اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از مشکلات کشاورزان گزارش می‌دهد

بذرهای نامرغوب بلای جان کشاورزان خوزستانی

استفاده از بذرهای مرغوب می‌تواند به افزایش برداشت در سطح مزارع منجر شود اما در شرایط کنونی کشاورزان خوزستان با مشکل تامین بذر مرغوب مواجه شده‌اند.

بذرهای نامرغوب بلای جان کشاورزان خوزستانی

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، کشاورزی در استان خوزستان به نوعی با اعمال شاقه در حال انجام است و زمانی که همه شرایط برای برداشت محصولی خوب و با کیفیت فراهم باشد مشکلی مانند بذر نامرغوب به یکباره باعث افت تناژ در برداشت از مزارع می‌شود و کشاورزان را با زیان‌های جبران ناپذیری مواجه می‌کند.

مسیر پرتلاطم کشاورزی در خوزستان هر سال بر موج جدیدی سوار می‌شود که امسال نیز علاوه بر خشکسالی و سپس بارش‌های سیل‌آسای بهاری و نابودی بخش زیادی از محصولات دچار مشکلی مانند بذر نامرغوب و ارقام بی‌کیفیت مواجه شده است که تا حد زیادی کشاورزان را با مشکل مواجه کرده است.

*امسال اوضاع بدتر است

درددل‌ها‌یی در این زمینه از کشاورزان خوزستانی به دست رسید که آنها را پیگیری کردیم و مشخص شد که بخش زیادی از مشکلات به تامین کنندگان بذر برمی‌گردد.

یک کشاورز شهرستان شوش درباره مشکلات تامین بذر با کیفیت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: در سال قبل بذرهای ذرت دچار چنین مشکلی شده بودند و بخش زیادی از محصول ذرت در شهرستان شوش به این مشکل مواجه شد.

محمدرضا موسوی با اشاره به اینکه کشت ذرت یکی از اساسی‌ترین کشت‌های کشاورزان محسوب می‌شود، تاکید کرد: کشت ذرت برای کشاورزان خوزستان سود مناسبی دارد اما استفاده از بذرهای نامرغوب و ارقام نامناسب باعث شد تا در سال گذشته برداشت محصول در مزارع شخصی‌ام با 35 درصد کاهش مواجه شود.

این کشاورز خوزستانی با اشاره به خسارت جبران ناپذیری که به کشاورزان وارد می‌شود، خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی افت برداشت و یا عدم برداشت محصول به دلیل ارقام نامرغوب بذر باعث می‌شود تا کشاورزان بسیار آسیب‌پذیر شده و با مشکلات زیادی مواجه شوند.

*سویای شوشتر نیز دچار مشکل شده است

یکی از محصولات کشاورزی که در شهرهای شمالی خوزستان کشت می‌شود سویاست که هزینه‌های کمی دارد و سود مناسبی را نیز عاید کشاورزان می‌کند.

شهرستان‌های شمالی خوزستان با کشت چنین محصولاتی تا حد زیادی کشاورزان را در راستای درآمدزایی و سود سوق داده شده‌اند و به این دلیل ولی چند وقتی است که این محصول نیز دچار مشکل شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شوشتر نیز در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوشتر اظهار کرد: برداشت محصول سویا از مزارع شهرستان شوشتر به شدت کاهش پیدا کرده است و این مهم برای مردم و کشاورزان این شهرستان مشکل ایجاد کرده است.

نادر پوررکنی افزود: در سال‌جاری بیش از 450 هکتار از اراضی مستعد کشت شوشتر به محصول سویا اختصاص یافت ولی به دلیل استفاده از بذر و ارقام نامناسب برداشت این محصول در سطح شهرستان شوشتر دچار اختلال شده است و کشاورزان با کاهش تولید چشم‌گیر مواجه شده‌اند.

*دخل و خرجی که هیچ‌گاه جور نشده است

کاهش برداشت محصول کشاورزان با وجود مشکلات کشاورزان باعث شده است که بسیاری از کشاورزان در سطح استان خوزستان از کشت ناامید شوند و در راستای فروش زمین‌های کشاورزی اقدام کنند و این مشکل اساسی این روزهای کشاورزان شده است.

یک کارشناس کشاورزی در این زمینه تصریح کرد: در شرایط کنونی هزینه‌ها در زمینه کشاورزی برای به بار نشاندن و برداشت محصول در کشور از 45 تا 200 درصد افزایش یافته است و همین امر باعث ایجاد فشار به کشاورزان شده است.

مهدی کسایی خاطر نشان کرد: رشد قیمت‌ها از سویی و کاهش برداشت از سویی دیگر باعث شده تا کشاورزی برای کشاورزان بازی دو سر باخت شود و رغبت از کشاورزان برای فعالیت تولیدی گرفته شود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اضافه کرد: استفاده از اقلام نامناسب بذر و مشکلات متعددی در این حوزه باعث شده تا مشکلی به مشکلات کشاورزان اضافه شود.

حمایت از بخش کشاورزی مسئله‌ای است که همیشه از سوی مسئولان به آن تاکید شده است ولی عملا با به‌کارگیری سیاست‌هایی غلط و ناکارآمد و حتی استفاده از اقلام نامرغوب بذر در استان خوزستان این ادعاها نقض شده و تاحد زیادی اجرایی نشده است.

********************

‌گزارش: مجتبی نارنج‌پور

‌********************

انتهای پیام/‌72006/ش‌‌‌30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول