اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دادگستری آبیک خبر داد

کاهش 28 درصدی پرونده‌های موجود در دستگاه قضایی آبیک

رئیس دادگستری شهرستان آبیک از کاهش 28 درصدی پرونده‌های موجودی در دستگاه قضایی این شهرستان طی یک سال اخیر خبر داد.

کاهش 28 درصدی پرونده‌های موجود در دستگاه قضایی آبیک

سیدآیت‌الله بنی‌هاشمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار داشت: تعداد پرونده‌های وارده به دادگاه‌ها، دادسرای عمومی و انقلاب و شوراهای حل اختلاف شهرستان آبیک در یک سال اخیر 22 هزار و 655 پرونده بوده که با 11 درصد کاهش همراه است.

بنی‌هاشمی ادامه داد: در این مدت 24 هزار و 723 پرونده رسیدگی و مختومه شده که تعداد دو هزار و 68 پرونده بیشتر از پرونده‌های وارده، رسیدگی شده است.

رئیس دادگستری شهرستان آبیک اضافه کرد: در شهرستان آبیک دو شعبه دادگاه حقوقی، دو شعبه دادگاه جزایی وجود دارد و دارای دادستان، معاون دادستان، چهار دادیار و یک شعبه بازپرسی است.

بنی‌هاشمی افزود: پنج شورای حل اختلاف در شهرستان آبیک موجود است که هر یک با سه عضو و یک قاضی به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند.

وی علت کاهش 28 درصدی پرونده‌های وارده را کنترل و نظارت بر پرونده‌ها عنوان کرد و توضیح داد: با تشکیل واحد پذیرش و کنترل دادخواست، صلاحیت محلی، پیوست‌ها، ملزمات و استعلام‌های پرونده‌ها مشخص شد و در ثبت پرونده و رسیدگی به آنان مشکلی وجود ندارد.

بنی‌هاشمی تصریح کرد: تشکیل ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی دادگستری شهرستان آبیک، اطلاع‌رسانی به مردم در زمینه جرایم و مسائل خانوادگی در مناسبت‌ها و نصب بنرهای مختلف، در کاهش ورودی پرونده‌ها نقش بسزایی ایفا کرده است.

40 درصد ظرفیت خالی در چارت قضایی

وی با بیان اینکه 60 درصد ظرفیت چارت قضایی تکمیل است، افزود: چارت قضایی شهرستان آبیک 40 درصد ظرفیت خالی دارد که امید است در سال جاری با سیاست‌های کلان قوه قضائیه بر تعداد قضات این شهرستان افزوده و گام‌های مؤثری در راستای رفع مسائل قضایی برداشته شود.

این مسئول تصریح کرد: در هفته آینده ساختمان جدید دادگستری شهرستان آبیک افتتاح و دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان به ساختمان فعلی دادگستری منتقل می‌شود.

رئیس دادگستری شهرستان آبیک بیان کرد: گرچه وجود کادر قضایی در کاهش اطاله دادرسی بی‌تأثیر نیست؛ ولی باید گفت که اطاله دادرسی از دو وجه شامل اطاله دادرسی بر مبنای آیین دادرسی و اطاله دادرسی مربوط به تشکیلات قضایی برخوردار است.

بنی‌هاشمی با بیان اینکه نوع نخست نیازمند طی فرآیند مربوطه و از دست قضات خارج است، خاطرنشان کرد: در اطاله دادرسی مربوط به تشکیلات قضایی نیز با توجه به حجم پرونده‌ها و کمبود کادر قضایی، با افزودن بر زمان کار کارکنان دستگاه قضایی سعی شده این موضوع تا حد زیادی جبران شود.

مطالبه طلب و سرقت بیشترین پرونده‌های موجود در آبیک

بنی‌هاشمی مطالبه طلب و سرقت را بیشترین پرونده‌های وارده در دستگاه قضایی شهرستان آبیک عنوان کرد و افزود: ضرب و جرح عمدی و ایراد صدمه بدنی غیرعمدی شامل تصادفات راهنمایی و رانندگی از دیگر مواردی است که بیشترین پرونده‌های وارده را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مطالبه طلب رتبه نخست پرونده‌های دستگاه قضایی شهرستان آبیک را تشکیل می‌دهد، به مردم توصیه کرد در معاملات از افراد معتبر چک و سفته بگیرند و قرارداد خود را مکتوب کنند.

این مسئول بیان کرد: بانک‌ها نباید به آسانی دسته‌چک در اختیار هر فردی با هر هویتی قرار دهند؛ چراکه بارها اتفاق افتاده که افرادی چک خود را پاس نکرده و یا متواری شده‌اند.

بنی‌هاشمی اذعان کرد: این موضوع هم مردم و هم دستگاه قضایی را دچار مشکل می‌کند.

رئیس دادگستری شهرستان آبیک با اشاره به اینکه سرقت دومین رتبه را در پرونده‌های موجود در این شهرستان تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: مردم باید در محافظت و مراقبت از اموال به ویژه در هنگام سفر به توصیه‌های پلیس توجه داشته باشند و نکات ایمنی را در منازل رعایت کنند.

بنی‌هاشمی ناآگاهی مردم به قوانین و مشکلات اقتصادی را مهم‌ترین دلایل ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی ذکر کرد و گفت: از آنجا که بسیاری از مردم با قانون و حقوق شهروندی آشنا نیستند، اگر در معاملات خود با مشاوران و کارشناسان حقوقی استفاده یا به کتب قانون موجود در کتابخانه‌های عمومی مراجعه کنند، می‌توان شاهد کاهش پرونده‌های وارده به دادگستری بود.

انتهای پیام/77006/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول