اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شامگاه شنبه برگزار شد

مناظره نمایندگان روحانی و قالیباف در دانشگاه کردستان

مناظره نمایندگان روحانی و قالیباف، صحنه زورآزمایی دیدگاه‌های آنها بود که طی آن نماینده روحانی گفتمان مقاومت را ناکارآمد عنوان کرد و نماینده قالیباف صرف اصلاح‌طلبی را نشانگر بی‌گناهی ندانست.

مناظره نمایندگان روحانی و قالیباف در دانشگاه کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، شامگاه شنبه دانشگاه کردستان شاهد برگزاری مناظره بین نمایندگان دو تن از نامزدهای ریاست جمهوری یعنی حسن روحانی و محمدباقر قالیباف بود.

در این مناظره که ابتدای آن با حضور بسیاری از دانشجویان همراه بود بحث سیاست خارجی این دو نامزد از سوی نمایندگان آنها مطرح شد، ضمن آنکه قرار بود در حوزه مسائل فرهنگی نیز این مناظره انجام شود که با عدم حضور نماینده قالیباف این قضیه منتفی شد.

در ابتدای این جلسه مسعود الماسی، دکترای جغرافیای سیاسی و مدرس دانشگاه فرهنگیان به عنوان نماینده حسن روحانی به ایراد سخن پرداخت.

وی صحبت‌های خود را در دو بخش تفاوت‌های شخصی دو نامزد ریاست جمهوری و مبانی و اصول کلی تقسیم‌بندی کرد و در خصوص ویژگی‌های فردی روحانی، تسلط به زبان انگلیسی و شخصیت مرکب وی از سنت و مدرنیته را جزو صفات بارز ذکر کرد و افزود: رعایت اعتدال و فراجناحی عمل کردن در سیاست بین‌المللی، نقش کلیدی در دولت آینده آقای روحانی خواهد داشت.

الماسی پیرامون مبانی و اصول کلی سیاست خارجی نامزد مورد حمایت خود با بیان اینکه قالیباف تجربه دیپلماتیک ندارد، مهم‌ترین مسائل امروز دنیا را روابط خارجی و توان برقراری صحیح آن دانست.

وی با تأکید بر اینکه روحانی این تجربه را به دلیل سابقه حضور چندین ساله در مذاکرات هسته‌ای را دار هست خاطرنشان کرد: تجربه نقش کلیدی در آینده دیپلماسی دارد.

الماسی با انتقاد از گفته قالیباف مبنی بر اینکه "در سیاست خارجی تصمیم‌گیرنده نیستم، پس وعده بی‌خود نمی‌دهم" تصریح کرد: روحانی سیاست خارجی را تاکتیک دولتمردان عنوان می‌کند.

پس از او مهدی حاتمی، دکترای حقوق بین‌الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان به عنوان نماینده محمدباقر قالیباف با اشاره به سوابق فعالیت نامزد مورد حمایت خود در شهرداری تهران و نیروی انتظامی، رویکرد وی را بین‌المللی دانست و در تشریح ادعای خود گفت: برقراری ارتباط تهران با پایتخت‌های دنیا طی برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی و کسب موفقیت در آنها از جمله تجارب کلیدی قالیباف است.

وی رویکرد قالیباف را انسجام داخلی و به منصه ظهور رساندن قدرت ملی در درون کشور و به تبع آن برگزاری اجلاس‌ها و تشکیل اتحادیه‌ها از محل کسب این قدرت ملی عنوان کرد و افزود: با رویکرد انسجام داخلی می‌توانیم در سطح بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

حاتمی در پاسخ به انتقاد الیاسی پیرامون سیاست خارجی این نامزد انتخابات اظهار کرد: در ایران تنها رئیس جمهور نمی‌‌تواند برای سیاست خارجی کشور تصمیم‌گیری کند و ما بر اساس اختیارات کارهایی انجام می‌دهیم.

وی با تأکید بر وجود نهادهای مختلف تصمیم‌گیر در خصوص سیاست خارجی کشور، رویکرد قالیباف را در مذاکرات هسته‌ای امتیازگیری متقابل عنوان کرد و گفت: ارتباط با آمریکا جزو برنامه‌های ما نیز هست اما باید ابتدا جایگاه مناسب و مستحکمی در مذاکرات به دست آوریم.

حاتمی در ادامه با اشاره به سابقه قالیباف و طی دوره‌های خلبانی این امر را مستلزم برخورداری از زبان انگلیسی ذکر کرد و افزود: بهره‌مندی از این شاخص را به عنوان مزیتی برای روحانی در تعاملات بین‌المللی نمی‌دانم.

وی با اشاره به اینکه قالیباف در دوران 20 سال مسئولیت خود در پست‌های گوناگون بیشترین اعتدال را داشته است اظهار کرد: قرار گرفتن در جمع 8 شهردار برتر دنیا نیز بدون بهره‌مندی از ارتباطات دیپلماتیک میسر نبود.

نماینده قالیباف در این مناظره در خصوص سیاست خارجی کشور گفت: ما قانون داریم و قالیباف هم گفته با توجه به این موضوع کسی به عنوان رئیس‌جمهور نمی‌تواند شخصا بگوید من سیاست خارجی را تعیین می‌کنم.

حاتمی تصریح کرد: اگر قرار باشد روحانی به تنهایی برای آینده سیاست خارجی کشور تصمیم بگیرد مشخص نیست چه آینده‌ای در انتظار ما خواهد بود.

گازانبری عمل نکردن شاخص منافع ملی است

پس از این سخنان نماینده روحانی به مطالب مطروحه حاتمی اینگونه پاسخ داد: قانون انعطاف دارد و شما ببینید در 24 سال گذشته که 3 رئیس جمهور با رویکردهای مختلف در مسند امور بودند همین قانون حاکم بود، اما فضای دیپلماسی کشور طی این 3 دوره کاملا با یکدیگر تفاوت داشت.

الماسی با بیان اینکه نگاه‌ها تعیین‌کننده است نگاه قالیباف به درون و اقتصاد کشور و سپس به سیاست خارجی را نادرست خواند و این قضیه را هم‌راستا با رویه کشورهای کمونیستی چون کره شمالی دانست که در این هنگام با تشویق دانشجویان حاضر در سالن روبرو شد.

وی که از این مسئله هیجان‌زده شده بود خاطرنشان کرد: ابتدا باید سیاست خارجی را درست کنیم زیرا مبنای مشکلات ما خارجی است و استراتژی کشور باید بر مبنای قدرت‌هایی که آبراه‌ها را در اختیار و نقشی ژئوپلتیک دارند صورت گیرد.

نماینده حسن روحانی با تأکید بر اینکه ما هم معتقد به مذاکره با آمریکا از موضع عزت هستیم تصریح کرد: اما حرف ما این است که گفتمان مقاومت منجر به اوضاعی می‌شود که در کشور عراق نمونه آن را شاهد هستیم.

الماسی افزود: باور داریم ضمن تعامل با دنیا باید ساختارهای درونی کشور را همزمان مدیریت کرد و با حرکت اعتدالی پای میز مذاکرات نشست، امتیاز گرفت و امتیاز داد.

وی با بیان اینکه در غیر اینصورت منافع ملی تنها "لق لقه" زبان خواهد بود شاخص‌های منافع ملی را بهره‌مندی از رفاه، آزادی اجتماعی و "گاز انبری"! عمل نکردن ذکر کرد.

الماسی با اشاره به راهبرد روحانی مبنی بر قربانی نکردن بخش بزرگ توسعه برای بخشی کوچک تصریح کرد: اگر چرخیدن سانتریفیوژها به معنای تعطیلی کارخانه‌ها باشد غلط است.

قالیباف اهل تساهل و تسامح است

سپس نماینده قالیباف در پاسخ به الماسی، صحبت‌‌های وی مبنی بر اظهارنظر قالیباف در خصوص تقدم مسائل داخلی بر عرصه سیاست خارجی را رد کرد و گفت: بحث قدرت ملی است که باید با حضور حداکثری در انتخابات این توان به چشم بیاید و برای جهانیان قابل مشاهده باشد، چرا که اگر رئیس جمهور با تعداد آرای اندک انتخاب شود قدرتمند نخواهد بود.

وی با طرح این پرسش که چه عدم اعتدالی را از قالیباف دیده‌اید خاطرنشان کرد: اکنون شهرداری تهران که یک نمونه کوچک از ایران است متشکل از تمام اقلیت‌ها و قومیت‌ها است و این نشان دهنده تساهل و تسامح قالیباف است.

در ادامه الماسی با بیان اینکه یک طیف باید مسئولیت اوضاع کنونی کشور را بپذیرد اظهار کرد: اصولگرایان و اینک ائتلاف 2+1 توپ را از زمین خود به زمین جریان انحرافی می‌اندازد که آقایان باید عواقب کارهایشان را قبول کنند.

در این هنگام حاتمی با بیان اینکه صرف وجود ائتلاف، ایراد نیست گفت: مگر قالیباف از عملکرد دولت تمجید کرده و آیا قالیباف، احمدی‌نژاد است؟ این سفسته‌ای بیش نیست.

وی تأکید کرد: هیچ‌کس به صرف اصولگرایی مجرم و هیچ شخصی به صرف اصلاح‌طلب بودن بیگناه نیست و هر شخص از هر جریانی که گناه کرده باشد باید مجازات شود.

نماینده قالیباف در پایان صحبت‌های خود با اذعان به اینکه دولت احمدی‌نژاد خدماتی هم انجام داده است خاطرنشان کرد: اما مولود جریان انحرافی مطلوب نبود و اصولگرایان نیز به آن اعتراض کردند.

بحث پینگ‌پنگی و طولانی این دو نماینده نامزدها و بی‌توجهی به دانشجویان موجبات ایجاد فضایی سرد در حین مناظره شده بود که با خروج بسیاری از دانشجویان از محل برگزاری مناظره همراه شد.

انتهای پیام/79012/ط40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول