اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست انتشارات آل‌احمد:

مسئولان همدان در زمینه انتشار آثار دفاع مقدس کم‌کار هستند

سرپرست انتشارات آل‌احمد که این روزها مشغول نگارش «نقش اسدآباد در دفاع مقدس» است، گفت: مسئولان همدان در زمینه انتشار آثار دفاع مقدس کم‌کار و بی‌تفاوت هستند.

مسئولان همدان در زمینه انتشار آثار دفاع مقدس کم‌کار هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علی رستمی به عنوان یکی از پایه‌گذاران بسیج دانشگاه بوعلی سینا، یکی از نویسندگان فعال در حوزه دفاع مقدس نیز به شمار می‌رود که این روزها مشغول نوشتن کتاب «نقش اسدآباد در دفاع مقدس» است.

به منظور آشنا کردن مخاطبان با نویسندگان حوزه دفاع مقدس و آثار این نویسندگان، با وی به گفت‌و‌گو نشستیم که مشروح آن را می‌خوانید.

علی رستمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خصوص فعالیت‌های فرهنگی خود افزود: زمانی که بسیج دانشگاه بوعلی‌سینا را پایه‌گذاری کردم، بیشترین فعالیت ما در بحث فرهنگ دفاع مقدس بود.

وی ادامه داد: بعد از فراغت از تحصیل از دانشگاه بوعلی سینا مدتی در بسیج دانشجویی مرکز بودم از سال 79 به بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس وارد شدم و از سال 80 تا پایان 86 نیز مدیریت انتشارات آن مجموعه را برعهده داشتم.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس با اشاره به برخی تنگ‌نظری‌ها در مقوله هشت سال جنگ تحمیلی افزود: پایان سال 86 به خاطر این موضوع و پاسخ به شبهات در این زمینه کار تحقیق و پژوهش را مد نظر قرار دادم.

وی که یکی از آرزوهایش این بود که بتواند فارغ از لباس و عنوان نظامی به تحقیق و پژوهش مباحث دفاع مقدس بپردازد، ابراز داشت: به همین منظور به بهانه جانبازی زودتر از موعد مقرر از نظامیگری خارج شدم و توانستم به آرزویم جامه عمل بپوشانم.

رستمی تصریح کرد: بلافاصله قبل از دریافت حکم بازنشستگی، دفتری با عنوان انتشارات آل احمد را فعال کردم که نه به عنوان یک انتشارات بلکه به عنوان یک پاتوق و مؤسسه فرهنگی فعالیت کند.

وی تأکید کرد: در این مؤسسه با محوریت جنگ و دفاع مقدس با دوستانی که با یکدیگر هم‌فکر بودیم در یک جا جمع شدیم تا در زمینه کارشناسی کتب دفاع مقدس برای ارتش، بنیاد شهید انقلاب اسلامی، سپاه پاسداران و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فعالیت کنیم.

سرپرست انتشارات آل‌احمد ابراز داشت: مدیریت اجرایی کمیته تألیف و تدوین کنگره شهدای استان همدان در سال 89 از دیگر فعالیت‌های اجرایی من در همدان به شمار می‌رود که ماحصل آن تدوین 32 عنوان کتاب بود.

وی افزود: به دلیل آشنایی که با سوژه‌های دفاع مقدس در استان همدان داشتم، با شناسایی و ساماندهی سوژه‌ها و همکاری نویسندگان توانمند در نگارش توانستیم 32 عنوان کتاب را تدوین کنیم.

* خودسانسوری دامنگیر کارهای پژوهشی شده است

رستمی با اشاره به کتاب‌های خود در حوزه دفاع مقدس گفت:‌ از جمله کتاب‌هایی که تدوین کرده‌ام کتاب «نشانه‌ها» در 15 جلد است که زندگی‌نامه والدین شهدا که بیشترین شهید را در دامن خود پرورانده و به انقلاب تقدیم کرده‌اند به تصویر کشیده شده است و غالباً پدران و مادران سه یا چهار شهید از 15 استان کشور هستند.

وی با اشاره به تألیف کتاب «یوسف‌نامه» افزود: این کتاب در سال 87 در جشنواره دفاع مقدس جزو کتاب‌های تقدیری دفاع مقدس شناخته شد و در رابطه با شعرهایی است که پیرامون شهدای مفقودالاثر و بی‌‌مزار سروده شده و علت انتخاب عنوان نیز اشاره به نماد محو شدن در دریای بیکران خداوندی است.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس در ادامه سخنانش بیان داشت: کتاب «یوسف ما» درباره شهید علیرضا خزایی فرمانده سپاه اسدآباد، «چشمه‌های یاس» زندگینامه 22 زن شهید برجسته جهان اسلام، «میهمانی آخر» تذکره جهادگر شهید حاج محمدحسن کسایی فرمانده جهاد آذربایجان شرقی، زندگینامه داستانی شهید مهندس محمدجواد تندگویان و چندین کتاب متفرقه دیگر درباره شهدا از دیگر آثار من بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو کتاب نیز در مرحله چاپ دارم که یکی از آنها کتاب «زیر آسمان کبود» زندگینامه سردار عبدالله ملکی، جانشین سابق سپاه بیت‌المقدس استان کردستان است.

رستمی با بیان اینکه این روزها مشغول پژوهش در خصوص نقش اسدآباد در دفاع مقدس است، تصریح کرد: کتابی که فعلاً باید آن را پژوهش خواند نقش شهرستان اسدآباد در دفاع مقدس است که به جرأت می‌توان گفت سابقه جمع‌آوری این اثر و جرقه این پژوهش بیش از 10 سال در ذهن بنده بود و مشغول جمع‌آوری آن بودم.

وی تأکید کرد: احساس من بر این بود، دوستانی که زمان جنگ و امام را درک کرده‌اند بهتر از افرادی که از این اتفاق دور بوده‌اند توانایی انتقال واقعیت‌های جنگ را دارند هر چند شاید قلم ضعیفی داشته باشند اما به واقعیت نزدیکتر است چرا که سعی می‌کنند نه کم بنویسند نه زیاد، نه اغراق کنند و نه دچار خودسانسوری شوند.

سرپرست انتشارات آل‌احمد ابراز داشت: متأسفانه سال‌هاست که خودسانسوری دامن‌گیر کارهای پژوهشی ما چه در زمینه خاطرات فرماندهان و چه در نوشتن از شهدا و حماسه‌ دفاع مقدس شده و تغییرات و آرایش سیاسی دولت‌ها تا حدودی در آن تأثیر سوء داشته است.

وی یادآور شد:‌ زمانی که مدیر انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بودم در مدت حضورم مدیریت اجرایی بالغ بر 700 عنوان کتاب را برعهده داشتم و هر کتابی که چاپ می‌شد افسوس می‌خوردم که ای کاش می‌توانستیم برای شهری که در آن زاده شده‌ایم و برای شهدایی که آنها را می‌شناسیم کتاب بنویسیم و این آرزوی دیرینه من بود.

رستمی خاطرنشان کرد:‌ طی نامه‌ای در دی ماه 76 به نماینده وقت مجلس شورای اسلامی اسدآباد آقای ذبیح‌الله صفایی هشدار دادم که زمان به ضرر ما طی می‌شود چرا که گذر زمان و پیر شدن و از دست رفتن بچه‌هایی که در جنگ بودند خسارت‌بار است چرا که آنان با دنیایی از خاطره و اتفاقاتی که تنها خودشان شاهد آن بودند از بین ما می‌روند.

به گفته وی علاوه بر این موضوع، از دیگر خسارت‌هایی که بر فرهنگ دفاع مقدس وارد می‌شود فراموشی و گذر زمان است چرا که با یادداشت نکردن خاطرات، پیری و گذر عمر باعث فراموشی می‌شود و چه بسا باعث نوعی تحریف در جنگ شود.

*به تعداد حضور تمام فرزندان امام در جنگ باید کتاب نوشت

این نویسنده حوزه دفاع مقدس عنوان کرد: با توجه به پیگیری‌هایی که در رابطه با تاریخ و نقش اسدآباد در دفاع مقدس داشتم حدود هشت ماه قبل با پیشنهاد من موافقت شد و جلسه‌ای در فرمانداری اسدآباد با حضور فرماندار، نماینده مجلس آقای نعمتی و مسئولان فرهنگی شهرستان تشکیل شد و به یک جمع‌بندی رسیده و سرفصل مطالب ارائه شد.

وی افزود: بنا داریم در این کتاب و پژوهش حضور شهرستان اسدآباد را در مقاطع مختلف شناسایی کنیم و نقش رزمندگان، بسیجیان، سپاه و... در مقاطع مختلف جنگ بازخوانی و ثبت شود.

رستمی بیان داشت: در رابطه با هزینه کار نیز قول مساعدت‌هایی در این راستا داده شده است و به دلیل آشنایی کامل با سوژه‌ها مشکلی در زمینه تهیه کتاب وجود ندارد و قطعاً این کتاب به عنوان یک سند افتخار شهر خواهد بود.

وی با اشاره به ضرورت نوشتن این کتاب تأکید کرد: اعتقاد من بر این است که به تعداد حضور تمام فرزندان امام در جنگ باید کتاب نوشت چرا که هر ثانیه حضور در جنگ و صحنه‌های نبرد احتمال مرگ وجود دارد و این اتفاق کمی نیست که از آن به سادگی عبور کرد و لحظه به لحظه، سینه به سینه دشمن ایستادن قابلیت چندین صفحه نگارش را دارد.

سرپرست انتشارات آل‌احمد ابراز داشت: اسدآباد بیش از یک هزار جانباز دارد و من معتقدم تمام جانبازان و حتی کسانی که یک ماه در جبهه بوده‌اند باید کتاب مستقلی داشته باشند چرا که زندگی جانبازی، زندگی ساده و یکنواختی نیست.

وی با اشاره به 400 شهید اسدآباد گفت: اکثریت شهدای شهر ما شهدای سوژه هستند و در قالب‌های مختلف هنری می‌توان برای بسیاری از شهدای شهر چندین کتاب نوشت.

رستمی عنوان کرد: تمام رزمندگان نیز باید کتاب بنویسند و خاطرات خود را به نسل بعدی انتقال دهند و اگر فرصت تدوین و تألیف نیست حداقل ضبط را در دست بگیرند و خاطرات خود را ضبط کنند چرا که نسل آینده بیشتر نیازمند خاطرات رزمندگان است.

وی ابراز داشت: اگر ما بتوانیم کتابی تهیه کنیم که نقطه اشتراک تمام صحبت‌ها باشد یا حداقل بیشترین وجوه اشتراکی حماسه‌هایی که فرزندان یک شهر در جنگ خلق کردند را داشته باشد و به کتابت برسد این کار کوچکی نیست و کسانی که در این زمینه می‌توانند کاری انجام دهند باید پای کار بیایند.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس با بیان اینکه در بحث جنگ‌نویسی دو موضوع اهمیت بسزایی دارد یکی عشق و دیگری هزینه، یادآور شد: در حال حاضر عشق در رزمندگانی که خاطره در سینه دارند، وجود دارد و می‌توان آنها را به این امر تشویق کرد و هزینه نیز در دست متولیان امر است که امید است متولیان فرهنگی کمک کنند تا خاطرات شهدا ماندگار شود.

رستمی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود کتاب نقش اسدآباد در جنگ یک سال به طول انجامد و بالای یک هزار ساعت مصاحبه ببرد.

به گفته وی استارت کار از پاییز سال گذشته زده شده و اولویت مصاحبه با فرماندهان و رزمندگانی است که نقش برجسته‌تری در جنگ داشته‌اند و درباره برخی از رزمندگان نیز کتاب‌های مستقلی تألیف خواهد شد که از برنامه‌های بعدی است.

*جنگ‌نویسی باید در قالب‌های مختلف هنری بیان شود

سرپرست انتشارات آل احمد اظهار داشت: بحث جنگ‌نویسی و نوشتن از حماسه‌های دفاع مقدس باید در قالب‌های مختلف هنری بیان شود زیرا بسیاری از قالب‌های هنری مخاطبان خاص خود را داشته و کارهای پژوهشی مخاطبان محدودی دارند.

وی تصریح کرد: ما در سطح استان همدان سوژه‌هایی داریم که به اعتقاد من اگر خوب نوشته و پرداخته شود این کتاب‌ها قابلیت استفاده خواهند داشت همانگونه که در کنگره شهدای استان همدان صورت گرفت.

رستمی با بیان اینکه 32 کتاب ماحصل کمیته تألیف و تدوین کنگره سرداران شهید همدان بود، گفت: از این کتاب‌ها، «سرد سفید» نوشته کاوه بهمن در زمینه رمان به عنوان کتاب اول سال جمهوری اسلامی و «عزیز بومی» نوشته محمدعلی قاسمی نیز به عنوان کتاب تقدیری جشنواره انتخاب کتاب دفاع مقدس انتخاب شدند که هر دو اتفاق بزرگی بود اما این اتفاق انعکاس استانی نداشت.

وی افزود:‌ متولیان فرهنگی استان هیچگاه سراغی از نویسنده و سوژه کتاب‌ها نگرفتند و این کتاب‌ها هنوز تجدید چاپ نشده است و از توزیع آن بی‌اطلاعم و چه بسا در انبارها به خاک‌خوری مشغول هستند و عجیب آنکه هر دو کتاب مربوط به شهرستان اسدآباد است اما در قفسه کتابخانه‌های عمومی و مدارس و کتابفروشی‌های اسدآباد یافت نمی‌شود.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس بیان داشت:‌ کتاب‌های دیگری نیز در جشنواره‌های مختلف تقدیر شدند از جمله کتاب «ستاره‌های دب اصغر» از آقای افحمی که در آن به گروه ابوذر نهاوند پرداخته شده بود و در جشنواره ادبی مقام آورد.

وی در پایان با بیان اینکه مسئولان در زمینه انتشار آثار دفاع مقدس کم‌کار و بی‌تفاوت هستند، خاطرنشان کرد: وظیفه رسانه‌ها نیز معرفی کتاب‌های تألیف شده در جامعه است.

انتهای پیام/89006/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول