اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نقدی بر هنجارشکنی تبلیغاتی نامزدهای شورای شهر در قزوین

در این دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در قزوین نیز همچون دوره‌های پیش رفتارهای زننده و تبلیغات ساختارشکنانه‌ای از سوی برخی نامزدها مشاهده شد.

نقدی بر هنجارشکنی تبلیغاتی نامزدهای شورای شهر در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، با رسیدن قطار تبلیغات انتخاباتی به ایستگاه آخر لازم است عملکرد برخی نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر قزوین به ویژه بانوان مورد کندوکاو قرار گیرد.

در چرخه انتخابات چهار عنصر شامل فعالان فرهنگی و مذهبی، مسئولان، مردم و نامزدها نقش ایفا می‌کنند و بدون شک گروه‌های فعال فرهنگی و مذهبی در شرایط این‌چنینی موظفند رهبری و جهت‌دهی افکار عمومی مردم و پیروان خود را به عهده بگیرند و صدای مردم را به گوش مسئولان برسانند.

از کارشناسان مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین در مورد تصاویر تبلیغاتی برخی نامزدها اظهار می‌دارد: برخی از بانوان نامزد شورای شهر در تبلیغات خود از حجاب مورد نظر قرآن و احادیث فاصله گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام محمد ذکایی می‌افزاید: این نشان می‌دهد کسانی که در آغاز راه، اصول را رعایت نمی‌کنند، در صورت راه‌یابی به شورای شهر هم رفتار قانونی از خود نشان نمی‌دهند.

ذکایی با بیان اینکه این قبیل رفتارها شایسته شهری با لقب دارالمؤمنین نیست، ادامه می‌دهد: مطلوب است مسئولان امر ،به ویژه آنان که در تأیید صلاحیت نامزدها نقش داشته‌اند، هرچه سریع‌تر برای حل این مشکل اقدام کنند.

این کارشناس تصریح می‌کند: هیئت‌های مذهبی و فعالان فرهنگی نیز بهتر است با انجام فعالیت‌هایی در حمایت از نامزدهای صالح نظیر انتشار بیانیه‌ مانع ورود افراد نالایق به شورای شهر شوند.

ذکر این نکته لازم است که هیئت‌های مذهبی به عنوان گروه‌هایی که با داشتن پیروان و حلقه‌های کثیر و قوی می‌توانند در مواقع حساس نقش ایفا کنند، در نامه‌ای خطاب به فرماندار قزوین و امضای طوماری اعتراض‌آمیز، به بدپوششی بانوان در تبلیغات انتخاباتی اعتراض کردند؛ اما در بین این همه هیاهو گویای صدای این هیئت‌ها ضعیف‌تر از آن بود که به گوش متصدیان امر برسد.

به طور حتم مسئولان یکی از محوری‌ترین نقش‌ها را در این سناریو بازی می‌کنند؛ چراکه باید بر صلاحیت داوطلبان نظارت داشته باشند و پس از تأیید صلاحیت و پیش از انتشار تصاویر تبلیغاتی در شهر، آن‌ها را از فیلتر شرع و قانون بگذرانند.

بدیهی است که کوچک‌ترین غفلتی از سوی مسئولان نتایج نامطلوبی به بار می‌آورد.

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در این خصوص با بیان اینکه برخی پوسترهای تبلیغاتی از موازین شرعی عدول کرده‌اند، به خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: پوسترهایی که هم‌اکنون در شهر توزیع شده‌، چیزی نیست که به ما نشان داده شد.

حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی پوسترهای نامزدها را که پیش از انتشار برای تأیید مسئولان ارسال شده بود، کاملاً قانونی و مناسب عنوان و بیان می‌کند: این در حالی است که پوسترهای منتشر شده وضع نامناسبی داشت.

حسینی می‌افزاید: برخورد با نامزدها برای رد صلاحیت و یا ابطال آرای آنان در حیطه وظایف فرمانداری قرار دارد و ورود مردم و نهادهای فرهنگی به این حوزه به صورت خودجوش به صلاح نیست.

نقش مردم نیز در ایجاد این مشکل قابل چشم‌پوشی نیست؛ زیرا این مردم هستند که به فعالیت‌های یک نامزد مقبولیت می‌بخشند.

هرچند در این مواقع معمولاً از احساسات مردم سوء استفاده می‌شود؛ اما مردم نیز باید با بهره‌مندی از بصیرت سیاسی متوجه عوام‌فریبی این نامزدها باشند.

در گفت‌و‌گو با مردم نیز می‌شود به این نتیجه رسید که در برخورد با این مسئله سه دسته‌اند؛ عده‌ای با شعار آزادی بیان و عمل این حرکت را تأیید و حتی حمایت می‌کنند؛ گروهی نسبت به این مسئله بی تفاوتند و دسته سوم به دلیل شکسته شدن حریم‌های دینی با این حرکت به شدت مخالف هستند؛ بنابر این می‌توان گفت نظر عموم مردم در این باره یک نظر بینابینی است.

خدیجه رفیعی، بانوی 45 ساله قزوینی به خبرنگار ما می‌گوید: تحصیلات چندانی ندارم؛ اما به عنوان مادر پنج فرزند، این اندازه می‌دانم که کارهای نمادین مانند حضور نامزدها در جشن‌ها و مراسم مذهبی صرفاً برای کسب رأی کار درستی نیست؛ به ویژه در شرایطی که تا پیش از زمان انتخابات، این نامزدها در مراسم‌های مذهبی این‌چنینی حاضر نمی‌شدند.

یک دانشجوی رشته جامعه‌شناسی با انتقاد از این گونه شیوه‌های تبلیغاتی برخی نامزدها، این اقدام را عوام‌فریبی می‌داند و می‌گوید: در روزهای گذشته یکی از نامزدها با حرکت دادن چند اسب در یک خیابان پرتردد شهر نظر بسیاری از مردم را به خود جلب کرد و تعداد زیادی از جوانان را به سمت ستاد انتخاباتی خود کشاند.

محمدرضا شفیعی می‌افزاید: همچنین وقتی خانمی شانسی برای پیروزی خود قائل نیست، به سوء استفاده از جنسیت خود روی می‌آورد؛ چراکه پوشش خارج از عرف خانم‌ها آن هم در پوستر انتخاباتی در عرف جامعه ما امری جالب توجه و حتی در بین برخی قشرهای جامعه انقلابی و آزادی‌طلبانه تلقی می‌شود؛ اما در نهایت خود مردم باید متوجه باشند که با داشتن نماینده‌ای خوش‌چهره در شورا یا حرکت دادن اسب در خیابان‌ها دردی از شهر دوا نمی‌شود.

احمد محبی، یک فعال مذهبی با بیان اینکه نامزدهای شورای شهر باید علاوه بر قانون، به نظر و اعتقادات عرف جامعه احترام بگذارند، دور زدن موانع را دستاویزی برای آن دسته از نامزدها می‌داند که توانایی کسب آرای کافی را در فضای سالم ندارند.

یک بانوی جوان نیز با بیان اینکه نامزدهای انتخابات در هر شهر یا کشوری باید در فعالیت‌های خود ملزم به رعایت عرف و قانون همان ناحیه باشند، اظهار می‌دارد: بانوانی که بناست به نمایندگی از مردم در صحن شورای اسلامی شهر حاضر شوند، نه تنها نماینده آن‌ها در امور شهری، بلکه در واقع نماینده افکار و اعتقادات آنان نیز هستند؛ چراکه زندگی در هر شهر از ابعاد دیگری همچون سلامت اعتقادی و فکری نیز برخوردار است.

مریم حاجی‌پور ادامه می‌دهد: به عنوان نمونه در زمینه حجاب نمی‌خواهیم بگوییم کسی که در انتخابات نامزد می‌شود، باید در چارچوب خاصی از پوشش قرار داشته باشد؛ اما رفتار تبلیغاتی او باید به نحوی صورت گیرد که به ارزش‌های جامعه توجه شود.

بر پایه این گزارش، بنابر آنچه ذکر شد؛ قانون ضامن سلامت فعالیت‌های یک نامزد است و عرف ضامن حفظ پایگاه اجتماعی او؛ پس در صورت آسیب رسیدن به سلامت این دو حوزه، کار و پایگاه اجتماعی نامزد از دست می‌رود، عبور از خطوط قرمز قانونی و عرفی به راحتی آشکار می‌شود؛ اما دور زدن آن نه تنها برای نامزد مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ بلکه در حالت عوام‌فریبانه خود می‌تواند باعث افزایش رأی نامزد شود.

در هر صورت تبلیغات انتخاباتی به زودی پایان می‌یابد؛ اما سئوالی که همچنان بی‌پاسخ می‌ماند این است که در دارالمؤمنین دیرینه، بالاخره چه زمانی وقت آن فرا می‌رسد که در گوشه‌ای از شلوغی‌های انتخابات، اندک توجهی هم به موازین شرعی مردم شود.

انتهای پیام/2667/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول