اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

2/مناظره نماینده ستاد روحانی با نماینده جلیلی در خبرگزاری فارس گیلان

محمدی: رهبری تعیین کننده سیاست خارجی کشور است / نورمحمد: رفتارهای جامعه طبق معیار رهبری باشد

نماینده ستاد انتخاباتی روحانی در گیلان، نظر رهبری را تعیین کننده سیاست خارجی کشور دانست و نماینده ستاد جلیلی گفت: تمام رفتارها باید طبق معیارهای رهبری جامعه باشد.

محمدی: رهبری تعیین کننده سیاست خارجی کشور است / نورمحمد: رفتارهای جامعه طبق معیار رهبری باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، کیوان محمدی امروز در مناظره با نماینده ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در دفتر خبرگزاری فارس گیلان اظهار کرد: آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی مطرح بوده و این امر واقعیتی انکار ناپذیر است.

وی ادامه داد: قدرتی نوظهور به نام اسلام و به سردمداری ایران به وجود آمده و این موضوع مورد پذیرش قدرت‌های جهانی نیست.

محمدی بر حفظ مواضع شهدا و جانبازان در 34 سال پس از انقلاب اسلامی، تأکید کرد و افزود: بحث این است که آیا رابطه ایران با قدرت‌های جهان را همواره باید مبتنی بر منازعه، درگیری و صرف هزینه بدانیم یا خیر.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مفهوم مقاومت در مقابل قدرت‌های جهانی لجاجت نیست، تصریح کرد: در پروسه مقاومت فراز و نشیب‌هایی وجود دارد.

وی ثمره صلح حدیبیه پیامبر (ص) را سبب فتح‌های بزرگ دانست و خاطرنشان کرد: صلح حدیبیه و پیروزی‌های پس از آن فرآیند مقاومت هستند و تمام آنها را می‌توان به عنوان پروسه مقاومت تعریف کرد.

محمدی با اشاره به فراز و نشیب‌های جنگ تحمیلی، بیان کرد: عقب‌نشینی، پیشروی، شکست و پیروزی در جنگ تحمیلی به این معنا نیست که از مقاومت و آرمان‌ها دست برداشته‌ایم.

 

وی خواستار باز گذاشتن دست مدیران ارشد جامعه در سیاست خارجی شد و اظهار کرد: بحث مقاومت و لجاجت نباید باهم مخلوط شود.

* رژیم صهیونیستی خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است

نماینده انتخاباتی ستاد جلیلی نیز در مناظره خبرگزاری فارس گیلان گفت: کشورها در سیاست خارجی طبق منطق خود رفتار می‌کنند و براساس آن با کشورها تبادلات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارند.

نادر نورمحمد، جنگ و صلح را طبق سیاست خارجی کشورها خواند و افزود: رژیم صهیونیستی خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه ایران رژیم صهیونیستی را نامشروع می‌داند، تصریح کرد: ایران با رژیم مذکور رابطه ندارد.

نورمحمد منطق ایران با آمریکا را متفاوت دانست و بیان کرد: اعتقاد داریم کشورها و نظام بین‌المللی باید برای تعیین سرنوشت خود شرایط را فراهم کنند.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) به تفاوت نظام اسلامی با نظام سکولاریستی اشاره کرد و یادآور شد: منطق جمهوری اسلامی ایران در فلسطین برگزاری انتخابات است.

وی با تأکید براینکه سرنوشت سوریه با مسلح کردن افراد حاشیه و وارد کردن جنگجویان از کشورهای مختلف برطرف نمی‌شود، اظهار کرد: مردم سوریه سرنوشت خود را تعیین می‌کنند.

نورمحمد تعیین جنگ و صلح را به عهده رهبری جامعه دانست و تصریح کرد: رهبر جامعه صلح حدیبیه و جنگ بدر را مشخص کرد.

استاد جامعه‌شناسی امام صادق (ع)، با بیان اینکه تسخیر لانه جاسوسی در زمان امام (ره) در عرف بین‌المللی قابل پذیرش نبود، خاطرنشان کرد: دانشجویان پیرو خط امام (ره) لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر و امام (ره) آن را تأیید کردند بنابراین رفتارها باید طبق معیارهای رهبری جامعه انجام شود.

وی منطق جمهوری اسلامی ایران را بر دمکراسی و آرای عمومی خواند و یادآور شد: دموکراسی اسلامی با دموکراسی نظام سکولاریستی متفاوت است.

* تصمیم نهایی رهبر نظام یک اصل است

نماینده ستاد انتخاباتی حسن روحانی در مناظره خبرگزاری فارس گیلان نیز با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری نهایی توسط رهبری تنها ویژه ایران نیست، اظهار کرد: در تمام کشورهای دنیا تصمیم نهایی را یک نفر می‌گیرد.

کیوان محمدی اضافه کرد: در جمهوری‌های ریاستی مانند آمریکا رئیس جمهور تصمیم‌گیرنده است ضمن اینکه در نظام‌های پارلمانی دولت سخن آخر را می‌گوید.

وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری نهایی توسط رهبری حرف جدید و منحصر به‌فردی نیست، تصریح کرد: روشنفکران و صاحب‌نظران جامعه اجازه دارند درباره مسائل مختلف و دیپلماسی اظهار نظر کنند.

محمدی اضافه کرد: صاحب‌نظران درباره پرونده هسته‌ای ایران باید بتوانند اظهار نظر کنند اما در مجموع همه باید از نظر رهبری نظام تمکین کنیم و این یک اصل است که در تمام دنیا وجود دارد.

* ریاست جمهوری بزرگ‌ترین نهاد اجرایی کشور است

نماینده ستاد انتخاباتی سعید جلیلی در مناظره خبرگزاری فارس گیلان با بیان اینکه درباره ریاست جمهوری بحث می‌کنیم، خاطرنشان کرد: ریاست جمهوری عرصه ظهور و بروز سیاست‌های کلان اندیشمندان علوم سیاسی نیست.

نورمحمد، ریاست جمهوری را بزرگ‌ترین نهاد اجرایی کشور ذکر کرد و افزود: ریاست جمهوری محل ظهور و بروز افکار متفاوت با نظر رهبری نیست و باید بزرگ‌ترین هماهنگی را با رهبر جامعه داشته باشد.

وی عدم هماهنگی در نهاد مذکور را موجب وارد شدن بیشترین ضربه‌ها به کشور دانست و بیان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی در دوره بازرگان، بنی‌صدر و ... شاهد این امر بودیم.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) ریاست جمهوری را مظهر جمهوری نظام اسلامی عنوان کرد و گفت: ریاست جمهوری را محل عرضه نظریه‌ها و برنامه‌های فردی نمی‌دانیم.

* همه باید به نظر رهبری تمکین کنند

نماینده ستاد حسن روحانی در مناظره خبرگزاری فارس گیلان با بیان اینکه در عرصه دیپلماسی کشور باید بتوانیم نظر خود را ارائه کنیم، یادآور شد: مبنا بر اصل مشورت است و همه می‌توانند نظر دهند اما در نهایت تمام افراد باید از نظر رهبری تمکین کنند.

محمدی، اطاعت رئیس جمهور از امر رهبری را بدیهی دانست و تصریح کرد: قوه مقننه، قضائیه و مردم باید از رهبری اطاعت‌پذیری داشته باشند و این امر محل مناقشه نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر تمام فرمان‌ها از بالا به پایین باشد عقل، منطق و تاریخ اسلام آن را نمی‌گوید، گفت: رئیس جمهور و دیگر افراد می‌توانند نظر و افکار خود را حتی اگر مخالف باشد، در مقام مشورت بیان کنند.

این استاد دانشگاه مغز جامعه آمریکا را رئیس جمهور و در انگلستان نخست وزیر عنوان کرد و متذکر شد: ولی فقیه مغز نظام اسلامی است و در این امر مناقشه‌ای نداریم.

انتهای پیام/84001/صا40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول