اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خبر داد

اجرای طرح کنترل سیل و رسوب در حوزه‏های آبخیز سدهای استان سمنان

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از اجرای طرح کنترل سیل و رسوب در حوزه‏های آبخیز سدهای استان خبر داد.

اجرای طرح کنترل سیل و رسوب در حوزه‏های آبخیز سدهای استان سمنان

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، محمد هادی نوچه گفت: طرح کنترل سیل و رسوب در حوزه‏های آبخیز استان در حال اجراست.

وی اظهار کرد: طرح‏های آبخیزداری با هدف کنترل سیلاب و کاهش رسوب وارده به مخازن سدهای موجود استان می‏تواند بسیاری از اهداف سدهای بزرگ مخزنی را با صرف هزینه‏های کمتر و آسیب‏رسانی محدود به منابع طبیعی و محیط زیست برآورده سازد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: امروز رسوب‏گذاری در مخازن سدها به یکی از مشکلات حاد تبدیل شده است و به آسانی قابل مهار نیست؛ زیرا دو منشأ مهم برای رسوب‏زدایی حوزه‏ها شامل عوامل انسانی نظیر تخریب پوشش گیاهی و بهره‏برداری غلط از اراضی و عوامل طبیعی مانند جنس خاک، شیب زیاد و الگوهای خاص بارندگی وجود دارد.

وی افزود: آبخیزداری به عنوان یکی از شیوه‌های نوین حفاظت آب و خاک، مهار و پخش سیلاب‌ باعث کنترل سیلاب‌های مخرب و نفوذ آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی می‏شود.

نوچه گفت: اجرای عملیات مکانیکی احداث سیل بندهای خاکی، عملیات گابیون‏بندی، خشکه‏چینی، چپربندی، عملیات سنگی و ملاتی، عملیات بیولوژیکی و بیومکانیکی از جمله بذرپاشی، کپه‏کاری، بانکت‏بندی، کنتورفارو، حفاظت، قرق و ... از سازنده‌ترین راهکارها برای کنترل رسوب وارده به مخازن سدهای مخزنی، حفاظت از خاک و مقابله با خشکسالی است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: استان سمنان هفت سد مخزنی دارد و طی سال‏های گذشته تلاش‏های زیادی در راستای اجرای طرح‏های کنترل سیل و رسوب در استان انجام گرفته است.

نوچه تصریح کرد: در سطح حوزه‏های آبخیز سد گلستان 69 درصد، سد شاهچراغی شهرستان دامغان 72 درصد و سد مجن 20 درصد عملیات آبخیزداری انجام شده است.

وی گفت: امید است با افزایش اعتبارات مورد نیاز در سال 1392 بتوان شاهد افزایش عملیات آبخیزداری و کاهش رسوبات منتقله در این حوزه‏ها بود.

انتهای پیام/74003/ز/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول