اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی استان یزد:

آمار صادرات محصولات کشاورزی یزد پای استان‌های مرزی ثبت می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به مظلومیت صادرات کشاورزی استان به رغم حجم بالا، گفت: محصولات کشاورزی استان یزد به استان‌های مرزی ارسال شده و سپس از آنجا به خارج از کشور صادر می‌شود.

آمار صادرات محصولات کشاورزی یزد پای استان‌های مرزی ثبت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، سید جمال سجادی‌پور پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر 60 درصد محصولات گلخانه‌ای استان یزد به کشورهایی نظیر روسیه صادر می‌شود که ارزآوری بسیار خوبی برای استان دارد به نحوی که سال گذشته میزان صادرات خیار گلخانه‌ای استان یزد 300 میلیون دلار ارزآوری داشته است.

وی افزود: در استان یزد همچنین سالانه 45 هزار تن پسته تولید می‌شود که سال گذشته 63 درصد آن به خارج از کشور صادر شد که این میزان معادل 20هزار تن بود و رقمی بالغ بر 230 میلیون دلار عاید استان یزد کرد.

سجادی‌پور تصریح کرد: این دو قلم محصول صادراتی کشاورزی با مجموع صادرات استان در حوزه‌های مختلف صنعت و ... برابری می‌کند اما متاسفانه آمار آن در گمرک یزد ثبت نمی‌شود.

وی افزود: از آنجا که استان یزد در مرکز کشور قرار گرفته و برای صادرات محصولات کشاورزی به نگهداری ویژه‌ای نیاز دارد، این محصولات اغلب به ناچار به استان‌های مرزی صادر می‌شود و از آنجا به کشورهای هدف صادراتی نظیر روسیه،‌ هند و ... صادر می‌شود و آمار این صادرات در گمرکات این استان‌ها ثبت می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی استان یزد عنوان کرد: اگر بتوانیم خودروهای مناسب ترانزیت برای صادرات کشاورزی استان یزد فراهم کنیم یا خط صادرات هوایی را راه‌اندازی کنیم، آمار صادراتی استان یزد حداقل به دو برابر میزان فعلی افزایش خواهد یافت و قادر خواهیم بود توانمندی بخش کشاورزی در عرصه صادرات را به نمایش بگذاریم.

سجادی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود به میزان سطح زیرکشت و تولید مجموع محصولات کشاورزی در سال زراعی گذشته در استان یزد اشاره کرد و افزود: از 185 هزار هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت در استان، در حال حاضر 138 هزار هکتار بهره‌برداری می‌شود که معادل یک درصد از اراضی کل کشور است.

وی ادامه داد: این میزان 74 درصد از اراضی قابل کشت استان محسوب می‌شود که 41 درصد آن را اراضی زراعی، 58 درصد باغی و کمتر از یک درصد به گلخانه‌های استان اختصاص دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان یزد بیان کرد: در سال زراعی گذشته، بیش از یک میلیون و 259هزار تن محصول از این اراضی برداشت شده است که تنها 1.2 درصد از تولید کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه آب در حال حاضر مهم‌ترین چالش کشاورزی در استان یزد به شمار می‌رود، افزود: با وجود محدودیت‌هایی که در زمینه آب در استان یزد وجود دارد، کشاورزان استان با سخت کوشی و تلاش خود رتبه‌های خوبی را در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی به دست آورده‌اند.

سجادی‌پور یادآور شد: یزد به رغم تمام محدودیت‌ها، هم‌اکنون رتبه نهم کشور در زمینه تولید محصولات کشاورزی را داراست و در بسیاری از محصولات نظیر پسته، زعفران، رناس، محصولات گلخانه‌ای، پرورش کبک و بلدرچین، پرورش دام و طیور و ... رتبه‌های اول تا سوم را دارد.

وی خاطرنشان کرد: در محصولاتی نظیر بادام، انار، گل‌های زینتی، زردآلو و ... نیز رتبه‌های پنجم و ششم به استان یزد اختصاص دارد که این حکایت از سخت‌کوشی، تلاش و خلاقیت کشاورزان یزدی دارد.

سجادی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تولید قابل توجه محصولات کشاورزی در استان یزد، رشد محصولات گلخانه‌ای را چشمگیر دانست و افزود: در سال زراعی گذشته، تولید محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای 14 درصد و محصولات گل شش درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه محصول خیار گلخانه‌ای استان یزد در بین کشورهای خارجی به ویژه روسیه از طرفداران بسیاری برخوردار است، خاطرنشان کرد: به زودی نخستین واحد بسته‌بندی تمام اتوماتیک در شهرستان صدوق راه‌اندازی می‌شود که در این واحد خیار گلخانه‌ای در سایزهای مختلف درجه بندی و بسته‌بندی می‌شود و با بسته‌بندی‌های جدید به بازارهای صادراتی عرضه می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت صادرات محصولات گلخانه‌ای در استان یزد یادآور شد: سال گذشته میزان صادرات خیار گلخانه‌ای 300 هزار تن بوده که این رقم در سال جاری به 344 هزار تن می‌رسد.

سجادی‌پور با اشاره به اینکه استان یزد در زمینه تولیدات دام و طیور نیز در کشور رتبه‌های خوبی به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: هم‌اکنون در استان 50 درصد شیر تولیدی و 55 درصد گوشت مرغ، مازاد بر نیاز استان است و به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

وی یادآور شد: هم‌اکنون در استان یزد به ازای هر نفر 48 کیلوگرم گوشت مرغ تولید می‌شود که این میزان سرانه در کشور رتبه نخست را دارد.

انتهای پیام/90004/و40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول