اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر علمی همایش درمان بر اساس طب سنتی خبر داد

راه‌اندازی دانشکده طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین

دبیر علمی همایش اصول و پایه‌های درمان بیماری‌ها بر اساس طب سنتی ایران گفت: دانشکده طب سنتی با همکاری دانشگاه تهران به زودی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین راه‌اندازی می‌شود.

راه‌اندازی دانشکده طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین

مریم جوادی در حاشیه برگزاری این همایش که بعد از ظهر امروز در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای راه‌اندازی دانشکده طب سنتی انجام شده است، اظهار داشت: با دستور رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین و پیگیری‌های معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اقدامات لازم برای راه‌اندازی دانشکده طب سنتی انجام شده است.

وی افزود: طب سنتی جایگاه خاصی در سطح جهان دارد و در کشور ما نیز چندین سال است دانشگاه‌هایی مانند علوم پزشکی تهران متخصصان این علم را ابتدا در دوره‌های شش ماهه و سپس به صورت متخصص طب سنتی آموزش می‌دهد.

جوادی عنوان کرد: در سال‌های اخیر طب سنتی توانسته جایگاه خود در جامعه را پیدا کند به طوری که در بسیاری از استان‌های کشور مصرف عرقیات گیاهی در خانواده‌ها متداول شده و در برنامه غذایی خانواده‌ها قرار دارد و در برخی دیگر از استان‌ها نیز از گیاهان دارویی برای تهیه غذاهای سنتی استفاده می‌شود.

این مسئول اظهار داشت: از زمانی که بشر پا به عرصه وجود گذاشت و متوجه شد که برای درمان بیماری‌ها راه‌های خاصی وجود دارد، از گیاهان برای درمان بیماری‌های خود استفاده کرده است.

جوادی با بیان اینکه طب سنتی ایران ریشه در تاریخ کهن کشور دارد، افزود: طب سنتی مختص ایران نیست؛ اما این همایش با رویکرد طب سنتی ایرانی ـ اسلامی برگزار شده است.

وی با اشاره به محورهای برگزاری همایش گفت: تغذیه سالم، نقش طب سنتی در درمان بیماری‌های پوستی، آشنایی با داروهای گیاهی طب سنتی، استفاده از طب سنتی در درمان بیماری‌های پوستی، گوارشی و جایگاه طب سنتی در درمان بیماری‌های اطفال از مهم‌ترین محورهای این همایش است.

دبیر علمی این همایش بیان کرد: سخنرانان این همایش از استادان دانشگاه علوم پزشکی هستند و متخصصان طب سنتی ایران که در استان‌های تهران، البرز و قزوین سکونت دارند نیز در برگزاری این سمینار همکاری دارند.

*تهیه عرقیات از 40 نوع گیاه دارویی

جوادی با اشاره به اینکه داروهای گیاهی زیادی در سطح کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر از حدود 40 نوع گیاه دارویی که در مناطق مختلف کشور رشد می‌کند انواع عرقیات تهیه شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد که در درمان و پیشگیری از بیمارها مؤثر هستند.

وی افزود: همچنین تعداد گیاهان دارویی موجود در سطح کشور و داروهایی که هنوز شناخته شده نیستند، بسیار زیاد است.

جوادی اضافه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور داروهای گیاهی زیادی در سطح کشور می‌رویند که در دنیا بی‌نظیر است.

این مسئول اظهار امیدواری کرد با فعالیت‌هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه انجام داده و اقداماتی که در سطح کشور برای نهادینه کردن این رشته به عنوان یک رشته تخصصی انجام می‌شود، میزان بیماری‌ها کاهش و روند سلامتی بهبود یابد.

وی با تأکید بر فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از داروهای گیاهی و طب سنتی ایران بیان کرد: در راستای تحقق این امر تاکنون چندین سمینار در استان قزوین برگزار شده است.

جوادی افزود: همچنین انجمن طب سنتی در دانشکده پزشکی استان قزوین دایر و سعی شده پایان‌نامه‌های دانشجویان رشته‌های مرتبط به خصوص کارشناسی ارشد تغذیه به این سمت سوق پیدا کند.

وی اضافه کرد: امید است با انجام این گونه اقدامات استفاده از طب سنتی ایرانی و داروهای گیاهی روند رو به رشدی داشته باشد.

این مسئول به عموم مردم توصیه کرد که خودسرانه از هیچ ماده‌ای استفاده نکنند و برای استفاده از هر نوع ماده دارویی حتی داروهای گیاهی با متخصصان امر مشورت کنند؛ زیرا در طب سنتی داروها بر اساس مزاج افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دبیر علمی همایش درمان بر اساس طب سنتی ایران افزود: همچنین اگر فرد در کنار داروی گیاهی از داروی شیمیایی نیز استفاده کند، نوع داروی شیمیایی مصرفی باید مشخص شود تا با داروی گیاهی تناقض عمل نداشته باشد.

جوادی با اشاره به نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر فعالیت عطاری‌ها گفت: برنامه‌ریزی انجام شده از طریق وزارت بهداشت این است که تمام عطاری‌ها و داروخانه‌های سنتی باید مجوز داشته باشند؛ زیرا مواد گیاهی علاوه بر داشتن تاریخ مصرف نباید در کنار برخی وسایل مانند موبایل و مایکروفر قرار گیرند.

انتهای پیام/77010/س40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول