، هشت نفر از فرهنگیان و 290 نفر از خواهران شرکت کرده‌اند.

همچنین 100 نفر از کارمندان ادارات نیز در قالب بسیج اقشار با بسیج سازندگی همکاری دارند.

شایان ذکر است، کوتاه‌مدت و زودبازده بودن این طرح‌ها، فراگیر و گسترده بودن، نداشتن پیچیدگی‌های تخصصی و نیز عمومی و عام‌المنفعه بودن از ویژگی‌های طرح‌های بسیج سازندگی است.‌

محرومیت‌زدایی روستاها با کمترین هزینه

مسئول بسیج سازندگی شهرستان آبیک اذعان کرد: غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در عرصه‌های سازندگی، مردم‌یاری و خدمات‌ رسانی، آشنایی جوانان با فرهنگ کار و تلاش و فعالیت‌های گروهی، کمک به توسعه سازندگی و رفع محرومیت در کشور به ویژه در روستاها و مناطق محروم با هزینه کمتر و سرعت بیشتر از مهم‌ترین اهداف برگزاری این اردوها است.

یگانه‌مافی اضافه کرد: هدف اصلی اجرای طرح بسیج سازندگی و رفع محرومیت‌ها تحقق تدابیر مقام معظم رهبری است و اجرای این طرح علاوه بر اشتغالزایی سبب تقویت روحیه اعتماد به نفس جوانان می‌شود و از بروز ناهنجاری‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

ذکر این مطلب ضروری است که تدوین هر برنامه راهبردی برای توسعه کشور نیازمند احصای موانع، آسیب‌ها و شناسایی فرصت‌ها و توانایی‌هاست که طرح بسیج سازندگی همه این خصوصیات را دارد.

این فرمایش مقام معظم رهبری که «حضور جوانان در مناطق محروم آیه‌های مجسم قرآن کریم است گرچه اقدامات ارشادی و تربیتی هم از سوی آنان انجام نشود»، جایگاه و ارزش بسیج سازندگی را بیش از پیش آشکار می‌کند و باید گفت که بسیج سازندگی برترین الگوی مناسب و ایرانی ـ اسلامی برای دستیابی به پیشرفت و آبادانی کشور است.

==================

گزارش از: هاجر عبداللهی سویری

==================

انتهای پیام/77006/ح40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول