اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

متخصص بی ایمان تخصص را هم باطل می‌کند

آیت الله خامنه‌ای فرمودند: متخصص بی ایمان در رأس کار هم تخصص را باطل می‌کند و هم موجب مهمل شدن و بیکار شدن متخصص‌ها می شود و بودجه کشور را از بین می‌برد.

متخصص بی ایمان تخصص را هم باطل می‌کند

رخدادهای23 خرداد 1359

چکیده

  • با فرمان امام خمینی رهبر انقلاب آقایان محمد جواد باهنر ، مهدی ربانی املشی ، حسن حبیبی ، عبدالکریم سروش ، شمس آل احمد ، جلال الدین فارسی و علی شریعتمداری مسئول تشکیل شوراهای برنامه ریزی رشته های مختلف و خط مشی فرهنگی دانشگاه ها شدند .
  • آیت الله خامنه ای در خطبه های نمازجمعه: متخصص بی ایمان در راس کار هم تخصص را باطل می کند و هم موجب مهمل شدن و بیکار شدن متخصص ها می شود .
  • عبدالمجید معادیخواه نماینده تهران در مجلس شورای ملی طی سخنانی اظهار داشت : مسئولیت اصلی مجلس مسائل رفاهی نیست و اگر به این انحراف بیفتیم و مجلس به آن خط بیفتد مسلما مسئولیت اساسی و اصلی آن لوث خواهد شد .
  • آیت الله منتظری: احتکار کنندگان و گرانفروشان اخطار می کنم که چنان چه به کار خود ادامه دهند ملت به حسابشان خواهند رسید ، نگذارید کار به جای باریک کشیده شود .
  • حجت الاسلام ناطق نوری نماینده امام در جهاد سازندگی: دولت بدهی های خود را پرداخت کرده و خزانه کشور پر شده و پس انداز برای دو سال بعد هم داریم .
  • فرمانده سپاه پاسداران فیروز آباد اظهار داشت جاده های این شهرستان از عناصر مسلح پاکسازی شده است .
  • ابوالحسن بنی صدر رئیس  جمهور امروز در مصاحبه ای اظهار داشت : طبق تصمیمی که اخیرا اتخاذ شده حکام شرع را از این پس باید شورای عالی قضایی معین کند .

با فرمان امام ؛ ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل شد

با فرمان امام خمینی رهبر انقلاب آقایان محمد جواد باهنر ، مهدی ربانی املشی ، حسن حبیبی ، عبدالکریم سروش ، شمس آل احمد ، جلال الدین فارسی و علی شریعتمداری مسئول تشکیل شوراهای برنامه ریزی رشته های مختلف و خط مشی فرهنگی دانشگاه ها شدند .

در بخشی از حکم رهبر انقلاب آمده است : مدتی است ضرورت انقلاب فرهنگی که امری اسلامی است و خواست ملت مسلمان می‎باشد، اعلام شده است و تا کنون اقدام مؤثر اساسی انجام نشده است و ملت اسلامی و خصوص دانشجویان با ایمان متعهد، نگران آن هستند و نیز نگران اخلال توطئه‎گران که هم اکنون گاه‎گاه آثارش نمایان می‎شود و ملت مسلمان و پایبند به اسلام خوف آن دارند که خدای نخواسته فرصت از دست برود و کار مثبتی انجام نگیرد، و فرهنگ همان باشد که در طول مدت سلطه رژیم فاسد کارفرمایان بی‎فرهنگ، این مرکز مهم اساسی را در خدمت استعمارگران قرار داده بودند.

رهبر انقلاب در این حکم به افرادی که اسم آنها ذکر شد ماموریت دادند تا «ستادی تشکیل دهند و از افراد صاحبنظر متعهد، از بین اساتید مسلمان و کارکنان متعهد و دانشجویان متعهد با ایمان و دیگر قشرهای تحصیلکرده، متعهد و مؤمن به جمهوری اسلامی دعوت نمایند تا شورایی تشکیل دهند و برای برنامه‎ریزیِ رشته‎های مختلف و خط‎مشی فرهنگی آینده دانشگاهها، بر اساس فرهنگ اسلامی و انتخاب و آماده‎سازی اساتید شایسته متعهد و آگاه و دیگر امور مربوط به انقلاب آموزشی اسلامی اقدام نمایند.»(1)

 

آیه الله خامنه ای : ما حق نداریم از افراد بی تقوا و بی ایمان به اسلام و خدا استفاده کنیم ، هر چند آنها دارای تخصص باشند ، اگر یک انسان با ایمان راس کار باشد می تواند تخصص ها را هم در خدمت این ایمان قرار دهد یک انسان با ایمان در راس یک ارگان اجتماعی می تواند از هرز رفتن و بیهوده شدن تخصص ها بکاهد

ملاک گزینش افراد برای مسئولیت ها از دیدگاه آیت الله خامنه ای

آیت الله خامنه ای در خطبه های نمازجمعه امروز تهران به موضوع تخصص و تعهد پرداخته و تاکید کردند : امروز در جامعه ما یک موضوع اساسی و مهم مطرح است من تنها به آن اشاره می کنم و سررشته را به آنهایی که اهل تفکرند می سپارم .

ایشان ادامه دادند : امروز جامعه ما احتیاج به متخصص دارد احتیاج به افرادی دارد که بتوانند چرخ سنگین اداره و صنعت و کشاورزی و تکنولوژی را بگردانند این درست اما آیا ما حق داریم به قیمت احراز تخصص و در اختیار گرفتن افراد متخصص از ارزش والای ایمان و تقوی صرف نظر کنیم ، آیا ما حق داریم کسی را فقط به این عنوان که متخصص است در این اداره یا این وزارت خانه او را اختیار دار این ارگان کنیم و نگاه نکنیم که آیا این انسان ایمان به خدا و ایمان به انقلاب اسلامی دارد یا ندارد ؟

ما چنین حقی نداریم ...

خطیب جمعه تهران اظهار داشتند : ما حق نداریم از افراد بی تقوا و بی ایمان به اسلام و خدا استفاده کنیم ، هر چند آنها دارای تخصص باشند ، اگر یک انسان با ایمان راس کار باشد می تواند تخصص ها را هم در خدمت این ایمان قرار دهد یک انسان با ایمان در راس یک ارگان اجتماعی می تواند از هرز رفتن و بیهوده شدن تخصص ها بکاهد میتواند از اینکه طبیب متخصص ما بیکار بماند و در مقابل از بیرون طبیب بیاوریم و تکنسین ما بیکار بماند و ما از بیرون متخصص و کارشناس و تکنسین بیاوریم و ...از همه اینها میتواند جلوگیری کند . یک انسان با ایمان در راس یک کار مهم می تواند همه تخصص ها را واقعا به کار بیگرد و به آنها جهت بدهد .

متخصص بی ایمان در راس کار تخصص را هم باطل می کند

آیت الله خامنه ای اینگونه ادامه دادند : متخصص بی ایمان در راس کار هم تخصص را باطل می کند و هم موجب مهمل شدن و بیکار شدن متخصص ها می شود و بودجه کشور را از بین می برد و تخصصها که خود بودجه مهم تر و سرمایه بزرگتری هست ضایع می شود و هم جهت و کار و جهت تخصص از بین می رود و لذا مردم باید بدانند تقوا و ایمان ملاک گزینش و انتخاب در مناصب مهم اجتماعی است . (2)

 

بنی صدر :صدور انقلاب به معنای این که ما قشون جاهای دیگر بفرستیم نیست ما چنین قصدی نداریم و شدنی هم نیست اما روش ها و الگوی انقلاب چیزی است که ما چه بخواهیم یا نخواهیم به جاهای دیگر می رود .

معادیخواه : مسئولیت مجلس مسائل رفاهی نیست

قبل از ایراد خطبه ها توسط آیت الله خامنه ای عبدالمجید معادیخواه نماینده تهران در مجلس شورای ملی طی سخنانی اظهار داشت : مسئولیت اصلی مجلس مسائل رفاهی نیست و اگر به این انحراف بیفتیم و مجلس به آن خط بیفتد مسلما مسئولیت اساسی و اصلی آن لوث خواهد شد .

وی ادامه داد : آن کسانیکه طلب کارانه به انقلاب هجوم آوردند و شعارهای نان و مسکن را به دیوار می نویسند کسانی نیستند که انقلاب کرده باشند ، آنها میراث خواران انقلاب هستند که خود را در داخل مردم کرده اند .

وی ادامه داد : مسئله اساسی مردم این است ، یک کلمه از قوانین مجلس اگر از غرب و شرق وارد شد سند ضعف و شکست ما است و اگر افرادی بخواهند خط غرب یا شرق را داخل قوانین کنند مجلس در مقابل آنها خواهند ایستاد و فقط خط قرآن باید حاکم باشد . (3)

آیت الله منتظری : گرانفروش ضد انقلاب است

آیت الله منتظری در نمازجمعه امروز قم که در دبیرستان حکیم نظامی این شهر برگزار شد اظهار داشت : گروه خاصی در بازار دست به احتکار میزنند و یا گرانفروشی می کنند و با این کار همه اجر بازاریان محترم را که در زمان انقلاب فعالیت هایشان ماه ها تعطیل بود و از سرمایه خود به دیگران کمک می کردند از بین می برند .

وی ادامه داد : در حالی که آمریکا ما را تحریم اقتصادی کرده و کشورهای اروپایی هم از آن حمایت می کنند این قبیل کارها چه معنی می دهد . آیت الله منتظری همچنین گفت : به احتکار کنندگان و گرانفروشان اخطار می کنم که چنان چه به کار خود ادامه دهند ملت به حسابشان خواهند رسید ، نگذارید کار به جای باریک کشیده شود . (4)

ناطق نوری : دولت بدهی های خود را پرداخت کرده و خزانه کشور پر است

حجت الاسلام ناطق نوری نماینده امام در جهاد سازندگی و نماینده تهران در مجلس گفت : دولت بدهی های خود را پرداخت کرده و خزانه کشور پر شده و پس انداز برای دو سال بعد هم داریم . وی همچنین گفت : در خلال کمتر از یک سال که از تلاش جهاد سازندگی می گذرد یک میلیارد و 980 میلیون تومان در سطح کشور از سوی جهاد سازندگی صرف عمران و آبادانی روستاها شده است . (5)

با فرمان امام خمینی رهبر انقلاب آقایان محمد جواد باهنر ، مهدی ربانی املشی ، حسن حبیبی ، عبدالکریم سروش ، شمس آل احمد ، جلال الدین فارسی و علی شریعتمداری مسئول تشکیل شوراهای برنامه ریزی رشته های مختلف و خط مشی فرهنگی دانشگاه ها شدند .

جاده های فیروزآباد از عناصر مسلح پاکسازی شد

فرمانده سپاه پاسداران فیروز آباد اظهار داشت جاده های این شهرستان از عناصر مسلح پاکسازی شده است . وی گفت : در راه فیروزآباد به شیراز در سه نقطه حدود 300 نفر از مهاجمین در سنگرهای خود باقی مانده اند . وی همچنین گفت : عشایر در فیروز آباد به سپاه مراجعه کرده و اعلام پشتیبانی می کنند اما سه روز است که مرتبا مسئولین استان فارس فقط به مهاجمین التیماتوم می دهند ولی عمل نمی کنند . ما تا به حال 5 شهید و تعدادی مجروح داده ایم و باز هم آماده شهادت هستیم . (6)

بنی صدر : امنیت قضایی شرط زندگی ارزان

ابوالحسن بنی صدر رئیس  جمهور امروز در مصاحبه ای اظهار داشت : طبق تصمیمی که اخیرا اتخاذ شده حکام شرع را از این پس باید شورای عالی قضایی معین کند . وی در مورد صدور انقلاب نیز اظهار داشت : صدور انقلاب به معنای این که ما قشون جاهای دیگر بفرستیم نیست ما چنین قصدی نداریم و شدنی هم نیست اما روش ها و الگوی انقلاب چیزی است که ما چه بخواهیم یا نخواهیم به جاهای دیگر می رود .

وی ادامه داد : همه کوشش ما هم در همین است که بگذارند ما طبق الگو عمل کنیم تا بتوانیم یک جامعه اسلامی بسازیم که قابل صدور و خروج از مرزها باشد و الا اگر بخواهیم الگوهای دیگر را به اسم اسلام اجرا بکنیم دیگران خود بهترش را دارند .(7)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 12 ، صفحه 431

2- جمهوری اسلامی ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 3

3- جمهوری اسلامی ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 3

4- جمهوری اسلامی ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 3

6- اطلاعات ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 3

7- اطلاعات ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول