اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

عذرخواهی نامزد ریاست جمهوری آمریکا از ایران

جان اندرسن نامزد مستقل ریاست جمهوری آمریکا متعهد شد که در صورت انتخاب شدن به ریاست جمهوری اگر ثابت شود که سرویس های اطلاعاتی آمریکا به ویژه سیا در شکنجه مخالفان رژیم شاه شرکت داشته اند رسما از ایران عذرخواهی کند .

عذرخواهی نامزد ریاست جمهوری آمریکا از ایران

رخدادهای24خرداد 1359

چکیده

  • بنی صدر: اگر خط ما بخواهد پیروز بشود این خط باید تکیه اش بر روحانیت باشد ، من روحانیت اصیل را همان روحانیت خط امام خمینی می دانم که از نظر دینی خلوص کامل است و از نظر سیاسی استقلال کامل است.
  • سخنگوی تحریم تجاری و اقتصادی کشورهای عرب اعلام کرد قرار است ماه آینده وزرای خارجه و اقتصاد عرب در یمن گرد هم آیند تا مسئله تحریم اقتصادی کلی علیه مصر را مورد بررسی قرار دهند.
  • جان اندرسن نامزد مستقل ریاست جمهوری آمریکا متعهد شد که در صورت انتخاب شدن به ریاست جمهوری اگر ثابت شود که سرویس های اطلاعاتی آمریکا به ویژه سیا در شکنجه مخالفان رژیم شاه شرکت داشته اند رسما از ایران عذرخواهی کند .
  • جیمی کارتر ضمن اخطار تازه ای اعلام کرد که وی آماده است برای حفاظت از خلیج فارس نیروهای نظامی خود را به کار ببرد .
  • به دنبال برگزاری مراسمی از سوی مجاهدین خلق در ورزشگاه امجدیه به مناسبت سالگرد کشته شدن رضا رضایی درگیری میان اعضای این گروه و مخالفین روی داد که به زخمی شدن بیش از 50 نفر و کشته شدن یک نفر گردید .
  • حجت الاسلام سید احمد خمینی پیرامون درگیری وحوادث امجدیه اظهار داشت : به عقیده من در صورت برپایی این سخنرانی ها دولت از شهربانی و سپاه استفاده کند و افرادی را که حمله می کنند دستگیر و به اشد مجازات برساند .
  • در سازمان چریک های فدایی خلق شکاف جدیدی ایجاد شد و در اطلاعیه ای که با نام و آرم سازمان چریک های فدایی خلق منتشر شد انشعاب یک جناح انحلال طلب از این سازمان اعلام گردید .
  • علی اکبر معین فر وزیر نفت ایران: ایران با تشکیل اجلاس سران کشورهای اوپک در عراق موافق نیست .
  • صدای جمهوری اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه ای از سازمان مجاهدین خلق [منافقین] دعوت کرد تا در برنامه بحث آزاد رادیو شرکت جوید .
  • صادق قطب زاده وزیر امور خارجه: دولت دست نشانده بعث عراق یکی از جبارترین و فاشیست ترین دولت های روی زمین است .
  • دکتر حسن عباس پور وزیر نیرو : سعی ما بر این است که جیره بندی آب در تهران شامل کلیه نقاط بشود و با توجه به میزان کمبود به نسبت مساوی در محلات تقسیم شود .

اولین جلسه ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل شد

آیت الله باهنر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و یکی از اعضای شورای انقلاب فرهنگی صبح امروز در یک گفت و گوی مطبوعاتی اظهار داشت اولین جلسه این گروه امروز تشکیل خواهد شد و احتمالا در پایان این جلسه شورا با صدور بیانیه ای چهار چوب کار و نظریات خود را اعلام خواهد کرد . (1)

تقسیم زمین از هفته آینده آغاز می شود

هیئت های 7 نفری در اکثر استان های ایران تشکیل شده است و از اواخر هفته آینده تقسیم زمین آغاز خواهد شد . فاضل هرندی نماینده حاکم شرع در ستاد مرکزی نظارت بر اجرای اصلاحات ارضی اسلامی در این زمینه گفت : این هیئت ها در اکثر استان ها به جز شهر کرد ، کهکیلویه، ساری و خراسان تشکیل شده است و هیئت مذکور در حال حاضر مشغول انجام کارهای مقدماتی از جمله آمار برداری از فئودال ها، زمین های موات ، بایر و زمین های مصادره شده هستند تا بعد از انجام کارهای مقدماتی تقسیم زمین آغاز شود . (2)

تصویب طرح جدید ارتش

طرح سازمان جدید ارتش در جلسه ای با حضور بنی صدر رئیس جمهور و کلیه مسئولین امور مورد تصویب قرار گرفت . قطع وابستگی سریع با کشورهای خارج ، رفع تبعیضات موجود ، تبدیل محیط فعلی به دانشگاهی که از طریق آن استعداد ها بتوانند رشد یابند ، برقرار کردن روابط انسانی مطلوب با جامعه خارج از ارتش و ...از جمله درخواست هایی بود که مورد بررسی قرار گرفت . (3)

بنی صدر بارها در مقام ریاست جمهوری از این سخن گفته است که نمی توان با زور به اهداف خود برسیم ولی خود بعد ها  با سازمان تروریستی منافقین متحد شد تا نظام قانونی کشور را سرنگون و به اهداف غیر قانونی خود با استفاده از سلاح و زور دست یابد !

بنی صدر : مشکلات را نمی توان با برخوردهای گروهی حل کرد

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در اجتماع مردم رشت اظهار داشت : کشور ما کشوری نیست که بتوانیم مسائل و مشکلات را از راه برخورد گروهی حل کنیم و آنها که زور دارند به آنها که زور ندارند زور بگویند ، باید دید مشکلات را چگونه حل کنیم که اصل مشکل از بین برود ، اگر عده ای خواستند تحریک بکنند و بنشینند و ببینند مشکل کجا است مشکل حل نخواهد شد . وی ادامه داد : هیچ وقت یک غیر مسلمان با چماق مسلمان نمی شود ، ما 99 درصد آرا ملت را به دست آورده ایم و یک درصد دیگر را هم باید با منطق مجاب کنیم نه با زور . (4)

پیروزی تنها در صورت تکیه بر روحانیت اصیل ممکن است

بنی صدر در مصاحبه با روزنامه اطلاعات گفت : اگر خط ما بخواهد پیروز بشود این خط باید تکیه اش بر روحانیت باشد ، من روحانیت اصیل را همان روحانیت خط امام خمینی می دانم که از نظر دینی خلوص کامل است و از نظر سیاسی استقلال کامل است و تلاش می کند جز ملت ایران هیچ قدرت خارجی و خاصی در این کشور حاکمیت نداشته باشد و من تردید ندارم که این روحانیت هیچ وقت از حمایت من دریغ نخواهد کرد . (5)

تکیه بنی صدر بر قانون گرایی و تبعیت از امام خمینی کمتر از یک سال بعد به شدت زیر سوال رفت و او در مقابل نظام اسلامی و رهبر انقلاب قیام کرد رهبری که بارها از او در مقام رئیس جمهور کشور حمایت کرده بود ولی زمانی که بی قانونی های رئیس جمهور را دیدند با شجاعتی مثال زدنی خطاب به بنی صدر فرمودند : «اگر پایتان را از اسلام کنار بگذارید٬ این طلبه ای که اینجا نشسته با کمال قوا با شما مخالفت می کند...آقای رییس جمهور حدودش در قانون اساسی هست. یک قدم آن ور بگذارد من با او مخالفت می کنم...نمی شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم.غلط می کنی قانون را قبول نداری، قانون تو را قبول ندارد...

اعراب مصر را تحریم اقتصادی کلی می کنند

سخنگوی تحریم تجاری و اقتصادی کشورهای عرب اعلام کرد قرار است ماه آینده وزرای خارجه و اقتصاد عرب در یمن گرد هم آیند تا مسئله تحریم اقتصادی کلی علیه مصر را مورد بررسی قرار دهند ، کشورهای عرب سال گذشته به خاطر امضای قرارداد صلح مصر و اسرائیل مصر را مورد تحریم اقتصادی قرار دادند و در چهل و سومین کنفرانس تحریم اقتصادی اعراب علیه اسرائیل که ماه دسامبر گذشته برگزار شد تقاضای تحریم اقتصادی شدیدتری علیه اسرائیل شد . (6)

عذرخواهی نامزد ریاست جمهوری آمریکا از ایران

جان اندرسن نامزد مستقل ریاست جمهوری آمریکا متعهد شد که در صورت انتخاب شدن به ریاست جمهوری اگر ثابت شود که سرویس های اطلاعاتی آمریکا به ویژه سیا در شکنجه مخالفان رژیم شاه شرکت داشته اند رسما از ایران عذرخواهی کند . وی تاکید کرد : در صورت پیروزی کلیه فعالیت های سیا در دوران رژیم شاه را فاش خواهم کرد . (7) 

مانور مشترک آمریکا و مصر در خلیج فارس

جیمی کارتر ضمن اخطار تازه ای اعلام کرد که وی آماده است برای حفاظت از خلیج فارس نیروهای نظامی خود را به کار ببرد و وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که ماه آینده جت های فانتوم آمریکا به مصر پرواز خواهند کرد تا با نیروی هوایی مصر در یک مانور آموزشی شرکت کنند . (8)

حادثه ورزشگاه امجدیه

به دنبال برگزاری مراسمی از سوی مجاهدین خلق در ورزشگاه امجدیه به مناسبت سالگرد کشته شدن رضا رضایی درگیری میان اعضای این گروه و مخالفین روی داد که به زخمی شدن بیش از 50 نفر و کشته شدن یک نفر گردید . (9)

سید احمد خمینی : دولت باید مهاجمین را به اشد مجازات برساند

حجت الاسلام سید احمد خمینی پیرامون درگیری وحوادث روز پنجشنبه گذشته امجدیه اظهار داشت : عده ای که اکثرا افرادی هستند که آدم دلشان برایشان می سوزد توسط عده ای تحریک می شوند و به جان عده ای که می خواهند به یک سخنرانی گوش دهند می افتند ، این با چه منطقی می خواند و قابل توجیه است ، آخر مگر وزارت کشور اجازه نداده است ؟ مگر تمام مسئولین و غیر مسئولین حملات سابق به این اجتماعات را محکوم نکرده اند ؟ سید احمد خمینی ادامه داد : به عقیده من در صورت برپایی این سخنرانی ها دولت از شهربانی و سپاه استفاده کند و افرادی را که حمله می کنند دستگیر و به اشد مجازات برساند .(10)

شکاف مجدد در سازمات چریک های فدایی خلق

در سازمان چریک های فدایی خلق شکاف جدیدی ایجاد شد و در اطلاعیه ای که با نام و آرم سازمان چریک های فدایی خلق منتشر شد انشعاب یک جناح انحلال طلب از این سازمان اعلام شد . در این اطلاعیه آمده است : سازمان هیچ گونه مسئولیتی در برابر اقدامات و مواضع منشعبین نخواهد داشت و نشریات منشعبین چنانچه با نام و عناوین خاص سازمان انتشار یابد هیچ گونه سندیت و رسمیت سازمانی ندارند .

از سوی دیگر بیانیه ای با نام و آرم همین سازمان انتشار یافت که طی آن جناح دیگر را اپورتونیست خوانده و اعلام شده است که این جناح به علت روی گرداندن از مارکسیسم ، لنینیسم و ارتباط مداوم با رهبران خائن حزب توده مورد پشتیبانی هیچ یک از اعضای سازمان نیست . (11)

 

دکتر حسن عباس پور وزیر نیرو  : افزایش جمعیت ، عدم صرفه جویی ، برداشت غیر فنی و غیرقانونی از شبکه و خانه سازی غیرمجاز در مسیر خط لوله و افزایش حرارت از دلایل اصلی کمبود آب در تهران است ، سعی ما بر این است که جیره بندی آب در تهران شامل کلیه نقاط بشود و با توجه به میزان کمبود به نسبت مساوی در محلات تقسیم شود

معین فر : ایران با تشکیل اوپک در عراق موافق نیست

علی اکبر معین فر وزیر نفت ایران از الجزیره به تهران برگشت و در مصاحبه ای اظهار داشت: ایران با تشکیل اجلاس سران کشورهای اوپک در عراق موافق نیست . قرار است وزرای نفت ، دارایی و امور خارجه کشورهای عضو اوپک در سپتامبر آینده در ژنو یا وین اجتماع کنند و مقدمات تشکیل جلسه سران را فراهم سازند . (12)

دعوت مجدد صدا و سیما از مجاهدین خلق برای شرکت در بحث آزاد

صدای جمهوری اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه ای از سازمان مجاهدین خلق [منافقین] دعوت کرد تا در برنامه بحث آزاد رادیو شرکت جوید . (13) گفتنی است تاکنون صدا و سیما بارها از مسعود رجوی سرکرده مجاهدین خلق خواسته است که با حضور در این سازمان با مخالفین خود مناظره و گفت و گو کند ولی مجاهدین خلق [منافقین] تاکنون به بهانه های مختلف از مناظره طفره رفته است .

قطب زاده : دولت عراق فاشیستی است

صادق قطب زاده وزیر امور خارجه که به اسلو سفر کرده است در مصاحبه ای در رابطه با اختلاف ایران و عراق اظهار داشت : دولت دست نشانده بعث عراق یکی از جبارترین و فاشیست ترین دولت های روی زمین است . وی ادامه داد : رژیم عراق همان اعمال و روش شاه سابق را دنبال می کند و سرانجامی بهتر از شاه مخلوع نخواهد داشت . (14)

آب در تهران جیره بندی می شود

دکتر حسن عباس پور وزیر نیرو که همراه رئیس جمهور به مازندران سفر کرده است اظهار داشت : به دلیل نیاز کشاورزان مازندرانی به آب بیشتر عملیات آبگیری سد جدید الاحداث لار موقتا متوقف شده است .

وی گفت : افزایش جمعیت ، عدم صرفه جویی ، برداشت غیر فنی و غیرقانونی از شبکه و خانه سازی غیرمجاز در مسیر خط لوله و افزایش حرارت از دلایل اصلی کمبود آب در تهران است ، سعی ما بر این است که جیره بندی آب در تهران شامل کلیه نقاط بشود و با توجه به میزان کمبود به نسبت مساوی در محلات تقسیم شود . (15)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 2

2-  اطلاعات ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 2

3- جمهوری اسلامی ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 3

4-  اطلاعات ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 1 ، بنی صدر بارها در مقام ریاست جمهوری از این سخن گفته است که نمی توان با زور به اهداف خود برسیم ولی خود بعد ها  با سازمان تروریستی منافقین متحد شد تا نظام قانونی کشور را سرنگون و به اهداف غیر قانونی خود با استفاده از سلاح و زور دست یابد !

5-  اطلاعات ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 4 ، تکیه بنی صدر بر قانون گرایی و تبعیت از امام خمینی کمتر از یک سال بعد به شدت زیر سوال رفت و او در مقابل نظام اسلامی و رهبر انقلاب قیام کرد رهبری که بارها از او در مقام رئیس جمهور کشور حمایت کرده بود ولی زمانی که بی قانونی های رئیس جمهور را دیدند با شجاعتی مثال زدنی خطاب به بنی صدر فرمودند : «اگر پایتان را از اسلام کنار بگذارید٬ این طلبه ای که اینجا نشسته با کمال قوا با شما مخالفت می کند...آقای رییس جمهور حدودش در قانون اساسی هست. یک قدم آن ور بگذارد من با او مخالفت می کنم...نمی شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم.غلط می کنی قانون را قبول نداری، قانون تو را قبول ندارد... همه باید مقید به این باشید که قانون رابپذیرید ولو برخلاف رأی شما باشد... آن چیزی را که قوانین یا قانون اساسی پذیرفته است، بپذیرد. آن چیزی را که مجلس به آن رای می دهد و شورای نگهبان آن را موافق قانون شرع می داند باید بپذیرد اینها را٬ اگر می خواهید از صحنه بیرونتان نکنند٬ بپذیرید قانون را...»

6-  اطلاعات ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 12

7-  اطلاعات ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 12

8-  اطلاعات ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 12

9-  اطلاعات ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 11

10-  اطلاعات ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 2 و کیهان ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 3

11-  کیهان  ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 3

12-  اطلاعات ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 10

13-  اطلاعات ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 10

14-  اطلاعات ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 10

15-  اطلاعات ، 24 خرداد 1359 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول