اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اگر مراقب اجرای قانون نباشم محاکمه می شوم

بنی صدر: مجری قانون من هستم من اگر مراقب اجرای قانون نباشم می توانند مرا طبق قانون اساسی محاکمه کنند و بگویند تو صلاحیت سمت ریاست جمهوری را نداری زیرا در این مورد قانون اجرا نشده و مقصر تو هستی .

اگر مراقب اجرای قانون نباشم محاکمه می شوم

رخدادهای 20 خرداد 1359

چکیده

  • کارتر رئیس جمهور آمریکا که از میامی دیدن می کرد مورد حمله گروهی از مردم قرار گرفت ، در این حمله سنگ و بطری به طرف وی پرتاب شد .
  • ابوالحسن بنی صدر: نمی توانم مانع اجرای قانون بشوم اگر مراقب اجرای قانون نباشم می توانند مرا طبق یک اصل دیگر محاکمه کنند و بگویند تو صلاحیت سمت ریاست جمهوری را نداری زیرا در این مورد قانون اجرا نشده و مقصر تو هستی .
  • مامورین سپاه پاسداران و ژاندارمری فیروز آباد در منطقه تنگاب دست به پیشروی زدند و این دره را آزاد کردند .
  • به دنبال راه بندان در منطقه شاه بهرام کوار بین راه شیراز به فیروزآباد گروهی از اهالی کوار به طرفداری از سپاه پاسداران برای از بین بردن راهبندان وارد جاده شدند که بر اثر تیراندازی افراد مسلح یکی از اهالی منطقه به شهادت رسید .
  • اهالی بخش باینگان در طوماری تاکید کردند : اعلام می کنیم قاطعانه و فعالانه در مقابل یورش وحشیانه ضد انقلاب در کردستان ایستاده و خواهیم ایستاد.
  • در نخستین ساعات بامداد امروز در دادگاه ویژه انقلاب اسلامی مرکز مبارزه با مواد مخدر ده نفر به اعدام محکوم شدند .
  • روزنامه السفیر : مصر و  عربستان از چندی پیش تماس هایی در راه تجدید روابط خود با یکدیگر برقرار کردند . هدف از این پیمان ضربه زدن به انقلاب ایران و جلوگیری از گسترش آن به خارج از مرزهای ایران است .

حمله مردم میامی با سنگ و بطری به کارتر

کارتر رئیس جمهور آمریکا که از میامی دیدن می کرد مورد حمله گروهی از مردم قرار گرفت ، در این حمله سنگ و بطری به طرف وی پرتاب شد . این حادثه زمانی روی داد که کارتر به قصد سخنرانی به طرف جمعیتی که در انتظار سخنرانی وی اجتماع کرده بودند می رفت .کارتر بلافاصله پس از این حادثه سوار بر اتومبیل خود شده و محل را ترک کرد . (1)

بنی صدر : در مقابل عمل خلاف قانون ساکت نمی مانم

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در مصاحبه ای با اعلام این که من به عنوان رئیس جمهور پس از رهبر انقلاب دومین مقام رسمی کشور هستم گفت : مسئولیت اجرای قانون اساسی با رئیس جمهور است پس من همانقدر که باید مواظب باشم که قوه مجریه کار خود را بکند و اعتبار داشته باشد باید مانع بی اعتبار شدن مجلس هم بشوم .

بنی صدر ادامه داد : در اصل 113 قانون اساسی آمده که رئیس جمهور باید قانون را اجرا بکند ، مفهوم آن این است که میخواهیم در کشور اسلامی ایران قانون حکومت بکند و مجری قانون من هستم ، این یک اختیار وسیع لکن سازنده است ، من نمی توانم مانع اجرای قانون بشوم من اگر قانون اجرا نشد یا خلاف قانون اجرا شد ساکت بمانم ، اگر مراقب اجرای قانون نباشم می توانند مرا طبق یک اصل دیگر محاکمه کنند و بگویند تو صلاحیت سمت ریاست جمهوری را نداری زیرا در این مورد قانون اجرا نشده و مقصر تو هستی . (2)

این پیش بینی بنی صدر به زودی محقق شد و وی یک سال بعد در خرداد ماه سال 1360 به دلایل متعددی از جمله قانون شکنی از سوی مجلس شورای ملی برکنار شد .

شورای نگهبان از هفته آینده کار خود را آغاز می کند

آیت الله ربانی شیرازی عضو شورای نگهبان گفت : در طول هفته جاری بقیه اعضای شورای نگهبان انتخاب خواهند شد همچنین به زودی شورای نگهبان مصوبات مجلس شورای اسلامی را از جهت اسلامی مورد بررسی دقیق قرار خواهد داد . وی ادامه داد : ما هفته قبل با سایر اعضای شورای نگهبان جلسه ای داشتیم که قرار شد در هفته های آینده جلسات طبق برنامه ادامه یابد تا بتوانیم مصوبات شورای انقلاب را از ابتدا تا حال از جهت اسلامی مورد بررسی دقیق قرار دهیم . (3)

دره تنگاب آزاد شد

صبح دیروز مامورین سپاه پاسداران و ژاندارمری فیروز آباد در منطقه تنگاب دست به پیشروی زدند و این دره را آزاد کردند . همچنین دو شب پیش به دنبال راه بندان در منطقه شاه بهرام کوار بین راه شیراز به فیروزآباد گروهی از اهالی کوار به طرفداری از سپاه پاسداران برای از بین بردن راهبندان وارد جاده شدند که بر اثر تیراندازی افراد مسلح یکی از اهالی منطقه به شهادت رسید . (4)

مردم باینگان : در مقابل ضد انقلاب خواهیم ایستاد

اهالی بخش باینگان طوماری با هفت ماده تقاضاهای خود را تسلیم استانداری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان کرمانشاهان کردند . در بخشی از این طومار آمده است : با توجه به جریانات اخیر کردستان جهت پاکسازی ضد انقلاب به ویژه بخش باینگان ما اهالی این بخش که پس از ماهها مهاجرت به محل خود بازگشتیم با توجه به موقعیت استراتژیکی منطقه و این موضوع که بخش باینگان در منطقه بن بست قرار دارد و روستاها و کوهستان های مرتفع و صعب العبور و نزدیک به مرز عراق آن را احاطه کرده است امکان آنرا دارد که عوامل مزدور بعث عراق و حزب دمکرات بار دیگر ما را مورد هجوم وحشیانه خود قرار دهد .  (5)

روزنامه السفیر : مصر و عربستان از چندی پیش تماس هایی در راه تجدید روابط خود با یکدیگر برقرار کردند . هدف از این پیمان ضربه زدن به انقلاب ایران و جلوگیری از گسترش آن به خارج از مرزهای ایران است .

اعدام 10 قاچاقچی انسان و مواد مخدر

در نخستین ساعات بامداد امروز در دادگاه ویژه انقلاب اسلامی مرکز مبارزه با مواد مخدر ده نفر به اعدام محکوم شدند . آیت الله خلخالی سرپرست مبارزه با مواد مخدر در گفت و گویی اظهار داشت : این افراد از خطرناک ترین و در عین حال کثیف ترین باند هایی بودند که تا به حال اعدام شده اند ، آنها کودکان معصوم را به کار گرفته و به فروش دختران و پسران و دایر کردن مراکز فساد نیز اقدام کرده بودند ، آنها با امکانات مالی و اسلحه و قلدری که داشتند در جاده ها دست به کشتار و سرقت زده و در هدف شیطانی خود از هیچ جنایاتی مضایقه نداشتند . (6)

اتحاد مصر ، عربستان و عراق برای مبارزه با انقلاب اسلامی

روزنامه السفیر چاپ بیروت در شماره اخیر خود به استناد گزارش های اختصاصی از قاهره نوشت مصر و  عربستان از چندی پیش تماس هایی در راه تجدید روابط خود با یکدیگر برقرار کردند . این روزنامه می افزاید سادات پیام هایی برای رهبران عربستان فرستاده و از آنها خواسته است برای پیروزی مجدد کارتر در انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا کوشش کنند .

السفیر به استناد یک مسئول بلند پایه مصری می نویسد : در نتیجه این تماس ها یک پیمان اعلام نشده بین سه دولت مرتجع در منطقه برای رویاروی با انقلاب اسلامی ایران پدید آمده است که مصر نیز در آن دست دارد . به نوشته این روزنامه هدف از این پیمان ضربه زدن به انقلاب ایران و جلوگیری از گسترش آن به خارج از مرزهای ایران است . پیمان مذکور بین کشورهای مصر و عراق و عربستان سعودی منعقد شده است و دارای مواد نظامی مهمی است . (7)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 20 خرداد 1359 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 20 خرداد 1359 ، صفحه 4 ، این پیش بینی بنی صدر به زودی محقق شد و وی یک سال بعد در خرداد ماه سال 1360 به دلایل متعددی از جمله قانون شکنی از سوی مجلس شورای ملی برکنار شد .  در پی اقدامات اغتشاش طلبانه و خشونت بار گروه ها و طرفداران بنی صدر پس از روی کار آمدن او، و تلخ ساختن زندگی به کام مردم کوچه و بازار باعث گردید تا نهایتا در روز دهم اردیبهشت ٬1360 حضرت امام خمینی (ره) طی سخنانی به گروه های مسلح و از جمله سازمان مجاهدین خلق هشدار دهند تا اسلحه را کنار گذاشته و به آغوش ملت بازگردند. امام در آن تاریخ چنین بیان می دارند: «اینها اشتباه می کنند. اگر اینها به ملت برگردند که برای خودشان صلاح است و اگر به این امر[تشنج آفرینی] ادامه بدهند یک روز [در پیش] است که پشیمانی دیگر سودی ندارد و آن روزی است که به ملت تکلیف شود.»

سازمان مجاهدین بلافاصله به این سخنان واکنش نشان داده و در نامه خود بدون پذیرش خلع سلاح از موضع مظلوم و حق به جانب و در عین حال مدعی قدرت٬ خطاب به امام این گونه سخن گفتند : «باز هم به عنوان انقلابیون یکتاپرست به عرض می رسانیم تا وقتی راه های مسالمت آمیزِ ابراز عقیده وفعالیت انقلابی مطلقاً مسدود نشده و به اصطلاح حجت تمام نگردیده است [تلاش خواهیم نمود] از عکس العمل های خشونت بار و قهرآمیز بپرهیزیم اما در برابر«تکلیفی» که گوشزد فرمودید چه چاره ای جز نوشتن و تقدیم وصیت نامه ها باقی می ماند؟»

بنیانگذار انقلاب در سخنرانی مورخ 21 اردیبهشت 60 در پاسخ به نامه سازمان که در واقع آخرین اتمام حجت ها با سازمان محسوب می شود دیگر بار ایشان را از تحمیل هزینه به کشور بر حذر می دارند و تاکید می کنند: «آنهایی که این طور باقلم هایشان٬ علاوه برتفنگ هایشان با ما معارضه دارند٬ به آنها کراراً گفته ایم و حالا هم می گوییم که در آن نوشته ای که نوشتید٬ در عین حالی که اظهار مظلومیت های زیاد کرده اید٬ لکن باز ناشی گری کردید و تهدید به قیام مسلحانه کردید. ما چه طور با کسانی که می خواهند بر ضد اسلام قیام مسلحانه بکنند می توانیم تفاهم کنیم؟»

در ادامه روند این اختلافات و در اوج گیری تنش در فضای سیاسی کشور٬ بنی صدر در مقابله با مجلس شورای اسلامی و دولت شهید رجایی و در شرایط حساس ناشی از جنگ عراق علیه ایران٬ با حمایت تبلیغاتی سازمان مجاهدین خلق، مدعی وقوع «بن بست سیاسی در کشور» شده و تنها راه پیش رو را برگزاری "رفراندوم " عنوان می کند .  «نهضت آزادی» نیز با حمله به دولت و مجلس٬ از طرح بنی صدر اعلام حمایت کرد. روزنامه های حامی بنی صدر نیز با تحلیل ها و مواضعی مشابه و هماهنگ٬ برای اثبات وجود بحران غیرقابل حل و ضرورت رجوع مستقیم به آرای عمومی٬ مقالات بسیاری را منتشر ساختند.

امام خمینی در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تاریخ 6 خرداد 60 ٬ طی سخنان مشروحی مواضع آشکار و قاطعی در برابر طرح بن بست و رفراندوم ارائه داده و رییس جمهور و متحدانش را نسبت به تخطی از قانون انذار نمودند ، امام در این سخنرانی خاطر نشان ساختند : «اگر پایتان را از اسلام کنار بگذارید٬ این طلبه ای که اینجا نشسته با کمال قوا با شما مخالفت می کند...آقای رییس جمهور حدودش در قانون اساسی هست. یک قدم آن ور بگذارد من با او مخالفت می کنم...نمی شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم.غلط می کنی قانون را قبول نداری، قانون تو را قبول ندارد... همه باید مقید به این باشید که قانون رابپذیرید ولو برخلاف رأی شما باشد... آن چیزی را که قوانین یا قانون اساسی پذیرفته است، بپذیرد. آن چیزی را که مجلس به آن رای می دهد و شورای نگهبان آن را موافق قانون شرع می داند باید بپذیرد اینها را٬ اگر می خواهید از صحنه بیرونتان نکنند٬ بپذیرید قانون را...»... در این فرصت به این مختصر بسنده کرده و در روزهای آینده که شاهد موج قانون شکنی های بنی صدر خواهیم بود به تفضیل به بررسی نظرات و اقدامات اولین رئیس جمهور انقلاب که سرنوشت تلخی برای خود رقم زد خواهیم پرداخت . 

3- اطلاعات ، 20 خرداد 1359 ، صفحه 10

4- اطلاعات ، 20 خرداد 1359 ، صفحه 3

5- جمهوری اسلامی  ، 20 خرداد 1359 ، صفحه 9

6- اطلاعات ، 20 خرداد 1359 ، صفحه 2

7- جمهوری اسلامی ، 20 خرداد 1359 ، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول