اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از سدهایی که جان می‌گیرند

شنا در سدهای خاکی همچنان قربانی می‌گیرد

آغاز فصل تابستان و استفاده مردم از سدها برای شنا و عدم توجه به علائم هشداردهنده موجب غرق شدن برخی افراد در سدهای استان زنجان شده و خانواده‌های بسیاری را داغدار می‌کند.

شنا در سدهای خاکی همچنان قربانی می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، هر ساله با آغاز فصل گرما و به ویژه در پایان هفته و روزهای تعطیل برخی از شهروندان بدون توجه به علائم هشداردهنده و تذکرات مکرر مسئولان، در دریاچه سدهای استان زنجان مبادرت به شنا می‌کنند که این سهل‌انگاری و عدم توجه موجبات بروز خسارت را برای خانواده‌ها فراهم می‌‌کند.

اگر چه سدها محل مناسبی برای شنا نیست، عموم افراد که این اماکن را برای تفرج انتخاب می‌کنند، ضروری است به خاطر حفظ سلامت خود و خانواده به علائم هشداردهنده و تذکرات مأموران توجه جدی کنند تا شاهد حوادث تلخ و جبران‌ناپذیر نبود.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان معتقد است باید مردم از شنا کردن در آب پشت سدها و آبگیرها خودداری کنند چراکه انباشت آب پشت سد و جریان آب زیر آن از خطرات پنهان شنا در پشت سد است.

صفی‌الله کرامتی با بیان اینکه معمولاً در پشت سدها، جریان شدید آب در قسمت عمیق است و روی آب ساکن به نظر می‌رسد، خاطرنشان کرد: سواحل خاکی و گلی اطراف سدها و آبگیرها حالتی باتلاقی دارند که احتمال فرو رفتن و گرفتار شدن در آنها و حتی خطر مرگ نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: محل‌های خطرناک و مرگ‌آفرین اطراف سدها و آبگیرها حفاظ‌بندی و ورود به این مناطق در استان ممنوع اعلام شده است و نادیده گرفتن این علائم خطرات جدی و جانی دارد.‌

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با اشاره به نصب تابلوهای هشداردهنده در اطراف سدها و آبگیرها گفت: با آغار فصل تابستان به ویژه در ماه‌های مرداد و شهریور که هوای گرم بر مناطق مختلف استان زنجان حاکم می‌‌شود برخی شهروندان زنجان به ویژه جوانان اقدام به شنا در سدهای خاکی می‌کنند که در این خصوص طی چند سال اخیر چندین نفر در این سدها غرق شدند.

وی با بیان اینکه متاسفانه نادیده گرفتن علائم هشداردهنده حاشیه سدها و رودخانه‌ها موجب شده تا چندین نفر در سدهای استان به دلیل شنا در محدودهای غیرمجاز غرق شوند، یادآور شد: عدم وجود ناجی غریق در مکان‌های غیرمجاز و سدها موجب شده هر ساله تلفاتی در این مکان‌ها به وجود آید که جلوگیری از تکرار از این خطرات نیازمند تعامل بیشتر مردم با مسئولان است.

گفتنی است، در سال گذشته هنوز یک هفته از غرق شدن جوان 22 ساله در سد حسن ابدال زنجان نمی‌گذشت که جوان دیگری نیز در سد شویر شهرستان خرم‌دره قربانی شد.

سد خاکی شویر خرم‌دره به علت خاصیت خاکی بودن‌ سد قربانی می‌گیرد

گفتنی است، طبق قوانین موجود در بحث ورزش شنا، شنا کردن در سدهای خاکی ممنوع اعلام شده است، چراکه این سدها به دلیل لجنزار بودن‌شان هر چیزی که داخل‌شان راه یابد به داخل خود می‎کشند.

متاسفانه برخی از افراد جامعه با بی‎احتیاطی و شنا کردن در منطقه ممنوعه غرق شده است و این اتفاقات هشدار جدی برای مسئولان محسوب می‌شود تا اقدامات لازم برای ممانعت از به وجود آمدن این اتفاقات به عمل آورند.

برخی از افراد بدون توجه به ممنوع بودن شنا در سدها جان خود را به خطر انداخته و موجب می‌شوند تا خانواده‌ای در اثر این حادثه داغدار شود.

سدهای خاکی به هیچ عنوان محل مناسبی برای شنا نیستند، اما بی‌احتیاطی افراد جامعه همواره حوادث تلخی را رقم می‌زند، اگر چه برخی از سدها نیز از علائم هشداردهنده به اندازه کافی برخوردار نیستند.

جوان سربازی، در سد گلابر، قربانی شنا شد

اگرچه جمعیت هلال‌احمر استان زنجان نیز بارها هشدارهایی در خصوص عدم استفاده از سدها به عنوان مکانی برای شنا تاکید کرده است، اما هنوز هم سدهای زنجان قربانی می‌گیرد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان زنجان نیز بارها در این خصوص هشدار داده و معتقد است، افراد باید یقین بدانند که خطر غرق شدن در سدها و آبگیرها در کمین است و کوچکترین غفلت و بی‌توجهی به هشدارهای اعلام شده از سوی مسئولان و دستگاه‌های ذیربط، باعث وقوع حادثه‌ای تلخ و تاسف‌بار خواهد شد.

وی یادآور شد: هر سال تعدادی از افراد به ویژه نوجوانان و جوانان به علت عدم آشنایی به فن شنا در آبگیرها و سدهای حاشیه شهرهای مختلف استان زنجان جان خود را از دست می‌دهند ولی متاسفانه برخی افراد به این موضوع توجهی نمی‌کنند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت: شنا کردن در سدها و آبگیرها ریسک خطرناک است و به هیچ وجه محل مناسبی برای شنا کردن نیست و این نوع حادثه تلخ و ناگوار به دفعات و به قیمت از دست دادن جان تعدادی از افراد تجربه شده است که باید از آنها درس گرفت.

از سوی دیگر نیروی انتظامی استان زنجان همواره به شهروندان مردم استان زنجان هشدار داده است در سدها و حوزه‌های آبریز شنا نکنند ولی عدم توجه مردم به این مسائل همواره مشکلاتی را در پی داشته است.

ضروری است مسئولان علاوه بر نصب علائم هشداردهنده لازم، ایمن‌سازی محیط سدها را نیز مورد توجه قرار داده و زمینه‌های لازم را برای آرامش خاطر خانواده‌ها فراهم کنند.

همچنین جسد جوان غرق شده در سد بوئین سلطانیه از توابع استان زنجان نیز که پس از دو روز جستجو کشف و تحویل پزشکی قانونی شد، یکی دیگر از حوادث تلخ شنا کردن در سد است که  قایق این جوان 16 ساله که برای ریختن غذای ماهی به سد رفته بود بر اثر موج حاصل از وزش باد شدید واژگون شده و با مرگ خود، خانواده و اطرافیان را داغدار کرد.

این سد از نوع خاکی است و در 30 کیلومتری مرکز این استان واقع شده است.

فارس امیدوار است مسئولان در این زمینه به وظایف خود عمل کرده و مردم هم شنا در سدهای خاکی را عملی جدی برای غرق شدن بدانند.

آگاهی‌بخشی به مردم با اطلاع‌رسانی‌های به موقع می‌تواند از غرق شدن سرمایه‌های عظیم فکری جامعه در سدها جلوگیری کند.

با وجود سدهای مختلف در جای جای استان ضروری است مسئولان پیشگیری را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده و مشکلات سدهای استان را بررسی و برطرف کنند.

انتهای پیام/73003/ح40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول