اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای شهر قزوین:

شورای شهر قزوین درصدد ایجاد ارتباط مردم و مدیران اجرایی است

رئیس شورای شهر قزوین گفت: برای اجرای پروژه‌های عمرانی و یا هر نوع خدماتی که مساعدت ارگان‌های دیگر را طلب کرده، لازم است که روابط و همکاری گسترده‌ای‌ بین شورای شهر، مردم و دیگر ارگان‌های اجرایی استان برقرار شود.

شورای شهر قزوین درصدد ایجاد ارتباط مردم و مدیران اجرایی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، با توجه به اینکه سومین دوره شورای اسلامی شهر قزوین روزهای پایانی خود را می‌گذراند، این شورا در تلاش است تا در این شمارش معکوس عمر سومین دوره‌ شورای شهر با تکمیل پروژه‌های عمرانی و برطرف کردن برخی موانع گذشته در امور شهری، کارنامه‌ قابل قبول و درخشانی را به ارمغان آورد.

به همین منظور در گفت‌و‌گویی با عباس ظاهری، رئیس شورای اسلامی شهر قزوین از جزئیات برنامه‌های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی این پروژه مطلع می‌شویم.

* فارس: مصوبات شورای اسلامی شهر قزوین در سال 92 چه حوزه‌هایی را شامل می‌شود؟

مهم‌ترین مصوبات شورای اسلامی شهر قزوین در زمینه‌های فرهنگی، خدماتی و عمرانی است. از مهم‌ترین این مصوبات می‌توان به خرید کتیبه‌ای متعلق به خانه‌ کعبه با قدمت بیش از 100 سال توسط شهرداری قزوین و نگهداری آن در موزه استان اشاره کرد.

آیین‌نامه نحوه‌‌ استفاده‌ 2 هزار کارمند شهرداری قزوین از زائر‌سرای مشهد که در جلسه شورا به تصویب رسید، تأسیس صندوق محیط زیست توسط شهرداری قزوین به عنوان دومین شهر در سراسر کشور تصویب شد.

از دیگر مصوبات شورای شهر قزوین در سال جاری را می‌توان اهدای 22 درصد جایزه خوش‌حسابی به شهروندان قزوینی که معوقات مالی خود را از تاریخ 9 اردیبهشت‌ماه تا 12 اردیبهشت‌ماه سال جاری به مناسبت هفته‌ شورا‌ها، روز کارگر و میلاد حضرت فاطمه (س) پرداخت کرده‌اند، برشمرد.

مشارکت شورای شهر و شهرداری در برگزاری آیین بزرگداشت مقام معلم به ویژه معلمان نمونه استان قزوین از دیگر مصوباتی بود که در دستورکار شورای ‌شهر قرار گرفت.

اختصاص مبلغ 2 میلیارد تومان به یک پیمانکار برای تسریع در اتمام پروژه عمرانی تقاطع غیر‌همسطح ورودی شهرک‌ کوثر و مینودر و انتهای بلوار آزادگان (غیاث‌آباد) به مدت شش ماه، بیانگر اهمیت این پروژه از نظر اقتصادی و اجتماعی است، از دیگر مصوبات مهم شورا به شمار می‌رود.

* فارس: سومین دوره شورای اسلامی شهر قزوین شاهد چه دستاوردهایی بود؟

می‌توان اقدامات سومین دوره شورای شهر را از شش سال اخیر تاکنون و در هر سال به طور میانگین با 650 مصوبه و در کل 4 هزار مصوبه مهم‌ترین این مصوبات را به طور خلاصه بیان کرد.

تشکیل شورایاری‌ها از اقدامات مهم سومین دوره شورای اسلامی شهر قزوین بوده که ورود به ارتباطات منطقی و نسبتا عملی با مردم را فراهم می‌کند.

انتخاب حسابداران ماهر به منظور حسابرسی بودجه‌ شهرداری و به‌‌‌روز‌رسانی حساب‌های معوقه سال‌های گذشته از جمله اقدامات شورای شهر قزوین در این دوره است.

سومین دوره شورای اسلامی شهر قزوین علاوه بر کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی، عمران، برنامه و بودجه و بانوان کمیسیون‌هایی را مانند کمیسیون‌ پیگیری و نظارت بر مصوبات شورای شهر، کمیسیون مربوط به شورایاری‌ها، کمیسیون تعامل با مدیران، کمیسیون‌ بهداشت و سلامت، شورا یا کمیته‌ عالی سرمایه‌گذاری و کمیته تحقیق و پژوهش را برای بهبود سطح خدمات‌رسانی به دیگر کمیسیون‌های شورا افزوده که در هرکدام از این کمیسیون‌ها اقدامات مهم و تأثیرگذاری در زمینه برطرف کردن مشکلات شهروندان انجام شده است.

یکی دیگر از اقدامات سومین دوره شورای اسلامی شهر قزوین علاوه بر بررسی و تصویب بودجه سالانه برای شهرداری و اصلاح و حسابرسی بودجه بررسی، پیش‌بینی و تصویب برنامه پنج ساله آینده شهرداری است که بیان می‌کند چه اقداماتی به منظور اجرای مناسب برنامه پنج ساله باید انجام شود.

* فارس: آیا مراسم روز قزوین در سال‌های آینده نیز برگزار می‌شود؟

برگزاری برنامه روز (هفته) قزوین در تاریخ 9 شهریور تا 16 شهریور سال 91 از جمله اقدامات مهم شورای شهر و شهرداری در سال گذشته بود.

در این هفته که به مناسبت روز (هفته) قزوین نامگذاری شد، برنامه‌های متنوعی مانند همایش گردشگری مذهبی، سرمایه‌‌گذاری بخش خصوصی، تقدیر از چهره‌های ماندگار این استان اجرا شد.

* فارس: شهرداری قزوین از برگزاری مراسم روز قزوین در سال گذشته و استمرار آن در سال‌های آینده چه هدفی دارد؟

هدف از اجرای این برنامه، معرفی جایگاه تاریخی، فرهنگی و علمی شهر قزوین و آگاه کردن شهروندان از وضع موجود شهر قزوین است.

* فارس: هدف از تشکیل «کمیته‌ عالی سرمایه‌گذاری» چیست؟

از دیگر اقدامات مهم سومین دوره شورا‌ی اسلامی شهر قزوین، جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این شهر و ایجاد زمینه‌ای برای افزایش انگیزه و جلب اعتماد این گروه‌ها به منظور سرمایه‌‌گذاری در زمینه‌های گوناگون شهر قزوین است.

در این راستا سومین دوره شورای اسلامی شهر قزوین از سه سال پیش در این زمینه مطالعاتی انجام داده که حاصل آن تشکیل کارگروهی به نام «کمیته‌ عالی سرمایه‌گذاری» است که اعضای این کمیته متشکل از شهردار قزوین و مدیران ارشد شهرداری، اعضای شورای شهر (رئیس شورا، حامد کبودوند عضو شورا، مریم نخستین عضو شورا)، نماینده استانداری، نماینده فرمانداری، نماینده سازمان امور اقتصادی و دارایی، نماینده دادگستری است.

* فارس: آیا شورای شهر درصدد ایجاد ارتباط گسترده بین مدیران اجرایی است؟

- بله، چراکه به دلیل محدودیت اختیارات در برطرف کردن همه‌ مسائل و موانع شهری مانند اجرای پروژه‌های عمرانی و یا هر نوع خدماتی که مساعدت ارگان‌های دیگر را نیاز باشد، لازم است که روابط و همکاری گسترده‌ای‌ بین شورای شهر، مردم و دیگر ارگان‌های اجرایی استان برقرار شود.

* فارس: تسریع یا کندی در فرآیند یک پروژه به چه عواملی بستگی دارد؟

- عملکرد ضعیف یا قوی در فرآیند یک پروژه را نمی‌توان مختص به یک ارگان دانست، چراکه فرآیند تکمیل یک پروژه منوط به همکاری ارگان‌های مربوط به آن پروژه است که در صورت عدم همکاری بین ارگان‌های مربوطه فرآیند تکمیل پروژه دچار کندی می‌شود که این موضوع موجب نارضایتی شهروندان می‌شود.

به طور کلی می‌توان همراهی نکردن شهروندان و همچنین مسئولان را در امر فروش اراضی مورد نیاز شهرداری برای تکمیل برخی پروژه‌ها که نیاز به تملک آن دارند، نمونه‌ای از این عدم همکاری دانست.

* فارس: آیا تدابیری از سوی شهرداری قزوین به منظور بر طرف کردن موانع شهری پیش‌بینی شده است؟

- بله، از دیگر اقدامات مهم شورای اسلامی شهر قزوین برگزاری جلساتی با حضور مسئولان شهر قزوین از جمله: معاون عمرانی استاندار، شهردار، فرماندار، رئیس شورای شهر، دادستان، مدیر‌کل اداره اطلاعات، مدیرکل بازرسی، مدیرکل راه و شهرسازی، مدیرکل دفتر امور شهری به منظور بررسی مصوبات و رفع موانع به منظور تسریع در عملکرد مدیران در ارائه خدمات شهری به صورت یک هفته در میان برگزار می‌شود.

از 69 مصوبه‌ای که در جلسات شورا‌ی شهر مطرح شده 32 مصوبه به مرحله‌ی اجرا گذاشته شده و 37 مصوبه در حال بررسی است.

* فارس: بهترین فرصت‌ها و مهم‌ترین تهدید‌های پیش‌روی سومین دوره شورای اسلامی شهر قزوین را در سطح کلان و نیز سطح استان قزوین چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یکی از تهدید‌های مهم در سطح استان و در حیطه شورای شهر را می‌توان وضعیت درآمدی نامطلوب و نا‌پایدار دانست که مشکل کمبود مسکن نمونه بارز آن است.

* فارس: وضعیت آینده حوزه شهری را از لحاظ تهدیدها و فرصت‌ها بیان کنید؟

از تهدید‌های مهم در حوزه شهری تبدیل و یا تغییر کاربری عمومی (فرهنگی، اجتماعی) به کاربری مسکونی یا تجاری است که به‌ غیر از کسب درآمد برای شهرداری، سبب کاهش یا نابودی فضای سبز شهر می‌شود.

مسئله دیگر ساخت‌وساز خارج از ظرفیت بافت شهری در برخی محلات است که عدم مشارکت شهروندان سبب ایجاد منظر شهری نامطلوب می‌شود. به طور مثال در محلاتی که ساختمان‌های دو طبقه به چهار طبقه بدون در نظر گرفتن ظرفیت بافت شهری افزایش می‌یابد، برای ارائه خدمات مناسب (مسجد، مدرسه، فضای سبز) شهرداری را دچار مشکل و فضای شهری را نابسامان می‌کند.

هر ساله 7 میلیارد تومان صرف هزینه جمع‌آوری زباله می‌شود که عدم همکاری مسئولان و شهروندان تهدید جدی در این زمینه به شمار می‌آید.

در صورت افزایش همکاری مسئولان و شهروندان با شهرداری از پرداخت این هزینه‌های گزاف کاسته می‌شود و این هزینه‌ها در راستای خدمات‌رسانی مناسب به شهروندان ارائه شود.

ارتباط بین مدیران شهری با شهروندان هم می‌تواند نوعی از فرصت‌ها و تهدید‌ها در مسیر پیشرفت و تعالی شهر باشد.

* فارس: اولویت شورای شهر در برطرف کردن معضلات شهری سال 92 چیست؟

اولویت نخست، مربوط به بخش بودجه سال 92 است، اگر شورا نتواند بودجه سالانه‌ خود را از مجلس أخذ کند، به طور قطع دچار کسری بودجه شده و نمی‌تواند به نحو مطلوب خدمات‌رسانی کند، در این صورت باید منابع مالی را از طریق کمک‌های مردمی به صورت مالیات، عوارض تراکم‌های ساختمانی، کمیسیون ماده 100، واگذاری وام خرید و فروش زمین، تغییر کاربری که از درآمدهای ناپایدار به شمار آمده، تأمین کند.

اولویت دیگر شورا کسب درآمد با تأکید بر تغییر روش درآمد از طریق درآمد‌های نامطلوب و ناپایدار به درآمدهای مطلوب و پایدار است که این امر به شهروندان کمک می‌کند که با پرداخت هزینه‌ کمتر در شهر زندگی کنند و از خدمات شهرداری بهره‌مند شوند.

تقویت شورایاری‌ها از طریق ایجاد ارتباط بین مسئولان و مردم و همچنین جلوگیری از اختلاف بین آن‌ها با استفاده از ایده‌های شهروندان از اولویت‌های دیگر شورا است.

انتهای ‌پیام/77012/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول