اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متخصص داروهای گیاهی:

حجامت یا کاپینگ؛ راهی آسان برای انتقال بیماری‌های خونی

متخصص داروهای گیاهی گفت: مراکزی که بدون رعایت اصول بهداشتی و بدون مجوز اقدام به حجامت می‌کنند نه تنها سلامتی به ارمغان نمی‌آورند بلکه منشا بیماری‌های فراوانی از قبیل ایدز، هپاتیت و ... می‌شوند.

حجامت یا کاپینگ؛ راهی آسان برای انتقال بیماری‌های خونی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجامت یا کوزه انداختن یک روش درمانی سنتی عربی است و همچنین طب سنتی ایرانی و طب اسلامی نیز گفته می‌شود که بر گرفته از روش قدیمی‌تر کاپینگ است.

طب سنتی کاپینگ، به ایجاد خلا بر روی نقاط خاصی از پوست بدن به وسیله‌ای همچون بادکش اطلاق می‌شود که برای رسیدن به اثرات درمانی خاصی انجام می‌شود، در حجامت خراش‌هایی روی سطح پوست ایجاد شده تا خون بتواند از بدن خارج شود.

امروزه در کشورهای عربی و مسلمان حجامت مقبولیت بیشتری دارد، مقبولیت حجامت در میان مسلمانان ناشی از حدیث‌هایی است که پیامبر اسلام در توصیه به حجامت نقل کرده، در طب سنتی ایرانی و طب سنتی اسلامی حجامت به عنوان رکن درمان به حساب می‌آید، اما با فراگیر شدن طب تجربی در برخی جوامع اسلامی این روش مهجور شده است اما با این حال پزشکان طب تجربی حجامت را به عنوان روش درمانی قبول ندارند.

تقی قفقازی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد حجامت افزود: حجامت درمان سنتی قدیمی است که به خارج کردن خون از بدن گفته می‌شود که بنا به اعتقادات برخی از مردم برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است که این موضوع از نظر علمی هنوز ثابت نشده است.

وی در مورد مراکزی که در آن حجامت صورت می‌گیرد، بیان کرد: مراکزی هستند که بدون رعایت هیچ یک از اصول بهداشتی و حتی بدون مجوز اقدام به انجام حجامت می‌کنند که این عمل برای بیمارانی است که قصد دارند از روش‌های درمان سنتی به سلامتی دست پیدا کند و نه تنها سلامتی به ارمغان نمی‌آورد بلکه می‌تواند منشا بیماری‌های فراوانی از قبیل ایدز، هپاتیت و انواع عفونت‌ها شود.

متخصص داروهای گیاهی در مورد رد شدن خون افراد حجامتی در سازمان انتقال خون اضافه کرد: سازمان انتقال خون از دریافت خون افراد حجامت کننده تا یک سال پس از حجامت به علت احتمال انتقال بیماری‌های خون که در حجامت‌هایی که بدون رعایت بهداشتی انجام شده است خودداری می‌کند.

وی در مورد نبودن مطالعه و تحقیق در مورد حجامت تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که نتایج مطالعات انجام شده در مورد حجامت را کم ارزش می‌سازد عدم استفاده از روش درمانی مشابه در گروه کنترل است.

قفقازی در پایان در مورد آسیب‌های ناشی از حجامت تاکید کرد: در اصل باید برای حل آسیب‌های ناشی از حجامت، وزارت بهداشت با فرستادن بازرس برای نظارت بر نحوه فعالیت‌ها، این مرکز را ارزیابی کرده و باید به افراد داوطلب در درمان این طب سنتی اصول بهداشت شخصی و عمومی را آموزش دهند.

انتهای پیام/2301/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول