اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

رمزی کلارک : آمریکا باید از ایران عذرخواهی کند

رمزی کلارک دادستان سابق آمریکا خاطر نشان ساخت که آمریکا باید برای رهایی گروگان ها تحقیقات جامعی را در مورد دخالت های گذشته اش در امور ایران آغاز کند . دولت آمریکا باید به خاطر دخالت های گذشته اش از ملت ایران عذرخواهی کند .

رمزی کلارک : آمریکا باید از ایران عذرخواهی کند

رخدادهای 26 خرداد 1359

چکیده

  • امام خمینی: باید  بدانید اشخاصی که دعوت به هرج و مرج می‎کنند، دشمنان شما و انقلاب اسلامی هستند، و در صورتی که به چنین اشخاصی برخوردید، به دادگاهها معرفی نمایید تا با موازین اسلامی و قانونی آنان را مجازات کنند.
  • مهدی ربانی املشی عضو هیئت 7 نفری انقلاب فرهنگی : دانشگاه ها تا زمانی که سر و سامان نگیرند و کار خوب را شروع نکنند باید تعطیل باشند .
  • سپاه پاسداران شیراز ضمن انتقاد از شیوه مذاکره با خوانین در منطقه فیروزآباد به دولت هشدار دادند تا پیش از آنکه کردستان دومی به وجود آید وارد عمل شوند .
  • آیت الله منتظری: از سقوط در دامن گروه هایی که فقط کارشان شعار دادن است بپرهیزید .
  • مصطفی میرسلیم معاون سیاسی و اجتماعی وزارت کشور: تحقیق در باره چگونگی حادثه میتینگ سازمان مجاهدین خلق [منافقین]و عاملان بروز آن ادامه دارد .
  • لشکر 28 کردستان در اطلاعیه ای پایان پاکسازی شهرهای سقز ، بانه و دیوان دره را اعلام کرد و از وزاتخانه ها و موسسات مربوطه خواست تا هر چه زودتر با اعزام پرسنل اداری خود به محل به مراجعات مردم این مناطق پاسخ دهند .
  • رمزی کلارک دادستان سابق آمریکا خاطر نشان ساخت که آمریکا باید برای رهایی گروگان ها تحقیقات جامعی را در مورد دخالت های گذشته اش در امور ایران آغاز کند .
دعوت کنندگان به هرج و مرج را به دادگاه ها معرفی کنید

امام خمینی رهبر انقلاب در پیامی به مناسبت ولادت امام حسین (ع) و روز پاسدار نکاتی را خطاب به پاسداران انقلاب و نیز مردم متذکر شدند . این نکات عبارتند از ؛

1- باید بدانید اشخاصی که دعوت به هرج و مرج می‎کنند، دشمنان شما و انقلاب اسلامی هستند، و در صورتی که به چنین اشخاصی برخوردید، به دادگاهها معرفی نمایید تا با موازین اسلامی و قانونی آنان را مجازات کنند.

2- مراعات هماهنگی با سایر قوای نظامی و انتظامی و ارگانهای دولتی، از وظایف حتمی شما پاسداران محترم و سایر قوای مسلح است، و اطاعت از فرمانده کل قوا[بنی صدر] که نماینده اینجانب است، از وظایف شرعی و اسلامی شما و همه قوای مسلح است.

امام خمینی : مراعات هماهنگی با سایر قوای نظامی و انتظامی و ارگانهای دولتی، از وظایف حتمی شما پاسداران محترم و سایر قوای مسلح است، و اطاعت از فرمانده کل قوا[بنی صدر] که نماینده اینجانب است، از وظایف شرعی و اسلامی شما و همه قوای مسلح است.

از گروه گرایی و دسته بندی احتراز کنید

3- من از همه ارگانهای دولتی و ملی و همه گروهها می‎خواهم که از گروهگرایی و دسته‎بندی و فرصت‎طلبی و هواهای نفسانی احتراز کنند و خود را در راه خدمت به ملت و خلق مستضعف قرار دهند.(1)

مهدی ربانی املشی : دانشگاه ها باید تا تدوین طرح آموزش اسلامی تعطیل باشند

مهدی ربانی املشی عضو هیئت 7 نفری انقلاب فرهنگی در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد : به نظر بنده دانشگاهی که محصول مطلوب از نظر جامعه اسلامی و جمهوری اسلامی نداشته باشد و محصولات نامناسبی را که تا به حال تحویل می داده مجددا داشته باشد بهتر است بسته بماند ما نمی توانیم به این کار و به این وضع ادامه دهیم .

وی ادامه داد : دانشگاه ها تا زمانی که سر و سامان نگیرند و کار خوب را شروع نکنند باید تعطیل باشند . وی همچنین گفت : در دانشگاه اسلامی برخورد اندیشه ها وجود خواهد داشت و تدوین نظام اسلامی دانشگاهی هیچ منافاتی با برخورد اندیشه ها ندارد . (2)

انتقاد شدید سپاه از مذاکره با خوانین و عشایر

در رابطه با درگیری های منطقه فیروز آباد از سوی سپاه پاسداران شیراز اطلاعیه ای صادر شد که در آن ضمن انتقاد از شیوه مذاکره با خوانین به دولت هشدار دادند تا پیش از آنکه کردستان دومی به وجود آید وارد عمل شوند .

در این اطلاعیه همچنین آمده است که هم اکنون طبق شناسایی هایی که به عمل آمده تعداد آنها بسیار اندک است و در یک منطقه متمرکز هستند و اگر بیش از این صبر شود ضد انقلابیون اعم از گروه های چپ و راست آمریکایی خود را به منطقه رسانده و با اشرار هم صدا می شوند که دیگر خاموش کردن شعله های آتش دشوار است . (3)

ای کاش آیت الله منتظری این توصیه را نصب العین خویش قرار می داد و به آن چه بدان عالم بود عامل نیز بود . اتحاد او با ضد انقلاب و منافقین فضا را به آن سمت سوق داد که امام خمینی با دلی پر خون در نامه تاریخی 6 فروردین 1368 با اشاره به همداستانی منافقین و آیت الله منتظری با هم وی را از قائم مقامی رهبری برکنار کنند.

آیت الله منتظری : دشمنان می کوشند چرخ های کشور را از حرکت بازدارند

آیت الله منتظری در پیامی به سمینار فرهنگی سازمان دانشجویان مسلمان تبریز تاکید کرد : از سقوط در دامن گروه هایی که فقط کارشان شعار دادن است بپرهیزید ، توجه دارید این گروه ها که به اسم اسلام و یا خلق فعالیت می کنند موضع گیری های سیاسی آنان همیشه در جهت منافع بیگانگان و علیه انقلاب اسلامی ملت ما بوده و هست .

آیت الله منتظری همچنین تاکید کرد : آنها برای تضعیف مبانی جمهوری اسلامی و بازگشت به دوران گذشته با دشمنان خدا و مردم پیمان دوستی و مودت بسته اند شما جوانان عزیز اسلام به عملکرد  و موضع گیری های ارتجاعی آنان نگاه نکنید نه به شعار های فریبنده و نه به ظاهر مظلوم و اسلامی آنها . (4)

 

آیت الله اشراقی : باگرانفروشان همانند قاچاقچیان برخورد خواهیم کرد

آیت الله اشراقی در مراسمی که به منظور گرامیداشت سالروز ولادت امام حسین (ع) برگزار شد ضمن بیان مطالبی پیرامون لزوم تداوم انقلاب در شرایط بحرانی حاضر به گرانفروشان و محتکران اخطار کرد که سرنوشتی بهتر از قاچاقچیان مواد مخدر نخواهند داشت . وی ادامه داد : ابتدا به دشمنان هشدار می دهیم و اگر باز هم سوء استفاده ادامه یافت قاطعانه عمل خواهیم کرد که نمونه آن را در قضیه مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر دیدیم . (5)

میرسلیم : تحقیق درباره حادثه امجدیه ادامه دارد

مصطفی میرسلیم معاون سیاسی و اجتماعی وزارت کشور و سرپرست شهربانی جمهوری اسلامی ایران در گفت و گویی اظهار داشت : تحقیق در باره چگونگی حادثه میتینگ سازمان مجاهدین خلق [منافقین]و عاملان بروز آن ادامه دارد .

وی در مورد حساس بودن محل امجدیه به دلیل نزدیکی به لانه جاسوسی آمریکا که از جانب چند پاسدار به آن در مصاحبه تلویزیونی اشاره شده است گفت :  محل لانه جاسوسی میعادگاه کسانی است که به انقلاب اعتقاد دارند و هر هفته سیل جمعیت های مختلف در این محل حاضر می شوند و این بار هم میتینگ مجاهدین می توانست اگر تحریکاتی صورت نمی گرفت در آنجا انجام شود . (6)

مصطفی میر سلیم: محل لانه جاسوسی میعادگاه کسانی است که به انقلاب اعتقاد دارند و هر هفته سیل جمعیت های مختلف در این محل حاضر می شوند و این بار هم میتینگ مجاهدین می توانست اگر تحریکاتی صورت نمی گرفت در آنجا انجام شود .

سقز ، بانه و دیوان دره از ضد انقلاب پاکسازی شد

به گزارش ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران لشکر 28 کردستان در اطلاعیه ای پایان پاکسازی شهرهای سقز ، بانه و دیوان دره را اعلام کرد و از وزاتخانه ها و موسسات مربوطه خواست تا هر چه زودتر با اعزام پرسنل اداری خود به محل به مراجعات مردم این مناطق پاسخ دهند . (7)

رمزی کلارک : آمریکا باید از ایران عذرخواهی کند

رمزی کلارک دادستان سابق آمریکا قبل از ترک پاریس خاطر نشان ساخت که آمریکا باید برای رهایی گروگان ها تحقیقات جامعی را در مورد دخالت های گذشته اش در امور ایران آغاز کند . وی گفت : دولت آمریکا باید به خاطر دخالت های گذشته اش از ملت ایران عذرخواهی کند . (8)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 12 ، صفحه 441

2- اطلاعات ، 26 خرداد 1359 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 26 خرداد 1359 ، صفحه 3

4- کیهان  ، 26 خرداد 1359 ، صفحه 9 ، ای کاش آیت الله منتظری این توصیه را نصب العین خویش قرار می داد و به آن چه بدان عالم بود عامل نیز بود . اتحاد او با ضد انقلاب و منافقین فضا را به آن سمت سوق داد که امام خمینی با دلی پر خون در نامه تاریخی 6 فروردین 1368 با اشاره به همداستانی منافقین و آیت الله منتظری با هم وی را از قائم مقامی رهبری برکنار کنند و داستان تلخ سرنوشت آیت الله منتظری را می توان ساعتها به تحلیل نشست که در آینده بدان خواهیم پرداخت .

5- اطلاعات ، 26 خرداد 1359 ، صفحه 1

6- کیهان ، 26 خرداد 1359 ، صفحه 12

7- جمهوری اسلامی  ، 26 خرداد 1359 ، صفحه  5

8- کیهان ، 26 خرداد 1359 ، صفحه 4

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول