اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدرس دانشگاه آزاد زاهدان:

ملاک انتخاب اصلح، حق‌مداری و حق‌محوری است

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان گفت: ملاک برای انتخاب فرد اصلح، حق‌مداری و حق‌محوری است.

ملاک انتخاب اصلح، حق‌مداری و حق‌محوری است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی دفتر نهاد رهبری در دانشگاه سیستان و بلوچستان، حجت‌الاسلام مصطفی محمودی صاحبی اظهار داشت: جدل یک آفت و نوعی لجبازی با حقیقت است و انسان را به مقصد واقعی نمی‌رساند، همچنین طبع آدمی نیز از آن رویگردان است.

وی افزود: طبق آموزه‌های دینی دو نوع جدال وجود دارد، جدل باطل که شدیداً از آن نهی شده است و جدل احسن که به آن دعوت و تشویق شده است، چنان‌که خداوند در آیه 125 سوره مبارکه نحل می‌فرماید: «وَ جَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ؛ و با آنان به [شیوه‏اى] که نیکوتر است مجادله نماى».

معاون امور فرهنگی دفتر نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان بیان کرد: برای انتخاب یک کاندیدای مطلوب باید به روایات و همچنین عقل مراجعه شود که در اینجا به بیان تعدادی از این شاخصه‌ها از منظر روایات می‌پردازیم.

محمودی ادامه داد: حاکم اسلامی باید دارای تقوای سیاسی، اجتماعی و عبادی باشد، عادل باشد، اهتمام جدی در خدمت به مردم داشته باشد، استکبارستیز بوده، آگاه به زمان خود و همچنین اهل مشورت باشد.

وی تصریح کرد: در آموزه‌های قرآنی به امر مشورت تأکید زیادی شده است، چنان‌که خداوند در آیه 38 سوره شورا می‌فرماید «وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَیْنَهُمْ؛ کارشان در میانشان مشورت است» و بارها پیامبر (ص) از جانب خدا مأمور شده به مشورت.

معاون امور فرهنگی دفتر نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان اضافه کرد: امیرالمؤمنین (ع) در حکمت 173 نهج‌البلاغه می‌فرماید «مَن استقبَل وُجوه الآراء عَرَفَ مَواقِع الخَطا؛ کسی که از دیدگاه دیگران استقبال کند، مواقع اشتباه را شناخته و کمتر دچار لغزش می‌شود» بنابراین یک دولتمرد اسلامی باید یک گروه مشاوره قوی داشته باشد تا ضریب موفقیت آن بالا برود.

محمودی اذعان داشت: مردم می‌توانند با تحقیق و مراجعه به صاحب‌نظران با تقوا از شاخصه‌های لازم برای یک کاندیدای مطلوب مطلع شوند.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان متذکر شد: طبق فرمایش امام علی (ع) نفس افراد نمی‌تواند ملاک باشد، بلکه ملاک اصلی حق‌مداری و حق‌محوری است، چنان‌که امیرمؤمنان (ع) می‌فرماید «اعرِف الحَقّ تعرِف اَهله، وَ اعرِف الباطِل تعرف اهله؛ حق را بشناس تا اهل حق را بشناسی و باطل را بشناس تا اهل باطل را بشناسی».

انتهای پیام/75002/ب/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول