اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فعال واقعه 15 خرداد مطرح کرد

قیام 15 خرداد 42 سرآغاز انفجار نور و انقلاب شکوهمند سال 57

فعال واقعه 15 خرداد با اشاره به اهمیت یوم‌الله 15 خرداد گفت: قیام 15 خرداد 42، سرآغاز انفجار نور و انقلاب شکوهمند سال 57 بود.

قیام 15 خرداد 42 سرآغاز انفجار نور و انقلاب شکوهمند سال 57

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، قیام 15 خرداد واقعه‌ای بود که در آن، حمایت از امام خمینی (ره) علنی شد و یک حالت یک‌دستی و یکپارچگی میان مردم کشور ایجاد کرد و نقطه عطف پیروزی انقلاب در سال 57 بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل مرادی متولد سال 1317 صادره از اصفهان از فعالان واقعه 15 خرداد و و باجناق آیت‌‌اله غیوری نماینده حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در شهرری و هلال احمر است. شاخصه اصلی کار او پخش اعلامیه‌های امام بوده است. او اطلاعیه‌ها و نوارهای سخنرانی امام را به شهرستان‌های مختلف از جمله اصفهان، کاشان، یزد و مناطق دیگر می‌برد و در آنجا رابطان، خودشان بقیه کار توزیع اعلامیه‌ها را انجام می‌دادند.

مرادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگی فارس در جنوب استان تهران اظهار داشت: ماجرای قیام 15 خرداد سال 42 از زمانی کلید خورد که شب پانزدهم، امام خمینی (ره) توسط ماموران رژیم پهلوی در قم دستگیر شدند.

فعال واقعه 15 خرداد گفت: صبح روز جمعه 15 خرداد، مرحوم آقای سحری یکی از علمای اصفهان در مسجد امام خمینی رحمة‌الله فعلی (شاه سابق) مشغول قرائت دعای ندبه بود، وسط دعای ندبه خبر دستگیری امام را به او اعلام کردند و او نیز دعا را قطع کرد و به اتفاق مردم به خیابان ریختند؛ جمعیت خروشان و خشمگین به سمت چهارراه سرچشمه به راه افتادند و در بین راه شعارهایی در حمایت از امام خمینی (ره) سر می‌دادند و می‌گفتند «یا مرگ یا خمینی» ...

وی ادامه داد: طولی نکشید که این خبر به گوش یاران امام در سراسر کشور رسید. عده‌ای از مردم از سمت میدان شاه سابق به سوی سرچشمه حرکت کردند اما نیروهای انتظامی و ارتش دخالت کردند و درگیری اتفاق افتاد، در این ماجرا عده‌ای از مردم مجروح و شهید شدند. استارت قیام از اینجا زده شد، خبر قتل عام مردم به سرعت در سراسر کشور پیچید؛ عده‌ای از مردم امامزاده جعفر (ع) پیشوا، محمدآباد و ورامین کفن‌پوش شده و به سمت تهران حرکت کردند، نیروهای امنیتی به محض اطلاع از این موضوع، سرپل باقرآباد (قرچک) راه را بر مردم بستند و کار به خشونت کشیده شد که بر اثر درگیری ماموران، عده‌ای از مردم این مناطق هم مجروح شده یا به شهادت رسیدند.

حجت‌الاسلام مرادی عنوان کرد: پس از دستگیری امام،ابتدا او را به پادگان عشرت‌آباد که در دست آمریکایی‌ها بود بردند بعد به قیطریه منتقل کردند و در طول این مدت، چند بار محل بازداشت او را عوض کردند.

فعال واقعه 15 خرداد بیان داشت: من دهه محرم در ملایر منبر می‌رفتم، شبی که امام را دستگیر کردند شبانه از ملایر فرار کردم و به قم آمدم، چون می‌دانستم به‌زودی رد من را خواهند زد و من را هم دستگیر خواهند کرد. آن موقع حکومت نظامی بود، من همراه آقای ربانی شیرازی رفتیم منزل آقای منتظری که تعیین تکلیف کنیم چه کار باید بکنیم چون کار من پادویی بود و اعلامیه‌ها و نوارهای سخنرانی امام را پخش می‌کردم.

وی افزود: بعد از آن حاج آقا مصطفی خمینی همراه جمعیت زیادی از مردم به حرم حضرت معصومه (س) آمدند و من هم همراه آنها حرکت کردم ساعت 9 صبح بود که به حرم آمدیم ماموران امنیتی شاه حرمت حرم حضرت معصومه (س) را هم نگه نداشتند و مردم را به رگبار بستند. نظامیان در این مکان مقدس مردم را به خاک و خون کشیدند و عده‌ای از آنها را مجروح یا شهید کردند. البته از تعداد شهدا یا مجروحان اطلاعاتی در دست نداشتیم چون ماموران حکومت افراد مجروح و شهدا را جمع می‌کردند و با خود می‌بردند. درگیری‌های شهر قم تا ساعت 2 بعدازظهر ادامه داشت و ماموران به سختی مردم را متفرق کردند.

حجت‌الاسلام مرادی خاطرنشان کرد: بازاریان تهران، اصفهان و تبریز در اعتراض به دستگیری امام و کشتار مردم بازار را تعطیل کردند؛ مبارزه‌ای گسترده و فراگیر آغاز شده بود. در مناطقی مثل شیراز و مشهد و سایر نقاط کشور مردم تظاهرات و راهپیمایی به راه انداختند. یک قیام همگانی به پا شد. فشارهای مردم و بازاریان از یک سو و اطلاعیه‌های علما و روحانیون از سوی دیگر موجب شد رژیم از بیم خارج شدن اوضاع از کنترل آنها مجبور شود امام را آزاد کند. و بعد از 17 روز امام را آزاد کردند.

فعال واقعه 15 خرداد تاکید کرد: اما این پایان ماجرا نبود؛ مشعلی که روشن شده بود به این آسانی خاموش شدنی نبود. مردم تبریز به‌منظور گرامیداشت یاد شهدای 15 خرداد اقدام به برگزاری مراسم بزرگداشت شهدا در مدرسه علمیه طالبیه کردند. اما رژیم از این کار ممانعت کرد. آنها دست بردار نبودند و مراسم را در مسجد جامع تبریز برگزار کردند که در آنجا هم درگیری‌هایی رخ داد. شیراز و ... هم مراسم چهلم شهدای 15 خرداد برگزار شد.

وی ادامه داد: وقتی امام آزاد شد من هم منزل ایشان بودم، امام مبارزه‌اش را با دستگاه علنی کرد. ایشان در ارتباط با قیام 15 خرداد و اهمیت آن سخنانی در منزلشان ایراد کردند، بعد هم بحث ایالت ولایتی پیش آمد.

فعال واقعه 15 خرداد در پایان تصریح کرد: امام به افشاگری در مورد شاه پرداخته و قانون کاپیتولاسیون را ملغی اعلام کردند. شاه که موقعیت خود را متزلزل و وضع را آشفته می‌دید، در سال 43 امام را به ترکیه تبعید کرد، جامعه مدرسین قم در محکومیت تبعید امام اطلاعیه‌ای صادر کرد متعاقب آن 70 نفر از روحانیون بازداشت شدند. یک سال بعد امام از ترکیه به عراق تبعید شدند ایشان 14 سال در عراق اقامت داشتند و از آنجا به پاریس رفتند و پاریس آخرین نقطه مهاجرت‌های امام بود و ایشان از پاریس به تهران آمدند و قیام 15 خرداد به انقلاب پرخروش سال 57 گره خورد.

انتهای پیام/2462/ی30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول