اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

30 خرداد جاری در آستانه‌اشرفیه

جشنواره خاطره‌نگاری دفاع مقدس گیلان برگزار می‌شود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان گفت: سومین جشنواره خاطره‌نگاری دفاع مقدس گیلان 30 خرداد جاری در آستانه اشرفیه برگزار می‌شود.

جشنواره خاطره‌نگاری دفاع مقدس گیلان برگزار می‌شود

رسول جلائی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت وقوع جنگ در هر کشوری را سبب تغییر و تحول بسیاری در حوزه‌های مختلف دانست و اظهار کرد: بخش فرهنگی جامعه یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که می‌تواند در بحث جنگ مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از امر مذکور مستثنی نیست، افزود: وجه تمایز مردم ایران با بسیاری از جنگ‌ها در حوزه معنویت و فرهنگ برخاسته از اسلام است.

جلائی دفاع مقدس و دوران جنگ هشت ساله را میراث معنوی و فرهنگ پر ارزشی از جنگ تحمیلی خواند و تصریح کرد: گفته‌ها، ناگفته‌ها و خاطرات رزمندگانی که در میدان‌های اصلی نبرد حاضر بودند، منبع ارزشمندی برای پژوهشگران حقیقت دفاع مقدس است.

این مسئول با تاکید بر تحقق نهضت خاطره‌نگاری در کشور، بیان کرد: پرداختن به نهضت خاطره‌نگاری باید از چند جهت مورد توجه و نگاه دقیق پژوهشگران باشد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان خاطرات را حفظ ارزشمند دفاع مقدس دانست و اظهار کرد: انتقال تجربه دفاع مقدس به نسل آینده می‌تواند در مسیر خاطره‌‌نگاری تحقق پیدا کند.

وی با بیان اینکه الگوبرداری از خاطرات می‌تواند برای نسل کنونی و آینده مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: تجزیه و تحلیل پیروزی‌ها و شکست‌ها از لابه‌لای خاطرات قدرشناسی از تجربه رزمندگان است.

جلائی بهره‌گیری از تجزیه و تحلیل‌های دفاع مقدس در کتاب‌های درسی و مراکز آموزشی و همچنین ماندگاری خاطرات و آثار مربوط به شهدا و رزمندگان را از اهداف خاطره‌نگاری عنوان کرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان از برگزاری سومین جشنواره خاطره‌نگاری دفاع مقدس استان با عنوان یادمان سردار شهید مهدی خوش‌سیرت به دلیل تقارن با عملیات نصر چهار و ایام شهادت این سردار در 30 خرداد پنجشنبه هفته جاری در مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستانه اشرفیه خبر داد.

این مسئول با اشاره به اینکه فراخوان جشنواره مذکور اواخر سال گذشته انجام شده است، تصریح کرد: 220 اثر تاکنون که بخشی توسط رزمندگان دفاع مقدس نوشته شده و بخشی دیگر از طرف شرکت‌کنندگان این آثار تدوین شده، به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

وی اهدای جایزه، لوح تقدیر و تندیس جشنواره به نفرات نخست تا سوم و آثار قابل تقدیر را از جمله برنامه‌های جشنواره خاطره‌نگاری دفاع مقدس گیلان اعلام کرد و افزود: سومین کتاب جشنواره خاطره‌نگاری دفاع مقدس گیلان در جشنواره مذکور رونمایی می‌شود.

جلائی رونمایی از نماهنگ سردار مهدی خوش‌سیرت با نام "گیل سردار" را از جمله برنامه‌های جانبی جشنواره خاطره‌نگاری گیلان عنوان کرد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه تاکنون 25 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس توسط این بنیاد منتشر شده است، خاطرنشان کرد: بیش از 500 ساعت خاطرات فرماندهان و رزمندگان و 300 ساعت اسناد صوتی و تصویری رزمندگان گیلان جمع‌‌آوری شده است.

وی به ساخت 30 مستند از نقش رزمندگان گیلان در دفاع مقدس اشاره کرد و یادآور شد: تاریخ شفاهی جنگ یکی از رویکردهای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس محسوب می‌شود که برخاسته از خاطره‌گویی رزمندگان دفاع مقدس است.

جلائی برگزاری جشنواره‌ها را یکی از راهکارهای حفظ اسناد دفاعی کشور دانست و بیان کرد: غفلت از نوشتن خاطرات دفاع مقدس توسط رزمندگان خسران ملی است.

این مسئول خواستار ثبت خاطرات تمام افرادی که نبرد حق و باطل را از نزدیک لمس کردند، شد و اظهار کرد: سپری شدن زمان از آثار مهلک ثبت خاطرات دفاع مقدس است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان در پایان رزمندگان را میراث معنوی دفاع مقدس عنوان کرد.

انتهای پیام/84001/خ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول