اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان:

سیستان و بلوچستان رکن اساسی در مبادلات تجاری است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان استانی معدنی، تجاری با موقعیت ویژه و همجوار با کشورهای پاکستان و افغانستان و دسترسی به آب‌های آزاد رکن اساسی در مبادلات تجاری محسوب می‌شود.

سیستان و بلوچستان رکن اساسی در مبادلات تجاری است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، نادر میرشکار ظهر امروز در نشست مطبوعاتی به مناسبت فرارسیدن آغاز دهه تولید ملی با توجه به ظرفیت‌های بالقوه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سیستان و بلوچستان استانی معدنی، تجاری با موقعیت ویژه و همجوار با کشورهای پاکستان و افغانستان و دسترسی به آب‌های آزاد است و بهترین و ممتاز‌ترین موقعیت را در بحث مبادلات تجاری و ترانزیت دارد.

وی افزود: در بحث صنایع معدنی و واحد‌های صنعتی- تولیدی در این استان، باید زمینه توسعه پایداری برای اشتغال جوانان فراهم شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در بحث سرمایه‌گذاری و تولید از هیچ تلاشی دریغ نمی‌شود و در خدمت تمام سرمایه‌گذاران هستیم گفت: در حال حاضر آنچه که به عنوان یک مانع برای سرمایه‌گذاران وجود دارد، تأمین مالی در کانون بودجه امسال و توجه بیشتر دولت و مجلس به استان‌های محروم است.

میرشکار ادامه داد: حیف است استانی با شرایط بالقوه، مسائل و مشکلاتی از لحاظ اقتصادی و اجتماعی داشته باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه بخش صنعت معدن و تجارت، مهم‌ترین بخش اقتصادی کشور است که تعامل زیادی با سایر بخش‌های جامعه نیز دارد بیان داشت: خداوند در قلب کوه‌ها معادنی قرار داده است لذا برای بشر بلااستفاده باقی مانده که باید به بهره‌برداری برسند تا از افراد بومی برای اشتغال استفاده شود.

وی اضافه کرد: نداشتن تصویر جامع، یکپارچه، دقیق، صحیح در راستای ارزش‌های الهی و آگاهی از حال و آینده، سازمان صنعت، معدن و تجارت در راستای دستیابی به چشم‌انداز 1404 در بین بخش‌های مختلف نیاز به همیاری تمامی آحاد مردم دارد.

میرشکار در زمینه تهیه گزارش از وضعیت موجود واحد‌های تولیدی یاد‌آور شد: به طور ادواری بازدید از واحد‌های صنعتی در سطح سیستان و بلوچستان 111 هزار و 7 مورد بازدید صورت گرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان متذکر شد: پیچیدگی و تنوع موضوعات سازمان صنعت معدن و تجارت استان بسیار بالاست و از فولاد تا نساجی، از تأمین مالی تا منابع انسانی، از فناوری تا تنظیم بازار، از تجارت بین‌المللی تا معدن و غیره را شامل می‌شود.

این مسئول ادامه داد: بنابراین در کشورهایی که از نظر منابع و زمان با اکثریت منابع روبه‌رو هستند، تخصیص منابع و زمان برای امر پژوهش از حساسیت‌های ویژ‌ه‌ای برخوردار است بر همین اساس بسیاری از کشورها، پژوهش را به عنوان سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند و ساختار و سازمان پژوهش متفکرانه و حساب شده تنظیم می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان به جایگاه معدن در استان اشاره کرد و گفت:

با توجه به شرایط کشور و اعمال تحریم‌های گسترده و ضرورت مقابله با این تهدید و تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشور از داخل لذا توجه به معادن برای تحقق این سیاست امری ضروری است.

میرشکار افزود: در این راستا، کارگروه توسعه معدن در کشور و به تبع آن ستاد اجرایی توسعه معدن در استان‌ها تشکیل شد.

وی اضافه کرد: مجموع ذخایر قطعی کشف شده استان معادل 750 میلیون تن است که شامل 26 نوع ماده معدنی از قبیل کرومیت، منگنز، آهن، منیزیت، آنتیموان، سیلیس و... است که سهم 40 درصد از انواع مواد معدنی شناخته شده کشور است.

صدور 38 مجوز معدنی برای سال 92

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ابراز داشت: به طور تقریبی سهم استان از ذخایر کشف شده کشور حدود 2 درصد است و در سایر شاخص‌ها معادل 3 درصد است.

میرشکار به آمار مجوزهای صادره در سال 92 اشاره کرد و گفت: مجوزهای صادره در سال 92 شامل 31 پروانه اکتشاف، چهار گواهی کشف و سه پروانه بهره‌برداری معدنی بوده که در مجموع 38 فقره مجوز معدنی صادر شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان اضافه کرد: ارزش صادرات محصولات تولیدی بخش صنعت استان طی سال 91 معادل 48 میلیون و 411 هزار و 81 دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.4 درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: صدور تعداد 10 فقره معافیت حقوق ورودی گمرکی برای ماشین آلات و مواد اولیه مصرفی طی سال 91 به ارزش 880 هزار و 731 یورو بوده است.

میرشکار ادامه داد: همچنین تعداد 11 واحد به شرکت‌های پتروشیمی برای هزار و 395 تن مواد پتروشیمی مصرفی معرفی شده‌اند که عمده مواد پتروشیمی شامل پلی اتیلن سبک و سنگین، پلی پروپیلن، گرانول و... بوده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: به منظور پیگیری حل مشکلات واحدهای تولیدی در سطح استان در سال 1391 جلسه ستاد تسهیل امور و پشتیبانی واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی در زاهدان برگزار شد که در زمینه بررسی و پیگیری مشکلات 328 واحد تولیدی مصوبه صادر شده است.

وی گفت: ضمنا به صورت موردی نیز در سطح استان از طریق استانداری و فرمانداری‌ها جلسات متعددی به منظور حل مشکلات واحدهای تولیدی برگزار شده و به منظور تهیه گزارش وضعیت موجود واحدهای تولیدی به طور ادواری بازدید از واحدهای صنعتی در سطح شهرستان‌های استان هزار و 117 مورد بازدید صورت گرفته است.

475 واحد صنعتی سوخت در استان مورد نظارت مستمر قرار گرفته‌اند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع تعیین، برآورد و تخصیص سوخت مورد نیاز واحدهای تولیدی استان این اداره اقدامات لازم را به عمل آورده که تعداد 475 واحد صنعتی سوخت در استان مورد نظارت مستمر قرار گرفته‌اند و با توجه به دستور ستاد تحول وزارت متبوعه و هماهنگی به عمل آمده 24 واحد تولیدی جهاد کشاورزی استان نیز از محل سهمیه بخش صنعت تغذیه شده‌اند.

میرشکار افزود: طی سال 91 برای تامین تسهیلات سرمایه در گردش واحدهای صنعتی از محل صندوق توسعه ملی، پرونده 50 واحد توسط سایت مورد پذیرش و بررسی قرار گرفت که از این تعداد، 46 فقره با میزان تسهیلات درخواستی 954 میلیون و 200 هزار ریال توسط کارگروه استانی تایید و برای انجام مراحل بعدی به بانک‌های عامل ارجاع شد.

وی ابراز داشت: از مهم‌ترین طرح‌های صنایع معدنی فعال استان می‌توان به کارخانه سیمان خاش و کارخانه سیمان زابل اشاره کرد.

این مسئول ادامه داد: همچنین کارخانه‌های فرآوری مس چهل کوره در حال احداث (نصرت آباد) با 100 میلیارد تومان، کارخانه فرآوری آنتیموان سفیدآبه که مصوب سازمان توسعه برای احداث در شمال استان با 20 میلیارد تومان، کارخانه استحصال طلای بزمان در حال انجام مقدمات و مطالعات با 10 میلیارد تومان، کارخانه لیچینگ مس فنوج در حال احداث با 2 میلیارد تومان از دیگر کارخانه‌های استان هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان ، کارخانه سیمان چابهار در حال احداث در جنوب سرباز با 10 تا 15 درصد پیشرفت، فرآوری تیتانیوم در فنوج در مراحل اولیه و مطالعات ارزیابی اقتصادی، آهن پلاسری در حوزه بزمان و مس در حوزه خاش و زاهدان را از دیگر طرح‌های مهم صنایع معدنی استان برشمرد.

میرشکار یادآور شد: صدور مجوزهای صنعتی در سامانه بهین یاب در سه ماه اول سال‌جاری تعداد 94 مجوز با 343 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری است که برای 931 نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

وی در زمینه به روز رسانی طرح‌های نیمه تمام گفت: با توجه به راه‌اندازی سامانه بهین یاب، طی فراخوانی تمام جوازهای تاسیس با پیشرفت فیزیکی 20 درصد به بالا فراخوان شدند تا با مراجعه به سامانه بهین یاب و در قسمت به روز رسانی طرح‌های نیمه تمام نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند.

200 طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی 20 درصد در استان وجود دارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان داشت: یکی از مهم‌ترین اثرات این اقدام ابطال جوازهای تاسیس راکد است که در سال‌های گذشته صادر شده‌اند به عبارتی دیگر با انجام فرآیند به روز رسانی، طرح‌های در دست اجرای فعال استان شناسایی و پیشرفت فیزیکی آنها در سامانه هماهنگ ثبت شده است.

میرشکار افزود: در حال حاضر تعداد 200 طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 20 درصد در سطح استان وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی آنها در دو سال آینده زمینه اشتغال مستقیم برای حدود 4 هزار و 500 نفر فراهم شود.

وی در مورد طرح‌های مهر ماندگار افزود: در سال 1391 و بنا به دستور هیئت دولت، طرح‌های مهم سیستان و بلوچستان که تا پایان دولت دهم قابلیت بهره‌برداری را دارند شناسایی و در دستور کار برای حل مشکلات و راه‌اندازی در مهلت مقرر قرار گرفت.

این مسئول عنوان کرد: با توجه به این مطلب 10 طرح مهم در دست اجرای استان عبارتند از شرکت مس، شرکت هامون ثمر، شرکت سحر صنعت، شرکت تارا، شرکت صنعت آب هیرمند، شرکت سردخانه طلایی بلوچ، شرکت درخشان سرباز.

میرشکار به فعالیت‌های انجام شده در معاونت برنامه‌ریزی اشاره کرد و افزود: بازدید مستمر از طرح‌های در دست اجرا، انجام امور مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی و شرکت در جلسات، تهیه گزارشات مختلف بخش صنعت و معدن، شناسایی ظرفیت‌ها و طرح‌های اولویت‌دار استان و پیگیری برای درج آنها در سامانه بهین یاب، ارتباط مستمر و تهیه گزارشات مورد نیاز بازرسی استان و هماهنگی و آماده نمودن طرح‌های افتتاحیه در مقاطع روز صنعت و معدن، هفته دولت، و دهه فجر از جمله این فعالیت‌ها است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان با اشاره به طرح‌های مهم در دست اجرای بخش صنعت که در سال 1392 در دست پیگیری بوده و در سال‌های آتی به بهره‌برداری می رسند اضافه کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت هامون سازه، شرکت سیمان طیس چابهار و پیربخش شه بخش با محصول سنگبری گرانیت از جمله این طرح‌ها هستند.

این مسئول در ارتباط با تسهیلات بانکی گفت: تسهیلات بانکی طرح‌ها و واحد‌های صنعتی در سال 91 در سه بخش تسهیلات بنگاه‌های اقتصادی کوچک زودبازده، صندوق توسعه ملی و صیانت از تولید به منظور احداث واحد‌های صنعتی، سرمایه در گردش و نوسازی و بازسازی قابل تأمین است.

وی به تسهیلات بنگاه‌های اقتصادی کوچک و زودبازده اشاره کرد و متذکر شد: در این بخش و به منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز طرح‌ها و واحد‌های صنعتی، 21 طرح صنعتی برای تأمین تسهیلات ایجادی، 10 واحد صنعتی به منظور سرمایه در گردش و چهار واحد صنعتی برای تأمین تسهیلات بازسازی و نوسازی در قالب برگزاری شش جلسه کارشناسی کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان مطرح شده است.

میرشکار اذعان داشت: از این مجموع تعداد 60 طرح صنعتی با مجموع تسهیلات مورد نیاز بالغ بر 4 میلیون و 590 هزار ریال، 4 واحد صنعتی با مجموع تسهیلات بالغ بر 3 میلیون و 770 هزار ریال به منظور تأمین سرمایه در گردش و چهار واحد صنعتی با مجموع تسهیلات مورد نیاز بالغ بر 4 میلیون و 400 هزار ریال برای تأمین تسهیلات نوسازی و بازسازی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

انتهای پیام/75002/ن40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول