اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر شورای خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت استان قزوین:

برای رفع نگرانی‌ها آمده‌ایم

دبیر شورای خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت استان قزوین ضمن تشریح نحوه تشکیل این تشکل و نحوه انتخاب لیست آن برای انتخابات شورای شهر قزوین گفت: برای رفع نگرانی‌های مردم در شهر قزوین در این عرصه حضور پیدا کرده‌ایم.

برای رفع نگرانی‌ها آمده‌ایم

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، با آغاز تبلیغات انتخابات شوراهای شهر به قزوین به سراغ محمدابراهیم اسدی مسئول ستاد خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت شهر قزوین رفتیم، لیست این تشکل را در چهارمین دوره انتخابات شورای شهر قزوین اعلام کردیم اما گفت‌و‌گوی پیش رو به منظور آشنایی بیشتر با خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت قزوین است.

فارس: هدف اصلی از تشکیل خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت در کشور و به تبع آن در استان قزوین چه بوده است؟

تشکل خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت با هدف نقش‌آفرینی و ارائه‌ لیست واحد با رویکرد اجتماعی و فرهنگی برای این دوره از انتخابات شوراها، در کل کشور شکل گرفت.

این مجموعه از نمایندگان فعلی و ادواری مجلس شورای اسلامی و برخی چهره‌های شاخص حوزه‌ شهری در سطح ملی تشکیل شده است.

یک نماینده هم از هر استان به همراه برخی چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی عضو شورای راهبردی این تشکل اجتماعی هستند.

شورای راهبردی استان قزوین نیز با ترکیبی از نمایندگان اصولگرا، چهره‌های دانشگاهی، هیئت‌ها، استادان حوزه و دانشگاه و نخبگان و اکثریت گروه‌های سیاسی استان، به همراه یک کمیته‌ تخصصی پنج نفره برای رصد کردن برنامه‌های نامزدها و بررسی سوابق آنها تشکیل شد.

فارس: معیار شما برای تعیین نامزدها و ارائه‌ لیست مورد نظر چه بوده است؟

پس از تشکیل خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت استان و ضمن اعلام موجودیت در یک نشست خبری با حضور بیش از 27 خبرنگار به منظور پرهیز از رقابت با سایر لیست‌های مختلف و متنوع و جلوگیری از سرگردان کردن مردم، از ارائه‌ لیست خودداری شد.

سپس این تشکل با ساز و کار و آیین‌نامه‌ تدوین شده از مرکز، با اعلام فراخوان به همه نامزدهای ثبت نام کرده، 73 بسته‌ مکتوب حاوی سئوالات اولویت‌بندی نیازهای شهری و سایر اطلاعات مورد نیاز را به 73 نفر تحویل داد.

56 نفر نسبت به این فراخوان پاسخ مثبت دادند که اکثریت افراد مطرح و کارآمد در همین لیست 56 نفره بودند.

با برگزاری مصاحبه‌ حضوری طی 26 ساعت و آزمون کتبی با ساز و کار ستاد مرکزی در رابطه با ارزیابی شهر قزوین نهایتاً 20 نفر از حائزین رتبه‌ برتر طی یک فرآیند کاملاً کارشناسی شناسایی و انتخاب و از طریق رسانه‌ها به مردم معرفی شدند، که نهایتاً 13 نفر از این نامزدها با تخصیص امکانات مورد نیاز آمادگی خود را برای تشکیل ستاد تبلیغاتی اعلام کردند.

فارس: به طنز گفته می‌شود که خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت در استان کنکور دکتری برگزار کرده است، واقعیت موضوع چیست؟

این طنز نیست واقعیت است. این روش برای نخستین بار به صورت کاملاً تخصصی و به دور از ملاحظات سیاسی، قومی، گروهی، خویشاوندی و ... انجام گرفته است.

شهر قزوین به افراد متخصص و کارآمد نیاز دارد و برای تشخیص افراد توانمند باید معیارهایی وجود داشته باشد، این روش به اندازه‌ای مقبول واقع شد که بیش از 30 نفر از نامزدها، رضایت خود را اعلام و اظهار داشتند حتی اگر انتخاب هم نشویم با شما همفکر خواهیم بود زیرا در گزینش و انتخاب افراد، روشی کاملاً قابل دفاع را به کار بسته‌اید.

فارس: ویژگی‌های محوری این لیست بر چه مبنایی استوار است؟

لیست منتخب این تشکیلات ویژگی‌های مختلفی داشته است؛ از جمله: جوانگرایی، برنامه‌محوری، پروژه محوری، دارای برنامه‌هایی با چشم‌انداز، کاملاً یکدست و همگون، پاسخگویی، انتقاد پذیری، پاک‌دستی، دارای انسجام فکری و روحیه‌ کار تیمی، پرهیز از تک‌روی، وابسته نبودن به کانون‌های ثروت، دارای تخصص‌های مورد نیاز شورا و شورا را شغل دوم خود ندانستن.

ما هم کاملاً در ساز و کارمان پیش‌بینی کرده‌ایم که افراد پاک و توانمند در این لیست بگنجند؛ چراکه اساسا شوراها مرکز قدرت و به نوعی ثروت هستند و باید افراد پاکی وارد این عرصه شوند، از این رو با تلاش زیادی برای اینکه لیستی توانمند و مؤثر در مدیریت شهری داشته باشیم، این فهرست را تنظیم کرده‌ایم.

فارس: پاسخگو بودن که به آن اشاره کردید، چگونه کاربردی می‌شود؟

نامزدهای این لیست طی یک میثاق‌نامه ملزم به اجرای تعهدات 20 ماده‌ای شدند. من جمله با تعیین یک سخنگوی فعال گزارش عملکرد خود را در هر فصل یک بار به اطلاع مردم به ویژه شورایارها برسانند. نماد دیگر پاسخگو بودن شورا، انتخاب شهردار و مدیران مناطق بر مبنای اصول قابل قبول است.

فارس: این دوره از انتخابات شوراها از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. با وجود چنین وضعیتی برای رسیدن به یک انتخابات مطلوب چه باید کرد؟

رهبر معظم انقلاب در فرازی از رهنمودهایشان به مسئولان، مردم و نخبگان توصیه کردند که توجه به انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراها را از چشم آنها دور نکند.

ایشان فرمودند: «اقتدار جمهوری اسلامی به دل‌ها، عواطف، خرد، اندیشه، بصیرت و حضور مردم متکی است و اگر این پشتوانه‌ قدرتمند نبود سلطه‌گران خبیث جهان، نظامی با داعیه‌های جمهوری اسلامی را زنده نگذاشته بودند.»

اساسا چون این دو انتخابات بزرگ به طور هم‌زمان برگزار می‌شود با یک رویداد بزرگ سیاسی مواجه هستیم و با توجه به اینکه جاذبه‌های انتخابات ریاست جمهوری آنقدر بالاست که انتخابات شوراها را تقریبا در حاشیه قرار می‌دهد، دغدغه‌ها و نگرانی‌ها وجود داشت.

این دغدغه‌ها با نگرش به ایجاد تشکیلاتی صرفاً با رویکرد انتخابات شوراها مدنظر قرار گرفت و این تشکیلات به وجود آمد.

فارس: هر انتخاباتی ممکن است آفت‌هایی به دنبال داشته باشد، به نظر شما در این دوره از انتخابات شوراها ممکن است چه آفاتی به وجود بیاید؟

تشکیل و راه‌اندازی شوراها از اصول قانون اساسی است. دلیل اهمیت آن هم ایجاد زمینه‌ برای مشارکت عمومی بوده؛ به نوعی که خود مردم با مسائل گوناگون سیاسی و اجتماعی و فرهنگی درگیر شوند.

این یعنی صیانت از انقلاب و حقوق مردم، گرچه این ظرفیت بسیار مطلوب و مبارک است؛ اما می‌تواند آفت‌هایی را نیز به دنبال داشته باشد. یکی از این آفت‌ها سیاسی کردن شوراهاست.

اگر در انتخابات، مسائل سیاسی و گروهی را مبنا قرار دهیم به جای انتخاب افراد شایسته، کاردان و متخصص در آبادانی، افرادی سیاسی انتخاب می‌شوند که سررشته‌ای در این کار ندارند و فقط می‌توانند بلندگوی جناح‌ها باشند.

آفت دیگر در شهرهای کوچک‌تر و مهاجرپذیر و قومیتی، نگاه قومی و قبیله‌ای است؛ وقتی نگاه قبیله‌ای و طایفه‌ای حاکم باشد، قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها تحت تأثیر این نگاه قرار می‌گیرد و در این صورت، این خود مردم هستند که در مسائل شهر متضرر خواهند شد.

فارس: به نظر شما کمیسیون‌های فعلی موجود در شورای شهر قزوین کفایت می‌کند؟ آیا نیاز به کمیسیون جدید نیست؟

در صورت انتخاب این لیست از سوی مردم و نبود منع قانونی، من تأسیس دو کمیسیون را به شورا پیشنهاد خواهم کرد؛ کمیسیون امور جوانان و کمیسیون امور بانوان.

فارس: چرا این دو عرصه؟

زیرا مشارکت حداکثری جوانان در تعیین سرنوشت خود و بهره‌مندی از یک ظرفیت پر انرژی و بانشاط می‌تواند در ارتقای زیست مطلوب اجتماعی مؤثر واقع شود و در عین حال به کادرسازی این لایه‌ اجتماعی برای آینده‌ شهر منجر شود.

در مورد کمیسیون بانوان هم باید گفت گرچه شورای اسلامی یک نهاد اجتماعی است و همه‌ اقشار را می‌تواند پوشش دهد، اما زنان به عنوان یکی از ارکان مهم و تأثیرگذار جامعه باید مورد توجه کافی شوراها باشند.

حتماً باید نگاهی ویژه به زنان سرپرست خانوار داشت. حمل و نقل زنان و رفاه بانوان از موضوعات دیگری است که شورا باید پیگیری کند. گرچه در این مورد خدمات مختصری ارائه شده است، اما اصلاً کافی نیست. بسیاری از خانم‌ها برای رفت و آمد معذبند و در این راستا شورای شهر باید قانون حمایت اجتماعی را در اولویت نخست خود قرار دهد و امنیت اجتماعی بانوان را محقق سازد.

فارس: دیدگاه‌ شما درباره‌ جریان‌سازی رقبایی که در تقابل با لیست شما هستند، چیست؟

برخی‌ها انتخابات شوراها را تنگه‌ احد می‌دانند و بعضی‌ها حضورشان را مقدمه‌ای برای احیای بازگشت‌شان به قدرت می‌دانند، به همین دلیل تلاش می‌کنند در سکوت خبری و خاموشی به حرکت‌شان ادامه دهند و خود را به این سطح برسانند.

یعنی از شوراها به عنوان یک امکان و یک بلندگو برای اهداف سیاسی خود استفاده کنند که مردم و شهروندان ما از این رویکرد در دوره‌های قبل خسارت زیادی را متحمل شده‌اند.

فارس: در انتخابات همه شعار می‌دهند، شعار شما چگونه اعتمادسازی می‌کند؟

معضلات اجتماعی با شعار برطرف نمی‌شود، این لیست در صورت ورود به شورا برای عملیاتی کردن شعارهای خود، کارگروه‌های عملیاتی را تعریف می‌کند.

هر کس بدون توجه به ظرفیت‌ها و نامنطبق با قدرت عمومی شعار دهد، قطعاً‌ شکست خواهد خورد.

منتخب این لیست باید به شورا به عنوان شغل نخست و اولویت‌دار نگاه کند.

اگر فردی از این لیست می‌خواهد احساس درجه‌ دومی در شوراها داشته باشد انصراف او به نفع خودش و جامعه است و از طرفی دیگر، کاندیداهای شورای شهر نباید‌ وام‌دار حلقه‌ ثروت باشند.

فارس: تشکل خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت قزوین، مشخصا و در عرصه‌ عمل چه برنامه‌هایی را دنبال خواهد کرد؟

لیست تشکل خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت قزوین، در صورت انتخاب شدن، این 12 «نباید» را رعایت خواهد کرد: ایجاد کاغذبازی در چرخه‌ امور شهر و شهرداری، دخالت‌های نابجا و سلیقه‌ای و آشکار در امور مدیریت شهری، اعمال نفوذ در تقسیم مدیریت شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته‌ به آن، تحمیل هزینه‌های بی‌مورد به بودجه‌ شهرداری‌ها (حق مردم)، بروز فسادهای شدید و زد و بندهای مالی و تبانی با پیمانکاران و متصدیان امور مالی شهر، دامن زدن به اختلافات سیاسی و قومی و بومی در مناطق گوناگون، ناکارآمد شدن مدیریت شهری به دلیل وجود تضاد سلیقه و تفکر در اعضای شوراها، پرداختن به اموری که جزو وظایف ذاتی شورا نیست به‌ ویژه امور مشتبه به فساد، انجام اقدامات تبعیض‌آمیز در اختصاص بودجه‌های عمرانی به نقاط مختلف شهر، سوء استفاده‌ برخی از شهرداران از بروز اختلاف و تضاد در شوراها، تصویب برخی از قوانینی که با قوانین بالادستی و تخصصی کشور در تضاد باشد و دخالت نابجای اعضای شورای شهر در استخدام پرسنل و تحمیل وابستگان خود به شهرداری‌ها.

بروز بعضی از این موارد 12 گانه این ضرورت را آشکار می‌سازد که عملکرد شورای شهر به‌ طور مستمر و مداوم مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد تا از چنین مسائلی پیشگیری شود؛ چراکه متاسفانه به علت ساختار پیچیده و مبتلا به بوروکراسی ادارات و سازمان‌ها، شهروندان به دلیل بی‌اطلاعی از حقوق خود از پیگیری‌ها منصرف می‌شوند و این وظیفه‌ شوراهاست که با فعالیت‌های خود، کاری کنند که مردم احساس تنهایی و بی سرپناهی نکنند.

فارس: در این میان نقش رسانه‌ها در ارتقای جایگاه شوراها چه بوده است؟

دریافت قطعی ما این است که رسانه‌ها به‌ ویژه رسانه‌ ملی سهم بسیار بسیار ناچیزی را به انتخابات شورای شهر تخصیص داده‌اند و انتخابات شورای شهر را در حاشیه‌ انتخابات ریاست جمهوری گذاشته‌اند؛ دریغ از یک نشست کارشناسی با حضور صاحب نظران.

ای کاش برای این امر مهم به اندازه‌ نیم‌ ساعت برنامه‌ کودک خاله شادونه اهمیت قائل می‌شدند.

فارس: به عنوان آخرین سئوال بفرمایید که شعار شما در صورت انتخاب در شوراها چه خواهد بود؟

شعار این لیست، استقلال و تعامل حداکثری است. شورا اگر مستقل باشد، اوج بروز خدمت را در مدیریت شهری شاهد خواهیم بود.

اساسا باید شورایی همگون و متخصص روی کار بیاید و محلی برای خدمت تخصصی و محور جریان خدمتگزاری به مردم باشد؛ زیرا یک شورای ناهمگون نمی‌تواند خدمات شایسته‌ای را به مردم ارائه کند و از این رو حضور کاریکاتوری افراد غیر متخصص در شوراها قطعاً آسیب‌زا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس نکات کلیدی که از صحبت‌های دبیر ستاد خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت استان قزوین می‌تواند برداشت کرد این است که یک شورای ناهمگون نمی‌تواند خدمات شایسته‌ای را به مردم ارائه کند.

همچنین حضور کاریکاتوری افراد غیر متخصص در شوراها قطعاً آسیب‌زا خواهد بود.

سهم ناچیز رسانه ملی در انتخابات شوراها و این مهم که برنامه حمایت اجتماعی از بانوان باید در اولویت نخست قرار گیرد از دیگر محورهای کلیدی این گفت‌و‌گو بود.

معضلات اجتماعی با شعار برطرف نمی‌شود و مردم هوشیار باشند که برخی‌ها حضورشان را مقدمه‌ای برای بازگشتشان به قدرت می‌دانند.

مشارکت حداکثری جوانان برای تعیین سرنوشت خود لازم است و آفت سیاسی و قومیتی موجب به حاشیه راندن قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها می‌شود.

ویژگی لیست خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت از نگاه مهندسی درباره جوان گرایی و برنامه محوری... دارای برنامه‌هایی از جنس سند چشم انداز توسعه بوده و منتخبان آزمون انتخاب این لیست 46 هزار تست را پشت سر گذاشته‌اند.

یادآور می‌شود اسامی لیست خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت شهر قزوین به ترتیب عبارتند از فصیح رامندی، علی صادقی نیارکی، فاطمه اشدری، محمدرضا صدیقی، علی‌حسن ظاهری، مجید آهنگریان، وحید زرگر، علی رسولی، حسین غیاثوند، علی فرخ‌زاد، مصطفی کشاورز کلهر و حسن رجبی.

انتهای پیام/2667/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول