اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی خبر داد

شناسایی 2400 هکتار ذخیره‌گاه جنگلی در آذربایجان غربی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان غربی گفت: 2 هزار و 400 هکتار ذخیره‌گاه جنگلی در آذربایجان غربی شناسایی شده ‌است که حفاظت از این ذخیره‌گاه‌ها حائز اهمیت است.

شناسایی 2400 هکتار ذخیره‌گاه جنگلی در آذربایجان غربی

علی پیرمرادی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: در استان آذربایجان‌غربی 14 منطقه حفاظت‌شده با عنوان ذخیره‌گاه جنگلی وجود دارد که مساحت آن بیش از یک هزار و 958 هکتار است و 2 هزار و 400 هکتار هم شناسایی و مطالعات آن انجام شده است که اگر اعتبار به این مورد تخصیص پیدا کند حفاظت از این مناطق حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه این ذخیره‌گاه‌های جنگلی در 14 منطقه حفاظت‌شده در سطح استان آذربایجان‌غربی اعم از شهرستان‌های ارومیه، اشنویه، بوکان، چالدران، پیرانشهر، خوی، سردشت، سلماس، ماکو، مهاباد، میاندوآب، نقده، تکاب و شاهین‌دژ قرار دارند، تصریح کرد: غالب گونه‌های درختی و درختچه‌‌های موجود در این ذخیره‌گاه‌ها شامل گردوی جنگلی، ارس، بنه، بادام‌کوهی و گونه مرتعی گون هست که در راستای حفظ و تنوع زیستی در چرخه اکوسیستم و محیط‌ زیست حائز اهمیت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ذخیره‌گاه جنگلی دره شهدا واقع در 30 کیلومتری جاده ارومیه به اشنویه نمونه بارز از این ذخیره‌گاه‌ها است که با حصارکشی در این منطقه حفاظت از این ذخیره‌گاه را با تمام توان انجام می‌دهیم، افزود: از دیگر ذخیره‌گاه‌ها در استان، ذخیره گاه جنگلی در دره نژ است که در نوع خود بسیار بی نظیر بوده و پوشش‌گیاهی این منطقه بالای 85 درصد است.

پیرمرادی افزود: این جنگل از مناطق بکر و طبیعی است که درصدد هستیم با ایجاد ذخیره‌گاه جنگلی در این منطقه از گونه‌های نادر مرتعی و جنگلی حفاظت‌ کنیم.

وی در رابطه با اهمیت حفاظت از این ذخیره‌گاه‌ها، تصریح کرد: ذخیره‌گاه‌های موجود در استان آذربایجان‌غربی لکه‌های ناپیوسته جنگل های زاگرسی به‌شمار می‌روند و این ذخیره‌گاه‌ها در گونه‌های نادر از نظر چرخه طبیعی و اکوسیستم و حیوانات وحشی، ذخیره نزولات آسمانی و جلوگیری از فرسایش خاک در دامنه کوه‌ها موثر هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی اضافه کرد: این ذخیره‌گاه‌ها جنگل‌های قابل بهره‌برداری نیستند و از گونه‌های نادر محسوب می‌شوند که بخش اکوسیستم و حیات‌وحش در گرو نگهداری و حفاظت از این جنگل‌های طبیعی است.

‌انتهای پیام/61001/ح20/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول