اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر آبفای جیرفت اعلام کرد

نیاز سرمایه‌گذاری 165 میلیارد ریالی برای رفع مشکل کمبود آب جیرفت

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان جیرفت گفت: نیاز سرمایه‌گذاری اضطراری برای رفع مشکل کمبود آب و بازسازی شبکه آب این شهرستان حدود 165 میلیارد ریال است.

نیاز سرمایه‌گذاری 165 میلیارد ریالی برای رفع مشکل کمبود آب جیرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، احمد سنجری ظهر امروز در جمع خبرنگاران در این شهرستان با گرامیداشت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب که از یکم تا هفتم تیر ماه است، اظهار داشت: در جهان میانگین بارندگی 860 میلی‌متر و متوسط سرانه آب برای هر نفر طی سال 7 هزار و 500 مترمکعب است.

وی با اشاره به اینکه میانگین بارندگی در ایران 250 میلی‌متر و 29 درصد جهانی و متوسط سرانه آب برای هر نفر در سال 2 هزار و 200 مترمکعب است، افزود: متوسط بارندگی در استان کرمان 150 میلی‌متر حدود 17 درصد جهانی و متوسط سرانه آب نیز یک‌هزار و 320 مترمکعب است.

سنجری با بیان اینکه میانگین بارندگی در شهرستان جیرفت 174 میلی‌متر حدود 20 درصد جهانی و متوسط سرانه آب برای هر نفر یک‌هزار و 530 مترمکعب است، تصریح کرد: استان کرمان در یک منطقه خشک قرار گرفته و از نظر بارندگی نسبت به سایر نقاط کشور کمترین بارندگی را دارد به گونه‌ای که در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان جیرفت نیز مانند مجموعه استان کرمان مشمول همین قاعده است، ابراز داشت: تولید آب برای هر اشتراک 49 متر مکعب، اما میزان مصرف برای انواع کاربری‌ها 21 مترمکعب است.

فرسودگی 62 درصدی شبکه توزیع آب جیرفت

سنجری عنوان کرد: هدررفت آب در دنیا میان 9 تا 12 درصد، در ایران 28 تا 30 درصد اما در شهرستان جیرفت حدود 57 درصد است که ناشی از فرسودگی بیش از 62 درصد شبکه توزیع آب و انشعاب‌های غیراستاندارد است.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان جیرفت گفت: با توجه به اینکه حدود 82.3 درصد انشعاب‌های شهر را انشعاب‌های خانگی تشکیل می‌دهند، متوسط هزینه آب‌بهای مصرفی برای هر مترمکعب 2 هزار و 930 ریال و در بخش خانگی 2 هزار و 174 ریال است.

سنجری بیان داشت: قیمت تمام شده هر مترمکعب آب تولیدی حدود 9 هزار و 600 ریال است و برای آب‌بهای خانگی حدود 22.65 درصد قیمت تمام شده را از بخش خانگی دریافت می‌کنیم.

وی قیمت تمام شده چاپ یک قبض آب و هزینه اخذ وجه آن را در مجموع 22 هزار ریال دانست و اذعان داشت: در هر دوره دو ماهه 610 میلیون ریال برای هزینه چاپ قبض آب بها پرداخت می‌شود.

بازسازی خطوط شبکه توزیع 60 ساله جیرفت

سنجری هزینه تأمین آب و شبکه به ازای هر مشترک را 20 تا 23 میلیون ریال ذکر و خاطر نشان کرد: متوسط شبکه دریافتی از مشترکان 987 هزار ریال و این به معنای این است که تنها پنج درصد هزینه‌های واقعی یا قیمت تمام شده اجرای شبکه را از مشترک دریافت می‌کنیم.

وی طول شبکه توزیع شهر جیرفت را حدود 490 کیلومتر خواند و اظهار داشت: بیش از 300 کیلومتر آن فرسوده است و بعضی از خطوط شبکه‌های توزیع حدود 60 سال از زمان بهره‌برداری آنها می‌گذرد.

سنجری تصریح کرد: در یک برنامه پنج ساله ضرورت دارد که شبکه توزیع آب شهری جیرفت بازسازی شود که نیاز به حداقل 600 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری دارد که با این توزیع نیاز به 120 میلیارد ریال اعتبار است.

وی افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده برای مسکن‌های مهر که حدود 2 هزار و 500 واحد هستند و متوسط فروش انشعاب سالانه در شهر جیرفت که حدود یک‌هزار و 500 واحد است، ضرورت دارد که عملیات اجرایی گسترده‌ای انجام شود.

سنجری عنوان کرد: برای این کار احداث مخزن ذخیره آب به حجم 10 هزار مترمکعب، حفر و تجهیز چهار حلقه چاه، خرید لوله و اتصالات و اجرای خطوط جمع‌‌آوری و انتقال آن در سال جاری و در نهایت تا پایان تیر ماه 93 با سرمایه‌گذاری بیش از 45 میلیارد ریال ضروری است.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان جیرفت گفت: نیاز سال 92 تا پایان تیر ماه به سرمایه‌گذاری اضطراری برای رفع مشکل کمبود آب و بازسازی شبکه حدود 165 میلیارد ریال اعتبار است که از مسئولان استان و شهرستان درخواست می‌شود برای این امر مهم مساعدت ویژه‌ای داشته باشند.

سنجری بیان داشت: از مردم نیز انتظار می‌رود، همکاری صمیمانه با مسئولان این اداره داشته باشند و همچنین مصرف بهینه آب و جلوگیری از مصرف سخاوتمندانه این ثروت ملی را جدی بگیرند تا با این کار شاهد کاهش مشکلات مشترکان و بهره‌مندی سایر همشهریان از این مایه حیات باشیم.

انتهای پیام/80001/ح40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول