اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از وضعیت تئاتر و سینمای خوزستان

هنر هفتم خوزستان که از دیرباز خاطره‌های کهن افتخاراتش را بر دوش می‌کشد این روزها بیش از پیش مورد بی‌مهری مسئولان واقع شده است.

گزارش فارس از وضعیت تئاتر و سینمای خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، تئاتر واژه‌‌ای است یونانی و در لغت به معنای چیزی که به آن نگاه می‌‌کنند.

در فارسی به تئاتر «نمایش» می‌‌گویند. در اصل تعریف دقیق تئاتر یعنی بیان مشکلات مردم و مسائل اجتماعی، سیاسی وفرهنگی یک جامعه به زبان تئاتر و مهمترین فنی که باید در تئاتر استفاده شود فن بیان است.

تاریخچه رشته پرطرفدار تئاتر مربوط به یونان باستان و رم در قبل از میلاد مسیح است که به دیگر جوامع نیز کشیده شده است.

*زیرشاخه‌های تئاتر

تئاتر خیابانی نمایش: این کار توسط یک یا چند بازیگر در یک محیط باز به نام «سن» انجام می‌گیرد که توسط کارگردان هدیت می‌شود.

پانتومیم «بی‌کلام»: نمایشی است که فقط توسط یک بازیگر انجام می‌گیرد و در آن از هیچ کلامی استفاده نمی‌شود.

نمایش حوضی: به نمایشی گفته می‌شود که تماشاگرانی دور یک حوض جمع می‌شوند و یک نفر به عنوان راوی داستان نمایش را اجرا می‌کند، این نوع نمایش در زمان‌های قدیم انجام می‌شد.

تعزیه خوانی: به نمایشی گفته می‌شود که در آن بیشتر مصائب کربلا و حوادث عاشورا را به تصویر می‌کشد و تعداد بازیگران آن از یک نفر تا چندین نفر است.

نقالی: به نمایشی گفته می‌شود که تصاویری بر روی پرده می‌کشند و یک راوی طبق این پرده به نقل کردن نمایش می‌پردازد، استفاده این نوع نمایش بیشتر در زمان های قدیم استفاده می‌شد و به نمایش قهوه خانه‌ای معروف است.

نمایش عروسکی: نمایش عروسکی به نمایشی گفته می‌شود که در آن از عروسک استفاده می‌شود و بازیگران صحنه عروسک‌ها است و به افرادی که این عروسک‌ها را به حرکت در می‌آورند ، "عروسک گردان" گفته می‌شود و این نمایش هم دارای کارگردان است.

*مرزبندی بازیگران تئاتر و سینما دیدگاه جهان‌ سومی است

دیدگاهی که این روزها تئاتر و سینما در استان خوزستان را به مرزهایی پایین‌تر از افول کشانده است و شهرهای چون آبادان که پیش از آغاز جنگ تحمیلی دارای 27 سینما بودند را امروز با یک سینمای خصوصی در زمینه ارتقای هنر هفتم به فعالیت واداشته است.

در این راستا گذری بر وضعیت تئاتر و سینمای شهرهای مختلف استان خواهیم داشت که نگاهی اجمالی بر پیشینه این هنر در این مناطق و مشکلات پیش‌ روی آنها است.

*اداره ارشاد شادگان رئیس ندارد

پیشکسوت هنر تئاتر شادگان در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: متاسفانه اصلا به وضعیت تئاتر این شهرستان توجه نمی‌شود و عملا شادگان را به حال خود رها کرده‌اند.

علی 42 ساله که از آوردن نام خانوادگی‌اش خودداری کرد افزود: مدت‌هاست که در این شهر در عرصه هنر و به ویژه تئاتر فعالیت می‌کنم، اما متاسفانه سال‌های سال است برنامه ریزی هنری را در این شهر مشاهده نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: این مشکل مختص به شهرستان شادگان نیست بلکه از پایتخت و تهران ایجاد شده است.

این پیشکسوت هنر تئاتر خاطرنشان می کند: با بسیاری از دوستان تهران که در ارتباطیم گفته‌اند که آنجا هم بی‌برنامگی در بخش تئاتر موج می‌زند و هیچ اقدام موثری در رفع مشکلات صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: ثبت نام گروه‌های تئاتر از طریق سایت نیز مزیدی بر علت و سایر مشکلات بخش تئاتر این شهرستان شده است که دغدغه‌های هنرمندان این عرصه را بیشتر کرده است.

علی گفت: برای امضای یک گواهی و ثبت نام گروه در سایت مدت‌هاست دوندگی کرده‌ام اما عدم حضور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان در محل اداره کار ما را بی‌نتیجه گذاشته است.

وی بیان کرد: حدود شش ماه است که این اداره بدون رئیس روز و شب می‌گذراند و با سرپرست مشترک ارشاد اسلامی شادگان و شوشتر را مدیریت می‌کند، همین امر عدم حضور مدیریت ارشاد شادگان را در محل اداره رقم زده است.

پیشکسوت 30 ساله هنر تئاتر شادگان تصریح کرد: در این زمینه بارها به مسئولان تذکر داده‌ و خواستار حمایت آنها شده‌ایم اما تنها و صرفا با بی‌توجهی رو به رو هستیم.

وی با بیان اینکه کمتر از یک هفته دیگر تا ثبت نام گروه‌های تئاتر شهرستان در سایت مرتبط باقی نمانده است، افزود: تا به حال موفق نشده‌ایم سرپرست ارشاد شهرستان را ملاقات کنیم زیرا وی اصلا وقت نمی‌کنند در شهرستان شادگان حضور پیدا کنند.

در ادامه صحبت‌های وی، رضا دیگر بازیگر تئاتر این شهرستان که 32 سال سن دارد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شادگان اظهار کرد: سرپرست ارشاد حداقل زمانی که در اداره حضور ندارند با معاون و پرسنل قابل اعتمادشان هماهنگ کرده که کار ارباب رجوع را پیگیری کنند.

این بازیگر دارای تجربه 10 ساله هنر تئاتر در شهرستان بیان کرد: کل حرف دلمان همین است؛ درست نیست که پیشکسوتی با این سن و سال برای یک امضای ساده و ناقابل روزها و ساعت‌ها وقت سپری کند و در نهایت کارش بدون نتیجه بماند.

وی ادامه داد: این شهرستان یکی از قدیمی‌ترین مناطق استان خوزستان در انجام فعالیت‌های هنری در بخش‌های مختلف شعر، موسیقی، ادبیات و تئاتر بوده اما امروز این چنین محروم و مغفول مانده است.

این بازیگر تئاتر شادگان بیان کرد: در همین خصوص بارها به مسئولان شهرستان به ویژه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص انتصاب رئیس برای اداره ارشاد اسلامی شهرستان خواستار پیگیری شده‌ایم!

وی در پایان  گفت: این شهرستان حتی یک سینما هم ندارد که مردم به ویژه جوانان از آن بهره‌مند شوند.

*سینمای بهبهان تعطیل است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: بهبهان پیشتاز تئاتر در خوزستان است.

حجت‌الاسلام سیدعبدالله حسینی‌منفرد اضافه کرد: از سال 1379 تا به حال سینمای بهبهان تعطیل است.

وی افزود: به احتمال قوی تا یک سال و نیم آینده سینمای این شهرستان دوباره بازگشایی خواهد شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهبهان تصریح کرد: این سینما که در گذشته متعلق به مجتمع امام خمینی(ره) بوده دو سال است که به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: طبق رایزنی‌هایی که با خریدار مکان این سینما داشته‌ایم قرار است یک طبقه از ساختمانی که ساخته خواهد شد به سینما با ظرفیت 600 صندلی اختصاص یابد.

حسینی عنوان کرد: مشکلات حقوقی این ملک حل شده است و تا روزهای آینده کمسیون بند پنج که به جزئیات سینما مانند نقشه، تعداد صندلی و غیره مربوط می‌شود برگزار خواهد شد.

وی از پیگیری های امام جمعه، فرماندار و دیگر مسئولان در رابطه با گسترش فرهنگ سینما و تئاتر تشکر و قدردانی کرد.

*امیدیه سینما ندارد

در رابطه با وضعیت تئاتر در امیدیه، یکی از بازیگران این عرصه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: تئاتر در این شهرستان از سال 1361 فعالیت خود را آغاز کرده است با وجودی که پیش از این نیز گروه‌هایی در این عرصه مشغول فعالیت بوده‌اند.

مهدی درویش افزود: تئاتر در اوایل جنگ با ورود دو نفر از کسانی که جنگ زده بوده و از شهرستان آبادان به این منطقه آمده بودند کار خود را در امیدیه آغاز کرد.

وی تصریح کرد: از سال 71 فعالیت گروه‌های تئاتر در این شهرستان به صورت رسمی آغاز شده و تاکنون یک گروه در امیدیه به ثبت رسمی انجمن نمایش درآمده است.

این بازیگر تئاتر امیدیه خاطرنشان کرد: سه گروه غیر ثبت در شهرستان نیز مشغول فعالیت هستند که دو محل برای تمرین آنها وجود دارد، یک محل که قدیمی بوده و سالن دیگر، آمفی تئاتر است که در سال 90 افتتاح شد و نوساز است.

وی اضافه کرد: بچه‌های تئاتر این شهرستان حمایت مالی و معنوی نمی‌شوند و از این لحاظ بسیار در مضیقه‌ایم.

به گزارش خبرگزاری فارس، این شهرستان دو سینما در امیدیه و میانکوه دارد که هر دو متعلق به پرسنل شرکت نفت هستند و البته در حال حاضر بیشتر از یک سال است تعطیل هستند.

در اوایل سال 80 بخش خصوصی با ورود به این عرصه، برای ساخت سینما در شهرستان تسهیلات مورد نیاز را کسب کرد که البته تاکنون هیچ اقدامی در ساخت این مکان هنری ـ فرهنگی نشده است.

در حال حاضر نیز یک زمین در روستای مجنون به این امر اختصاص داده شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

*آبادان جزو ستون‌های اصلی تئاتر استان خوزستان

مسئول انجمن نمایش آبادان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: بدون اغراق آبادان جزو ستون‌های اصلی تئاتر استان خوزستان است.

امیرحسین افتخاری تصریح کرد: به جرات می‌توان گفت آبادان در تئاتر اولین شهر استان خوزستان بعد از اهواز است، چون ملاک بهترین‌ها در جشنواره‌ها و اجراها سنجیده می‌شود.

وی اضافه کرد: هنرمندان تئاتر آبادان با تمام مشکلاتی که دارند دیدشان حرفه‌ای است، این تفکر سال هاست در آبادان رایج است.

مسئول انجمن نمایش آبادان ادامه داد: در دو نسل گذشته در آبادان بهترین‌ها را داشته‌ایم و در نسل سوم هم حرف‌های تازه و نویی در تئاتر استان داشته‌ایم به عنوان نمونه آقای حیدری امسال با حضور در جشنواره بین‌المللی فجر و کسب مقام‌های برتر جشنواره ثابت کرد که نسل سوم تئاتر ما هم خیلی خوب کار می‌کند.

وی با بیان اینکه سال گذشته جشنواره نمایش‌های کوتاه را در آبادان داشتیم که کیفیت کارها بسیار خوب بود، ادامه داد: کمبودها و عدم حمایت‌ها از هنرمندان، کلیشه‌ای و همیشگی است، اما یکی از مشکلات بزرگی که به وجود آمده است و خاص آبادان نیست گروه‌هایی است که مرکز هنرهای نمایشی گفته‌اند باید ثبت رسمی شوند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه این روند به شکل خوبی مدیریت نمی‌شود، تصریح کرد: قرار بوده گروه‌هایی که ثبت سامانه شوند تا سقف 5 میلیون تومان به آنها کمک شود، از سال 89 که این ابلاغیه ارسال شده تا به امروز یک بار فقط این اتفاق صورت گرفته است و مبالغ بسیار کمی به گروه‌های نمایش اختصاص داده شده است.

این مسئول آبادانی خاطرنشان کرد: قبلا این طور بود که انجمن هنرهای نمایشی، به طور ویژه و جداگانه، حساب داشت و مستقیم مبلغ به حساب واریز شده و گروه‌ها تغذیه می‌شدند اما متاسفانه هم‌اکنون هیچ حمایتی از لحاظ مالی از تئاتر نمی‌شود البته اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان و شخص آقای علوانی، رئیس این اداره بسیار ما را حمایت می‌کند.

وی افزود: بزرگترین مشکل ما اقتصادی است؛ گروه‌هایی که در حال کار کردن هستند از جیب خودشان هزینه می‌کنند. امسال تاکنون هیچ بودجه‌ای برایمان ارسال نشده است.

افتخاری در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبادان خاطرنشان کرد: مسدود کردن حساب‌های انجمن خود آفت بسیار بزرگی است که بر سر تئاتر کشورمان نازل شده است، حرفه‌ای‌های تئاتر پایتخت کشورمان تهران نیز امروز از این مشکل حرف می‌زنند و می‌نالند؛ امیدواریم برای این قضیه فکری شود.

وی با اشاره به تاریخچه تئاتر آبادان بعد از جنگ تحمیلی تصریح کرد: تئاتر آبادان بعد از دوران جنگ تحمیلی از سال 68 بعد از جنگ به همت آقای سلیمانی که در اداره ارشاد کار می‌کرد مجددا پا گرفت، از آن سال تا به امروز هم انجمن نمایش آبادان فعال است.

مسئول انجمن نمایش آبادان اضافه کرد: در حال حاضر 9 گروه ثبت شده داریم که این بالاترین رقم در گروه‌های ثبت شده تئاتر در استان البته بعد از اهواز است، اهواز با توجه به جمعیت 13 گروه ثبت شده دارد.

*حضور پیشکسوتان در عرصه تئاتر

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاجاری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان در همین خصوص اظهار کرد: اخیرا جشن «اردیبهشت تئاتر ایران» با حضور پیشکسوتان هنر تئاتر دهه‌های 60 تا 90 آغاجاری برگزار شد و از پنج هنرمند فقید، 16 هنرمند پیشکسوت و 10 هنرمند فعال تئاتر تقدیر به عمل آمد.

مهدی درویش افزود: پیشینه غنی نمایش در شهرستان آغاجاری ناشناخته است و با توانایی و پتانسیل خوبی که در بین هنرمندان پیشکسوت و جوان وجود دارد افق تازه و خوبی را در بخش تئاتر شهرستان می‌توان مشاهده کرد.

وی ادامه داد: از تمام کسانی که با روح زیباپسند خود کارهای خلاقانه‌ و هنرمندانه‌ای را در این شهرستان صادقانه انجام داده‌اند تشکر می‌کنم و خواستار انسجام و حضور هر چه پررنگ‌تر پیشکسوتان در فعالیت‌های نمایشی شهرستان هستم.

وی در خصوص تاثیر برگزاری جشن «اردیبهشت تئاتر ایران» در این شهرستان تصریح کرد: برگزاری جشن «اردیبهشت تئاتر ایران» و در کنار آن اعلام سیاست‌ها و برنامه‌های اصلی تئاتر و تجلیل از فعالان این عرصه موجب ارتقا جایگاه تئاتر شهرستان در سطح استان و در نهایت کشور می‌شود.

*احداث مجتمع سینمایی در شوش

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی نیز در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوش اظهار کرد: احداث مجتمع سینمایی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان گذاشته شده است و پیگیری برای ساخت این مجتمع باید بیش از پیش انجام شود.

سید راضی نوری خاطر نشان کرد: شهرستان شوش با برخورداری از سابقه‌ای درخشان در حوزه فرهنگ و هنر می‌‌تواند با فراهم کردن زیر ساخت‌‌ها باعث رشد و شکوفایی فرهنگی در این منطقه شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه شهرستان شوش دارای هنرمندان زیادی در زمینه تئاتر، موسیقی، تهیه فیلم کوتاه و هنرهای تجسمی است لزوم توجه به این هنرها دو چندان می‌‌شود و به وزیر ارشاد اسلامی درخواست ساخت مجتمع سینمایی برای شهرستان شوش را تقدیم کرده‌‌ایم.

نوری افزود: حمایت از هنرمندان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد زیرا حمایت از آثار برتر آنها هم باعث پیشرفت این حوزه و هم حمایت از قشر هنرمند می‌شود.

به هر حال هنر هفتم در خوزستان در حال جان دادن است، این هنر در گوشه و کنار این استان نیازمند توجه بیشتر بوده زیرا کم توجهی مسئولان منجر دلسردی علاقه‌مندان این عرصه شده است، خوزستان همواره در طول تاریخ تئاتر در کشورمان خوش درخشیده و با همه کم و کاستی‌ها مقابله کرده است اما این بار باید فکری برای ارتقا این هنر نادیده گرفته در شهرهای مختلف استان کرد.

=======

مریم خبازی

=======

انتهای پیام/72001/ی40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول