اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

سرخوردگی آمریکا را به راه حلهای غلط می کشاند

سایروس ونس وزیر خارجه سابق آمریکا با اشاره به بحران روابط ایران و آمریکا اظهار داشت : وجود یک احساس سرخوردگی شدید و آرزوی بازگشت به روزهای خوش گذشته آمریکا را وادار کرده است برای رفع اختلاف ها با ایران به راه حل های غلط متوسل شود .

سرخوردگی آمریکا را به راه حلهای غلط می کشاند

رخدادهای 17 خرداد  1359

چکیده

  • اعتبار نامه نماینده اقلید به علت عضویت در سازمان سیا و ضدیت با جمهوری اسلامی ایران از طرف شعبه دوم مجلس شورای اسلامی رد شد .
  • احمد مدنی با انتشار نامه ای خطاب به سحابی رئیس سنی مجلس در اعتراض به بازداشت خسرو قشقایی از حضور در مجلس خودداری کرد .
  • آیت الله دکتر بهشتی: باید به کسانی که قلم و زبان را به صورت چماق به کار می برند بپردازیم و نگذاریم که چماق های قلمی و زبانی ایجاد تحریک نماید و کار را به استفاده از چماق های چوبی برساند .
  • سایروس ونس وزیر خارجه سابق آمریکا : وجود یک احساس سرخوردگی شدید و آرزوی بازگشت به روزهای خوش گذشته آمریکا را وادار کرده است برای رفع اختلاف ها با ایران به راه حل های غلط متوسل شود .
  • شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای را تصویب کرد که به موجب آن از اسرائیل خواسته شده است که باید غرامت ضایعات اخیری را که بر اثر فعالیت های ضد فلسطینی در کرانه غربی اردن پدید آمده بپردازد .
  • حضرت آیت الله خامنه ای:  چه شد که اسلام در کردستان غریب شد و مسلمانان یا رانده شدند و یا کشته و یا مجبور که دم نزنند ، مساجد ویران و پرچم کفر و شرک و عکس های خداهای مارکسیسم در کنار عکس های شاه مطرود با سلاح های روسی و آمریکایی و مشروبات اسرائیلی یافت شد ؟
  • به حکم دادگاه انقلاب اسلامی همدان 12 قاچاقچی عمده مواد مخدر اعدام شدند .

اعتبار نامه تعدادی از نمایندگان مجلس صادر شد

در جلسه علنی امروز مجلس که به ریاست دکتر یدالله سحابی تشکیل شد آیت الله خلخالی اظهار داشت : اگر ما دیدیم وکیلی بعد از چهارماه یا پنج ماه موضعش مخالف خط امام است اورا معرفی می کنیم و از مجلس اخراج میشود و مردمی که به او رای داده اند تایید خواهند کرد که این شخص وکیل آنها نیست. بنابراین اگر بعد از نصویب اعتبارنامه یک پرونده از این شخص پیدا شد که او آمریکائی یا ساواکی یا بهائی یا فراماسونر و یا صهیونیست است ما او را رد می کنیم .

 

خسرو قشقایی پس از کودتای 28 مرداد 1332 به اروپا رفت و در آستانه پیروزی انقلاب به ایران برگشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با حمایت محافل بیگانه اقدام به جمع آوری نیرو و تحرکات مسلحانه در رویارویی با انقلاب و جمهوری اسلامی کرد. قشقایی پس از بازداشت، در یک مصاحبه با رسانه ها صریحاً به وابستگی خود با آژانس های جاسوسی بیگانه اعتراف کرد و بعد از آن به جرم جاسوسی محاکمه و اعدام شد .

هادی غفاری نیز با تائید اظهارات آیت الله خلخالی گفت : اگر بعدا از یک نماینده ای پرونده ای پیدا شود گذشت نخواهیم کرد زیرا سرنوشت همه ایران ومردم بعهده ما گذاشته شده است . در جریان اعلام نتایج بررسی اعتبارنامه نمایندگان مجلس اعلام شد  : پرونده انتخاباتی خسرو قشقایی نماینده اقلید به علت عضویت در سازمان سیا و همکاری در مبارزه بر علیه جمهوری اسلامی در ساعت 11 روز 13 خرداد در شعبه دوم مورد بررسی قرار گرفت و به اتفاق آراء رد گردید .(1)

مدنی از حضور در مجلس خودداری کرد

احمد مدنی با انتشار نامه ای خطاب به سحابی رئیس سنی مجلس در اعتراض به بازداشت نماینده اقلید از حضور در مجلس خودداری کرد . در بخشی از این نامه آمده است : مصرا خواستارم که وزیر محترم کشور در مجلس حاضر شده و نسبت به این عمل غیرقانونی توضیحات لازم را به نمایندگان محترم برساند . (2)

بهشتی : نگذاریم چماق های قلمی و زبانی ایجاد تحریک کنند

آیت الله دکتر بهشتی رئیس دیوان عالی کشور در مورد دیدار اخیر خود با صدراعظم اتریش گفت :  من همیشه گفته بودم که در این ملاقات ها باید موضع قاطع و محکم داشته باشیم و همان طوری که خود کرایسکی استنباط کرده است من مواظع قاطع و محکم انقلاب ایران را بیان کردم ، ما بازی های سیاسی را ضد اخلاق انسانی و اسلامی می دانیم این بود که من مواضع خودمان را صریحا گفتم .

آیت الله بهشتی در مورد برخورد با چماقداران نیز اظهار داشت : دو کار را باید انجام داد یکی این که باید به کسانی که قلم و زبان را به صورت چماق به کار می برند بپردازیم و جلوگیری از آنها را هم با قاطعیت وظیفه عمومی و همگانی خودمان بشناسیم و نگذاریم که چماق های قلمی و زبانی ایجاد تحریک نماید و کار را به استفاده از چماق های چوبی برساند . (3)

سرخوردگی آمریکا را به راه حلهای غلط می کشاند

سایروس ونس وزیر خارجه سابق آمریکا ضمن نطقی در دانشگاه هاروارد با اشاره به بحران روابط ایران و آمریکا اظهار داشت : وجود یک احساس سرخوردگی شدید و آرزوی بازگشت به روزهای خوش گذشته آمریکا را وادار کرده است برای رفع اختلاف ها با ایران به راه حل های غلط متوسل شود . وی ادامه داد : این اندیشه غلط برای سردمداران آمریکا به وجود آمده است که به تنهایی هر کاری را که بخواهند می توانند بکنند .

ونس که روز 28 آوریل به نشانه مخالفت با حمله نافرجام آمریکا به ایران از وزارت امور خارجه آمریکا کناره گیری کرده است افزود : در هر حال باید از به کار بردن راه حل های نظامی برای مسائل غیر نظامی دوری جست چرا که قدرت نظامی هرگز نمی تواند جایگزین دیپلماسی شود . (4)

اسرائیل باید غرامت بپردازد

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ای را تصویب کرد که به موجب آن از اسرائیل خواسته شده است که باید غرامت ضایعات اخیری را که بر اثر فعالیت های ضد فلسطینی در کرانه غربی اردن پدید آمده از جمله اینکه دو شهردار عرب بر اثر انفجار بمب فلج شده اند بپردازد . (5)

پاسخ آیت الله خامنه ای به اتحادیه روحانیون کردستان

حضرت آیت الله خامنه ای در نامه ای خطاب به اتحادیه روحانیون کردستان به اظهارات آنان پاسخ گفتند .در بخشی از این نامه آمده است : باید امیدوار بود که آقایانی که از اسم کفر چنین نفرتی داشته باشند قطعا با کفار و مشرکین و محاربین با الله و رسولش نه تنها نخواهند ساخت که خواهند جنگید . در بخش دیگری از این جوابیه آمده است : چه شد که اسلام در کردستان غریب شد و مسلمانان یا رانده شدند و یا کشته و یا مجبور که دم نزنند ، مساجد ویران و پرچم کفر و شرک و عکس های خداهای مارکسیسم در کنار عکس های شاه مطرود با سلاح های روسی و آمریکایی و مشروبات اسرائیلی یافت شد ؟ (6)

اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در همدان 

به حکم دادگاه انقلاب اسلامی همدان 12 قاچاقچی عمده مواد مخدر اعدام شدند . خبر دیگر این که 70 نفر از قاچاقچیان مواد مخدر در روستای جرقان همدان نیز توسط گروه ضربت آیت الله خلخالی به دام افتادند . (7)

پی نوشت :

1- رک صورت مشروح مذاکرات جلسه علنی روز شنبه 17 خرداد 1359 مندرج در پایگاه «کتابخانه ، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی »

2- اطلاعات ، 17 خرداد 1359 ، صفحه 11 ، خسرو قشقایی متولد 1296 شمسی و فرزند صولت الدوله رئیس ایل قشقایی بود. وی پس از کودتای 28 مرداد 1332 به اروپا رفت و در آستانه پیروزی انقلاب به ایران برگشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با حمایت محافل بیگانه اقدام به جمع آوری نیرو و تحرکات مسلحانه در رویارویی با انقلاب و جمهوری اسلامی کرد. قشقایی پس از بازداشت، در یک مصاحبه با رسانه ها صریحاً به وابستگی خود با آژانس های جاسوسی بیگانه اعتراف کرد و بعد از آن به جرم جاسوسی محاکمه و اعدام شد . اسناد لانه جاسوسی نشان می دهد که ماموران سازمان سیا دست کم از اردیبهشت 1358 به دنبال ایجاد یک ائتلاف متشکل از حزب خلق مسلمان باتجزیه طلبان خوزستان، جبهه ملی و برخی از سلطنت طلبان مقیم خارج مثل ارتشبد فریدون جم بوده اند. براساس سندی از قرارگاه سازمان سیا به تاریخ 31اردیبهشت1358، خسرو قشقایی  با اسم رمز اس دی راتر-4 از سوی قرارگاه سیا ماموریت یافت تا از یک سو با فعالیت در جبهه ملی برای ایجاد یک نیروی سیاسی میانه رو و طرفدار آمریکا تلاش کند و از سوی دیگر از طریق ملاقات با آیت الله  شریعتمداری در قم و شیخ عیسی آل شبیر خاقانی پشتیبان معنوی تجزیه طلبان موسوم به خلق عرب در خوزستان و نیز تشکیل یک شورای عشایری، این هدف قرارگاه سیا را تحقق بخشد: «هدف ما این است که میانه روهای طرفدار آمریکا را از حوزه های دینی و غیردینی و سیاسی گردهم آوریم و در این کار، احتمالااز «ر-4» (قشقایی) به عنوان کاتالیزور اصلی استفاده شود.» رک اسناد لانه جاسوسی، ج55، ص.56

3- اطلاعات ، 17 خرداد 1359 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 17 خرداد 1359 ، صفحه 12

5- اطلاعات ، 17 خرداد 1359 ، صفحه 12

6- اطلاعات ، 17 خرداد 1359 ، صفحه 5

7- اطلاعات ، 17 خرداد 1359 ، صفحه 3

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول