اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از بیماری کلیه

بیشتر بیماران کلیوی تا بزرگسالی بی‌علامت هستند/ وجود 1170 بیمار کلیوی در زنجان

بیماری کلیه یک بیماری خاموش است که بیشتر مبتلایان این بیماری تا بزرگسالی متوجه این موضوع نمی‌شوند.

بیشتر بیماران کلیوی تا بزرگسالی بی‌علامت هستند/ وجود 1170 بیمار کلیوی در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بیماری کلیه پلی‌کیستیک یک ناهنجاری ارثی است که به پیدایش کیست‌هایی در کلیه‌ها می‌انجامد، این ناهنجاری سرطانی نیست و بیشتر بیماران مبتلا به آن تا بزرگسالی بی‌علامت هستند و پس از دوران بزرگسالی علائم این بیماری به آهستگی ظرف حداکثر 20 سال آشکار شده و پیشرفت می‌کند.

گفتنی است، در مراحل اولیه وجود خون در ادرار که ممکن است فقط با بررسی میکروسکوپی قابل شناسایی باشد، عفونت‌های مکرر کلیه‌، احساس وجود یا لمس توده‌ای در فضای شکم و فشار خون بالا از علائم این بیماری محسوب می‌شود، اما اغلب بیماران تا زمانی که بر اثر اشتغال بخش اعظم بافت طبیعی کلیه‌ها به وسیله کیست‌ها نارسایی کلیه بروز نکند، شکایتی ندارند.

درد کمر، خستگی و ضعف پیشرونده‌، سردرد، بوی ناخوشایند تنفس‌، تهوع‌، استفراغ یا اسهال‌ به ویژه به صورت تورم اطراف مچ پا و چشم، تنگی نفس، درد قفسه سینه، خارش پوست، توقف قاعدگی در خانم‌ها پیش از سن یائسگی از علائم نارسایی کلیه است.

بیماری کلیه ارثی و علت آن ناشناخته است، از میان مهم‌ترین عوامل زمینه‎ساز بروز این عارضه می‌توان به وجود سابقه بیماری در خانواده فرد اشاره کرد.

بیماری کلیه پلی‌کیستیک در حال حاضر قابل پیشگیری نیست، در صورتی که سابقه ابتلا به این بیماری در خانواده شما وجود دارد، توصیه می‌شود به منظور کشف احتمال ابتلای خود با پزشک مشورت کنید، حتی اگر در حال حاضر سالم هستید نیز نباید از اهمیت و ضرورت پیگیری‌های پزشکی منظم غافل شوید، در صورت وجود سابقه خانوادگی این بیماری‌، اکیداً توصیه می‌شود پیش از تشکیل خانواده و تصمیم‌گیری درباره تولید فرزندان‌، مشاوره ژنتیک را در نظر داشته باشید.

بیماری پلی‌کیستیک کلیه در حال حاضر غیر قابل علاج است، مراقبت‌های طبی با درمان عوارض احتمالی دخیل در بروز این بیماری‌، ممکن است سرعت پیشرفت آسیب کلیه را کاهش دهند.

تحقیقات علمی درباره علل و درمان این بیماری ادامه دارد که نویدبخش پیدایش درمان‌های موثرتر و نهایتاً علاج قطعی بیماری است.

پیشرفت به سوی نارسایی کلیه، پیدایش سنگ کلیه، عفونت یا پاره شدن کیست‌ها از عوارض احتمالی بیماری کلیه محسوب می‌شود.

شمارش سلول‌های خون‌، آزمایش ادرار به دفعات برای تعیین وجود پروتئین یا سایر عناصر غیر طبیعی در ادرار‌، جمع‌آوری و آزمایش ادرار 24 ساعته و اندازه‌گیری تیتر آنتی‎بادی ضد استرپتوکوک از جمله بررسی‌های آزمایشگاهی مورد نیاز در تشخیص این عارضه به شمار می‌روند.

در مرحله نارسایی کلیه و بالا رفتن ازت اوره خون‌، لازم است در مرحله پروتئینی رژیم غذایی محدود شود، اگر بیمار به افزایش فشار خون‌ و نارسایی احتقانی قلب دچار شود، باید سدیم مصرفی وی را نیز محدود کرد، برای مهار فشار خون بالا، تجویز دیورتیک با سایر داروهای ضد فشار خون ضروری است، استراحت طولانی مدت در بستر ارزش زیادی ندارد و سبب بهبودی بیمار و سرنوشت درازمدت وی نمی‌شود.

در صورتی که بیمار فشار خون بالا داشته باشد، محدودیت مصرف آب و نمک و نیز استفاده از داروهای ضد فشار خون و دیورتیک‌ها به منظور دفع حجم اضافه مایعات ضروری است.

درمان فوری عفونت‌های ادراری برای جلوگیری از آسیب بیشتر کلیه‌ها در مراحل اولیه بیماری نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، در مراحل پیشرفته دیالیز توصیه می‌شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار کرد: انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان کار خود را با حمایت از 100 بیمار آغاز کرده است و در حال حاضر تعداد این بیماران در سطح استان به بیش از 10 برابر افزایش یافته است.

وی مجموع بیماران تحت حمایت انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان را در حال حاضر یک‌هزار و 170 بیمار اعلام کرد.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان تصریح کرد: تحت حمایت قرار دادن این تعداد بیمار با کمک گرفتن از خیران، از افتخارات این انجمن است.

**شهرستان‌های استان مرکز دیالیز دارند

وی به وجود مراکز دیالیز در همه هفت شهرستان استان زنجان اشاره و گفت: با تاسیس مراکز دیالیز بیمارانی که در این شهرستان‌ها زندگی می‌کنند، از رنج سفر به مرکز راحت شده‌اند.

طهماسبی تعداد بیماران دیالیزی استان زنجان را 250 نفر اعلام کرد و افزود: انجمن حمایت از بیماران کلیوی در صدد کاهش هزینه‌های بیماران و خانواده‌های آنها است.

وی افزود: مجتمع تخصصی، آموزشی و پیشگیری و تحقیقاتی انجمن کلیوی استان زنجان یکی از اقدامات اساسی برای پیشگیری از بیماری‌های زمینه‌ای محسوب می‌شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان گفت: هدف اصلی از احداث این مجتمع آموزش‌ راه‌های پیشگیری از بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون و دیابت است که جزو بیماری‌های پرهزینه محسوب می‌شوند.

وی تعداد بیماران همودیالیزی را در استان زنجان 260 بیمار عنوان کرد و افزود: 320 بیمار تحت مراقبت و پیشگیری هم در این استان تحت حمایت هستند.

طهماسبی تعداد بیماران همودیالیزی تحت حمایت انجمن را در سطح استان زنجان 260 بیمار عنوان کرد.

انتهای پیام/73003/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول