اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از انتظارات مردم از رئیس‌جمهور آینده گزارش می‌دهد

مهار «گرانی» در پرتو مدیریت صحیح

گرانی در پرتو مدیریت صحیح مهار می‌شود و نقش دولت جدید در این برهه حساس غیرقابل انکار است.

مهار «گرانی» در پرتو مدیریت صحیح

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، بی‌شک یکی از عمده‌ترین چالش‌های فرآروی مردم و مسئولان در جامعه ما معضل گرانی است که روزگار اقتصادی اکثریت شهروندان را تحت‌الشعاع قرار داده است. «گرانی» نه آنگونه که برخی دولتمردان و مسئولان می‌گویند، پدیده روانی است که در نتیجه شانتاژ جریانات سیاسی رقیب حادث شده و نه بلایی است آسمانی که بتوان آن را به حوادث غیرمترقبه مرتبط دانست، بلکه یک واقعیت اقتصادی است که همه روزه شهروندان با آن سر و کار دارند و از روند رو به رشد آن رنج می‌برند.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، روند گرانی و تورم افسار گسیخته که در سال‌های اخیر و به ویژه در ماه‌های گذشته به شدت سیر صعودی را طی می‌کند محصول سیاست‌هایی است که دولت در دستور کار دارد.

با این وجود بحث درباره چگونگی فرآیند گرانی و تورم و راهکارهای کنترل این معضل از حوصله این مقال خارج است. اما آنچه در ذیل می‌آید تریبون آزادی با موضوع گرانی است که به انعکاس دیدگاه‌های شهروندان و مسئولان درباره معضل مزبور می‌پردازد.

علی‌اصغر خورشیدی کارمند یکی از ادارات است، وی می‌گوید: گرانی یک واقعیت اجتماعی و اقتصادی است که در جامعه و بازار و حتی در نوع تعاملات شهروندان به‌وضوح قابل لمس و مشاهده است.

وی می‌افزاید: اینکه ما کالایی را چند ماه پیش به عنوان نمونه 5 هزار تومان می‌خریدیم اما امروز مجبوریم همان کالا را 27 هزار تومان بخریم، داستان یا حکایت نیست، بلکه حقیقتی است که وجود دارد.

وی با اشاره به روند رو به رشد تورم در جامعه ما می‌گوید: افسار گسیختگی تورم باعث خسارت به تمامی لایه‌های اجتماع می‌شود و شکاف طبقاتی را در جامعه تشدید می‌کند.

خورشیدی می‌افزاید: واقعیت آن است که افزایش حقوق‌ها و دستمزدها در جامعه ما با روند گرانی و تورم سنخیتی ندارد، به عبارت دیگر غلبه تورم بر درصد افزایش حقوق کاملا مشهود است و این دقیقاً به معنای فقیرتر شدن و کاهش قدرت خرید درصد زیادی از افراد جامعه است.

قاسم فضلی که مشغول خرید از بازار شهید رجایی ساری است می‌گوید: گرانی کمرشکن شده است و ما اقشار کم درآمد در مقابله با گرانی به ستوه آمده‌ایم، به‌گونه‌ای که از تامین حداقل نیازهای روزانه فرزندان خود بازمانده‌ایم.

وی می‌گوید: شوهرم کارمند یک شرکت خصوصی است و ماهانه 530 هزار تومان حقوق می‌گیرد که از این مبلغ 200 هزار تومان هزینه اجاره مسکن می‌شود و با 330 هزار تومان باقیمانده مجبوریم هزینه‌های مدرسه دو فرزند و خوراک، پوشاک، بیماری و سایر هزینه‌ها را تامین کنیم.

این شهروند مازندرانی با طرح پرسشی ادامه داد: آیا به نظر شما در شرایط اقتصادی امروز این کار کمرشکن نیست؟

فاطمه موسوی، خانم خانه‌دار نیز در این باره می‌گوید: به دلیل گرانی بیش از پنج سال است که مسافرتی نرفته‌ایم، به عبارت دیگر از شهرستان ساری خارج نشده‌ایم. دل‌مان در این شهر پوسید، شوهرم هر آنچه در می‌آورد تنها تکافوی مخارج خوراک و هزینه‌های روزانه می‌شود. چرا دولت فکری به حال اقشار کم‌درآمد نمی‌کند؟

حیدر ملایی راننده تاکسی است. وی می‌گوید: روزی 30 هزار تومان با ماشینم کار می‌کنم که 15 هزار تومان خرج خود ماشین می‌شود به‌عبارت دیگر، به‌طور متوسط ماهانه 450 هزار تومان درآمد دارم. شما بگوئید با این مبلغ چکار می‌توان کرد؟ هزینه زن و دو فرزند را چگونه باید تامین کرد؟

وی ادامه می‌دهد: گوشت کیلویی 25 هزار تومان، مرغ کیلویی هزار و 500 تومان، سیب کیلویی 2 تا 3 هزار تومان، گوجه و پیاز و سیب زمینی هم کیلویی 2000 تومان، لباس و کفش و ... هم سرسام آور. شما بگویید با 450 هزار تومان چکار می‌شود کرد؟ آیا مسئولان واقعاً خودشان نمی‌دانند که ما باید برای آنها مثال بزنیم و حساب و کتاب کنیم؟

حسن تقی‌زاده در خیابان جمهوری اسلامی ساری فروشنده مواد غذایی است. او هم از گرانی می‌نالد، می‌گوید: قیمت‌ها روز به روز بالا می‌رود. به‌طوری که ما خودمان هم خجالت می‌کشیم این وضعیت را به مشتریان خود بگوییم. اغلب مشتریان می‌پرسند: هفته پیش این کالا را 4 هزار تومان خریدیم الآن 5 هزار و 500 تومان شده، ما مانده‌ایم و با یک دنیا شرمندگی.

وی ادامه می‌دهد: کارخانه‌های تولیدکننده هم می‌گویند مواد اولیه گران شده است و ما چاره‌ای جز گران کردن کالای تولیدی نداریم.

وی می‌گوید: خود من برای این مغازه ماهانه یک میلیون تومان اجاره می‌دهم که این میزان اجاره را ناگزیر باید از محل فروش کالاها و سود حاصله جبران کنم و این خودش نوعی تورم است. تورم مثل دندانه‌های زنجیر به هم متصل است و برای کاهش تورم دولت باید یک برنامه دراز مدت داشته باشد.

وی می‌افزاید: این مهم‌ترین مسئله‌ای است که مردم در انتخاب رئیس جمهور آینده باید مدنظر داشته باشند.

انتقاد نماینده ساری

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار با انتقاد از گرانی‌های بی‌ضابطه اخیر وعدم نظارت و مدیریت تورم در کشور گفت: گردباد گرانی بی‌حساب و افسار گسیخته‌ای که بازارها را درنوردیده، روح نشاط اجتماعی را در جامعه تحت‌الشعاع قرار داده است.

محمد دامادی گفت: عملکرد مسئولان اجرایی به‌گونه‌ای بوده است که بسیاری از مردم و صاحب‌نظران این امر را ناشی از بی‌توجهی وعدم اشراف بر بازار و رهاسازی این امور و سامان ندادن این مسئله می‌دانند و معتقد هستند مسئولان در فرایند بازی‌های سیاسی کمتربه آن توجه می‌کنند.

وی تاکید کرد: امروزه وضعیت ناشی از تورم افسار گسیخته به گونه‌ای است که طبقات متوسط و کم درآمد و حتی افراد متمکن جامعه هم ازاین موضوع نگران هستند و تصور آنها این است که مسئولان دراین زمینه توجه جدی ندارند و آن را رها کرده‌اند.

دامادی گفت: تقاضای مردم از مسئولان اقتصادی و نظام اسلامی این است که تمام تلاش خودرا برای مهار گرانی و تامین معاش به کار گیرند و در این فرایند گرفتار بازی‌های سیاسی نشوند.

وی همچنین با تاکید بر این مسئله که ارتباط گرانی با مسأله تحریم‌های ظالمانه غرب غیرقابل انکار است، تصریح کرد: واقعیت این است که هرگز نمی‌توان گفت که همه آنچه را که امروزه مردم به‌عنوان گرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ناشی از تحریم‌هاست چرا که تجربه نشان داده است، تاکنون مسئولان اقتصادی به ویژه در بخش ارزی و پولی هرگاه صحبتی انجام داده‌اند به ضرر پول ملی و اقتصاد کشور تمام شد و تشدید گرانی را به دنبال داشته که این امر نشان‌دهنده بی‌تدبیری است.

وی تصریح کرد: باید وضع نا‌بسامان موجود در اقتصاد کشور ساماندهی شود و تحقق این مهم باید از اولویت‌های دولت آینده باشد.

نماینده ساری خاطرنشان کرد: ساماندهی نظام بانکی کشور همواره از مطالبات مردم بوده، چراکه این امر یکی از راهکارهای موثر مهار تورم و مقابله با فساد بانکی و در نهایت کنترل گرانی است.

وی گفت: باید فرهنگ مصرف کالاهای داخلی در بین آحاد مردم نهادینه شود تا بدین وسیله تولیدات داخلی رونق و توسعه پیدا کند.

نماینده مردم ساری در مجلس با تاکید بر اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی به‌عنوان راهبرد مهم مد نظر رهبری امری ضروری و مهم است که باید به آن نگاه ویژه‌ای شود، گفت: این امر نه تنها موجب کاهش وابستگی به کشورهای غربی می‌شود بلکه سبب اصلاح فرهنگ مصرف در میان آحاد جامعه نیز خواهد شد.

وی افزود: اکنون انتظار مردم و مسئولان از رئیس جمهور آینده این است که بتواند فضایی را در جامعه ایجاد کند که بیش از همه جلوی شوک روانی افزایش قیمت‌ها را بگیرد و در عین حال قیمت‌ها را نظام‌مند کند و ساماندهی بازار را به عنوان یک ضرورت و اولویت در دستور قرار دهد.

با هرگونه گرانفروشی برخورد می‌کنیم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز در گفت‌وگو با فارس با اعلام اینکه استراتژی دشمن از جنگ نظامی به اقتصادی تغییر پیدا کرده است، یادآور شد: پایداری اقتصادی کشور در این است که ساختار سنتی اقتصاد کشور را از وابستگی به نفت خارج کنیم.

مرتضی هاشم‌پور در پاسخ به سئوالی درباره تدابیر سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای مقابله و کنترل معضل گرانی گفت: به اعتقاد ما سیستم بازار باید توسط خود بازاریان تنظیم شود تا در درازمدت به ثبات لازم برسد و توانایی غلبه بر شوک‌های مختلف را داشته باشد.

وی گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با توجه به اینکه به لحاظ قانونی مسوول مستقیم گرانی نیست، اما بازرسان ما با تمام توان با هرگونه مصادیق گرانفروشی اعم از کم‌فروشی، احتکار و تقلب در کیفیت محصول به شدت مقابله و برخورد می‌کنند و سامانه 124 این سازمان آماده دریافت گزارش‌های مردمی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه نظام سلطه به‌دنبال این است که با تعطیلی واحدهای تولیدی، درآمدهای مالیاتی کشور را کاهش و سبب پیامدهای سیاسی و اجتماعی در کشور شود، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی مهم‌ترین راهکار حفظ استقلال و خروج کشور از شرایط کنونی است.

هاشم‌پور با بیان اینکه برای حل مشکل گرانی نیاز به مشارکت آحاد مردم، نمایندگان مجلس و دولتمردان است، افزود: برای جلوگیری از افزایش گرانی کالا در بازار باید ساختار اقتصادی و الگوی مصرف اصلاح شود.

وی تصریح کرد: افتخار تلقی‌کردن مصرف کالاهای داخلی باید در بین آحاد جامعه و زنان خانوار به صورت یک فرهنگ عمومی درآید، چراکه تنها با تکیه بر این فرهنگ می‌توانیم اقتصادی توسعه یافته را برای کشور بنیان‌گذاری کنیم.

هاشم‌پور در عین حال با تاکید بر اینکه نظارت و بازرسی‌ها در بازار باید در قالب وحدت رویه و همدلی و همراهی بازاریان و بازرسان صورت گیرد، تصریح کرد: معتقدیم بازار را باید خود بازار تنظیم تا در دراز مدت به ثبات منتهی شود و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تدابیر و برنامه‌های متنوعی را در این راستا در دستور کار دارد.

به هر تقدیر رکود شدید اقتصادی، افزایش نقدینگی، کاهش بی‌سابقه ارزش پول ملی و در نتیجه فشار روبه تزاید گرانی از جمله تنگناهای شدیدی است که زندگی و اقتصاد خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

فرایند نامطلوبی که با وجود فرافکنی‌های مستمر دستگاه‌های ذیربط، نتیجه مستقیم سیاست‌های غیربهینه و شوک‌آور مسئولان و مدیران تصمیم‌ساز است.

گزارش از کوروش غفاری‌چراتی

انتهای پیام/2296/ب40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول