اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نخستین مناظره فارس در قزوین مطرح شد

راهکارهای شناساندن قزوین به مردم از نظر نامزدهای شورای شهر قزوین

هفت تن از نامزدهای شورای شهر قزوین در نخستین مناظره خود در دفتر خبرگزاری فارس در استان به تشریح برنامه‌های کلی خود برای رسیدن به شهری در شأن پیشینه تاریخی قزوین و شناساندن آن به مردم پرداختند.

راهکارهای شناساندن قزوین به مردم از نظر نامزدهای شورای شهر قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در نخستین مناظره‌ای که به همت سرپرستی خبرگزاری فارس استان قزوین و با حضور جمعی از خبرنگاران در محل دفتر این خبرگزاری برگزار شد، هفت تن از نامزدهای شورای اسلامی شهر قزوین به تشریح نظرات و برنامه‌های کلی خود برای رسیدن به شهری در شأن پیشینه تاریخی این شهر و شناساندن هرچه بیشتر و بهتر آن به مردم پرداختند.

پس از قرعه‌کشی میان نامزدهای حاضر، مجید آهنگریان به عنوان نخستین نامزد در این خصوص اظهار داشت: با توجه به سوابق اجرایی و حضور در عرصه‌های مختلف اجتماعی سعی کرده‌ام، همواره در جریان مسائل مربوط به مدیریت شهری و فضای بیرون از کار خود قرار داشته باشم.

وی افزود: معمولاً به کارهای عمومی و اجتماعی در کارهای خود علاقه داشتم و همیشه حضورم در حوزه‌های اجرایی مختلف با نگاه تعاون، تعامل و بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌ها بوده است.

این کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا بیان کرد: در سال‌های خدمت‌گزاری به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران علاوه بر فعالیت در واحدهای صنعتی قریب به پنج سال در حوزه مدیریت شهری نیز فعالیت کرده‌ام و با مسائل و حوزه‌های مرتبط با مدیریت شهری آشنایی دارم.

آهنگریان با بیان اینکه ظرفیت شورای شهر به گستره شهر است و شورا صرفاً نباید به شهرداری بپردازد، افزود: شورا با ظرفیت‌هایی که در قانون پیش‌بینی شده می‌تواند در تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی و مرتبط، حقوق شهروندی را بر اساس چارچوب و موازین موجود در سایر دستگاه‌های اجرایی با نظارت، تعامل و پیگیری احقاق کند.

وی گفت: برای رفع مشکلات موجود در سطح شهر نیز باید ابتدا مشکلات به صورت به‌روز بررسی و کارشناسی شود؛ زیرا شهر نیز یک موجود زنده بوده و نیازمند توجه و رصد به‌روز برای رفع مشکلات است.

این کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا عنوان کرد: باید توسعه متوازن در فضای استراتژیک شهری صورت گیرد و انجام فعالیت و رسیدگی به امور نه تنها در شورا بلکه در هر سازمان و نهادی نیاز به برنامه دارد.

آهنگریان خاطرنشان کرد: نگاه نیز باید یک نگاه خطی و توسعه‌ای باشد تا بتواند با برنامه حرکت کند و سایر فعالیت‌ها با این نگاه در قالب برنامه‌های جاری، میان‌مدت و بلند مدت شکل گیرد.

مرتضی ململی نیز در پاسخ به این سئوال عنوان کرد: با توجه به اینکه هشت سال به عنوان شهردار شهر خرمدشت انجام وظیفه می‌کنم و پیش از این نیز پرونده‌های متعددی در رابطه با سیستم شهر و شهرداری را بررسی کرده‌ام، لازم دانستم که در این عرصه حضور پیدا کنم.

وی افزود: از آنجا که قزوین به دارالمؤمنین شهرت دارد و یکی از شهرهای خوب کشور به شمار می‌رود، آثار باستانی متعددی در سطح شهر قزوین وجود دارد؛ ولی علی‌رغم دارا بودن بالاترین آثار تاریخی، نگاه خوبی به آن نشده است.

این کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا افزود: به عنوان نمونه شهری مانند اصفهان به گونه‌ای است که با ورود به سیستم شهری آن، نماد باستانی این شهر نمایان است.

ململی بیان کرد: نسبت به هیچ کسی انتقاد نمی‌کنم؛ زیرا معتقدم هر کس با ایده‌ها و منش فکری خود به فعالیت پرداخته و طرح‌هایی را اجرا می‌کند.

وی اضافه کرد: کسی که وارد شهر قزوین می‌شود، نمی‌تواند دورنمای شهر را در ابتدای امر ببیند و به همین دلیل نظر من برای شناساندن هرچه بهتر و بیشتر شهر قزوین این است که اگر بتوان در زمینی به مساحت حداقل 10 هکتار آثار و نمادی از شهر قزوین به عنوان ماکت در یک جا جمع کنند، شهر را خیلی راحت‌تر می‌توانیم به هموطنان بشناسانیم.

علی فرخ‌زاد نیز گفت: نخستین کاری که می‌توان انجام داد، تدوین یک برنامه توسعه راهبردی با محوریت مردمی و محله‌محوری و دومین کار اولویت‌دار در این خصوص این است که بتوانیم از تجربیات شهرهای موفق در این حوزه استفاده کنیم.

وی افزود: شهرهایی مانند یزد، کاشان، اصفهان و شیراز تجربیات خوبی در این زمینه داشتند که می‌توانیم با مدیریت بدون پول انجام دهیم؛ چراکه تمام کارهایی که نیاز است، انجام دهیم تقریباً به منابع مالی محدود شده است و از سوی دیگر منابع مالی نیز محدود است؛ به طوری که اگر قرار باشد فقط شهرداری سرمایه‌گذاری کند، محدودیت وجود دارد.

این کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا اضافه کرد: بنابراین تنها راهکار، مدیریت‌های بدون پول است که تجربیات موفقی در شهرهای مختلف کشور و در بخش‌های مختلف وجود دارد.

فرخ‌زاد عنوان کرد: به عنوان نمونه شهرهای تبریز و مشهد در زمینه بازسازی بافت فرسوده تجربیات موفقی داشتند و توانستند ضمن آبادانی بیشتر منطقه، رضایت مردم را نیز جلب کنند.

فرخ‌زاد عنوان کرد: با استفاده از این تجربیات و در قالب یک برنامه توسعه راهبردی با محوریت محله و مردم می‌توانیم پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته باشیم؛ زیرا اگر در فعالیت‌ها مردم را دخیل کنیم علاوه بر افزایش مشارکت آنان، نگهداری و بهره‌برداری از پروژه‌های سطح شهر نیز با افزایش چشمگیری روبه‌رو می‌شود.

فصیحی رامندی گفت: باید خروجی برنامه‌ها و فعالیت‌ها به سعادت دنیوی و اخروی شهروندان بیانجامد و در واقع باید تا بتوان بعد معنوی و توجه مردم را به مسائل اعتقادی، دینی و فرهنگی را در کنار مسائل دنیوی و رفاه نسبی اجتماعی شهروندان در حد توان در حوزه شهری فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه رسالت شوراها توجه به جنبه مادی و معنوی زندگی اجتماعی شهروندان است، بیان کرد: برای تحقق این رسالت نیاز به اهدافی داریم که یکی از آن‌ها تحکیم قانون‌گرایی و تقویت فرهنگ اسلامی و فرهنگ شهروند اسلامی است.

این کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا افزود: ایجاد هماهنگی و تحقق ایده مدیریت واحد شهری نیز از جمله برنامه‌هایی است که برای اجرا در نظر دارم؛ زیرا ماده قانونی دارد و برای موفقیت باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

همچنین عبدالله هادی‌زاده صفاری در پاسخ به این سئوال عنوان کرد: تدوین برنامه بلندمدت ارتقای شاخص‌های کیفیت زندگی شهری با رویکرد احیای معماری ایرانی، اسلامی از جمله برنامه‌های مهمی است که در دستور کار دارم.

صفاری با بیان اینکه تاکنون کارهای خوبی از جمله مسکن مهر در این زمینه انجام شده که همه مدعی هستند امر مهم و بزرگی بوده است، افزود: البته این نخستین کار در سطح جهان نبوده است؛ زیرا سوئد سال‌ها پیش چنین اقدامی را انجام داده است؛ با این تفاوت که سوئد ساخت و سازها را به صورت کمان‌هایی از دایره ساخته تا هیچ یک از خانه‌ها نسبت به هم مشاع نباشند.

این کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا با اشاره به اینکه سوئد با این کار در واقع قواعد اسلامی را در آن رعایت کرده است، ادامه داد: احیای کانون محلات و ایجاد میدانگاه‌های فرهنگی، تفریحی با بناهای یادبود محلی، توسعه بستر رشد نوجوانان و جوانان در زمینه‌های فرهنگی، هنری و مهارت‌های زندگی، حمایت از مجامع علمی، مذهبی و ورزشی، برنامه‌ریزی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی با شناساندن مکان‌های تاریخی و گردشگری در سطح جهان از دیگر برنامه‌هایی است که برای شناساندن هرچه بهتر شهر قزوین به مردم می‌توان از آن‌ها کمک گرفت.

در ادامه مناظره سیدابراهیم حسینی، دیگر نامزد حاضر در برنامه گفت: با توجه به سابقه کاری که در شهرداری تهران داشته‌ام و با تأمل در وضعیت شهر قزوین می‌توان گفت که ظرفیت بالایی در شهر قزوین وجود دارد و به همین دلیل باید به معماری ایرانی، اسلامی توجه ویژه‌ای شود.

وی افزود: برای تحقق این امر وجود یک کارشناس فرهنگی، مذهبی که تفکر و نگاه جوان امروزی را داشته باشد، نیاز است تا پیشینه تاریخی شهر قزوین را با مسائل روز موجود تلفیق کند و بتواند قدم مثبتی را در فرهنگ شهر قزوین بردارد.

این کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا بیان کرد: اگر یک جوان مذهبی وارد کار شود و بتواند فرهنگ و مذهب را با تکنولوژی‌های روز دنیا آمیخته کرده و به درستی ارائه دهد، اقدامات خوبی انجام می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: از آنجا که قزوین به عنوان دومین شهر مذهبی کشور شناخته می‌شود، شایسته است که یک کارشناس فرهنگی، مذهبی با توجه به خرد جمعی در حفظ فرهنگ، تاریخ، هنر و مذهب با شورای شهر قزوین همکاری کند.

وی ادامه داد: بنابراین با این دیدگاه برنامه‌ریزی‌های جدیدی در راستای مسائل فرهنگی مانند ایجاد سرای محلات را در نظر دارم.

محمد آذری نیز در پاسخ به این سئوال عنوان کرد: اگر کشور یک سیستم در نظر گرفته شود، قزوین یک زیرسیستم است که نمی‌تواند جدای از این سیستم بزرگ‌تر بسیاری از فعالیت‌ها را انجام دهد.

وی افزود: مهم‌ترین وظیفه دولت اداره امور عمومی است که امور عمومی نیز به اموری اطلاق می‌شود که توسط دولت یا با نظارت دولت صورت گیرد.

این کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا خاطرنشان کرد: این اداره امور عمومی به دو قسمت تقسیم می‌شود، یکی امور ملی و دیگری امور محلی که امور ملی توسط وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی انجام می‌شود که معمولاً به سازمان‌های مرکزی معروف هستند.

آذری افزود: امور محلی از سوی سازمان‌هایی انجام می‌شود که مسئولان آن‌ها مردم آن محل تعیین می‌کنند که در کشور ما مصداق آن فقط شهرداری‌ها هستند.

وی اضافه کرد: شهرداری نیز به تنهایی قادر نیست به همه مسائل و مشکلات موجود بپردازد؛ زیرا ما در یک سیستم باز زندگی می‌کنیم که با بقیه سیستم‌ها نیز در تعامل است.

این کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا بیان کرد: با توجه به سوابق کاری خود در امور محلی و ملی، تجربه و آموخته‌ای که در این سال‌ها کسب کرده‌ام، می‌تواند به شهرداری قزوین کمک کند تا از طریق تعامل با سازمان‌های مرکزی، اقدامات بهتری انجام دهد.

انتهای پیام/77010/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول