اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

چرا به محاصره اقتصادی اهمیت نمی دهیم

آیه الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه: ما اگر به محاصره اقتصادی اهمیتی نمی دهیم اگر به منع و تحریم دولت های بزرگ اعتنایی نمی کنیم فقط از آن رو است که به فعالیت و نشاط ملت خودمان ایمانی لایزال داریم .

چرا به محاصره اقتصادی اهمیت نمی دهیم

رخدادهای 16 خرداد 1359   

چکیده

  • آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه امروز تهران تاکید کردند : دولتی که تشکیل خواهد شد باید در اسرع وقت پس از تصویب مجلس شورای اسلامی طرح دانشگاه اسلامی را اجرا بکند .
  • حجت الاسلام هاشمی:  نگذارید در صدر مجلس خط سازش کاری و لیبرالیسم نفوذ پیدا کند ، قاطع عمل کنید .
  • کنفرانس بین المللی تهران امروز به کار خود پایان داده و در قطعنامه پایانی خود به اتفاق آرا آمریکا را محکوم کرد .
  • زد و خوردهای مرزی ایران و عراق طی امروز و امشب ادامه یافت و نیروهای بعث عراق از راه زمین و هوا چند پاسگاه ژاندارمری مرزی ایران را زیر آتش گرفتند .
نقش شوروی در کودتای آمریکایی مرداد 32

نمازجمعه امروز تهران به مانند هفته های گذشته به امامت حضرت آیت الله خامنه ای در زمین چمن دانشگاه تهران برگزار شد .

در نمازجمعه امروز تهران ابتدا حجت الاسلام هاشمی نژاد پیرامون وقایع قبل و بعد از 28 مرداد و مسائل مختلف کشور سخنانی ایراد کرد و اظهار داشت : عمل آمریکا که منجر به سقوط حکومت دکتر مصدق شد عملی نبود که فقط آمریکا به عنوان عامل اصلی نقش داشته باشد بلکه با کمال تاسف باید گفت شوروی و عوامل آن یعنی حزب توده سهم بزرگی در این امر داشتند .  وی در پایان با اشاره به تشکیل مجلس شورای اسلامی خطاب به مردم گفت : نگذارید در صدر مجلس خط سازش کاری و لیبرالیسم نفوذ پیدا کند ، قاطع عمل کنید .

محکومیت تهدیدات مستقیم و غیر مستقیم آمریکا علیه ایران ، محکومیت تجاوز آشکار آمریکا علیه تمامیت ارضی ایران در صحرای طبس و محکومیت تحریم های اقتصادی علیه ایران توسط آمریکا و متحدانش از دیگر بندهای  اطلاعیه پایانی کنفرانس بین المللی تهران می باشد . کنفرانس همچنین حق ایران را برای دریافت غرامت در مقابل ضررهای عظیم مادی و انسانی که در نتیجه سیاست ها و اقدامات آمریکا در 27 سال گذشته به ایران وارد شده است را به رسمیت شناخت .
ضرورت تدوین طرح دانشگاه اسلامی

حضرت آیت الله خامنه ای در خطبه های نماز جمعه تهران تاکید کردند:  باید جوانان ما دانشگاهیان مسلمان ما ، متفکران و اندیشمندان مجرب و کارآزموده ما روحانیونی که سری در مسائل آموزشی دارند و آماده برای همکاری هستند و همه کسانی که می توانند در این مورد خدمتی انجام بدهند دست به دست هم بدهند و طرح دانشگاه اسلامی را ارائه بدهند و دولتی که تشکیل خواهد شد باید در اسرع وقت پس از تصویب مجلس شورای اسلامی طرح دانشگاه اسلامی را اجرا بکند .

چرا به محاصره اقتصادی اهمیت نمی دهیم

ایشان گفتند: کاری که به ملت در این فرصت عظیم تابستان پیشنهاد می کنم کارهای بازسازی کشور به وسیله نیروهای فعال و جوان است . با ویرانی ها باید مبارزه کرد جهاد سازندگی باید فعال بشود و نیروهای جوان باید در جهاد سازندگی به بازسازی این کشور بپردازند .

ما اگر به محاصره اقتصادی اهمیتی نمی دهیم اگر به منع و تحریم دولت های بزرگ اعتنایی نمی کنیم فقط از آن رو است که به فعالیت و نشاط ملت خودمان ایمانی لایزال داریم . (1)

کنفرانس بین المللی تهران به اتفاق آرا آمریکا را محکوم کرد

کنفرانس بین المللی تهران امروز به کار خود پایان داده و در قطعنامه پایانی خود به اتفاق آرا آمریکا را محکوم کرد . در اطلاعیه پایانی این کنفرانس بین المللی شرکت کنندگان ضمن تجلیل از مبارزات قهرمانانه ملت ایران برای کسب استقلال و آزادی تاکید کردند : کنفرانس دخالت آمریکا در امور داخلی ایران به ویژه در جریان 27 ساله اخیر و بعد از کودتایی که در سال 1953 [28 مرداد 1332] به وسیله آمریکا و سازمان سیا تهیه و به اجرا گذاشته شد به شدت محکوم می کند .

محکومیت تهدیدات مستقیم و غیر مستقیم آمریکا علیه ایران ، محکومیت تجاوز آشکار آمریکا علیه تمامیت ارضی ایران در صحرای طبس و محکومیت تحریم های اقتصادی علیه ایران توسط آمریکا و متحدانش از دیگر بندهای این اطلاعیه می باشد . کنفرانس همچنین حق ایران را برای دریافت غرامت در مقابل ضررهای عظیم مادی و انسانی که در نتیجه سیاست ها و اقدامات آمریکا در 27 سال گذشته به ایران وارد شده است را به رسمیت شناخت . (2)

تجاوزات مرزی عراق به ایران ادامه دارد

زد و خوردهای مرزی ایران و عراق طی امروز و امشب ادامه یافت و نیروهای بعث عراق از راه زمین و هوا چند پاسگاه ژاندارمری مرزی ایران را زیر آتش گرفتند . طبق گزارشات رسیده نیروهای ارتش عراق به پاسگاه های مرزی پرویز ، تیله کوه ، تنگ هوان ، دارخور ، برار عزیز و...حمله کرده و با سلاح های سبک و سنگین این نقاط را به گلوله بستند .

ارتش و سپاه پاسداران و همچنین ماموران ژاندارمری و جوانمردان به این تجاوزات پاسخ گفتند و مواضع نیروهای عراقی را مورد حمله قرار داده و در هم کوبیدند . (3)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی 17 خرداد 1359 ، صفحه 3

2- اطلاعات ، 17 خرداد 1359 ، صفحه 10

3- اطلاعات ، 17 خرداد 1359 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول