اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏دهد

قیام 15 خرداد؛ نیازمند تبیین بیشتر

قیام تاریخی 15خرداد نمایانگر عزت و عظمت ملت بزرگ ایران اسلامی است؛ قیامی که ابعاد آن در این برهه حساس به تبیین بیشتری از سوی صاحب‏نظران و کارشناسان امر نیاز دارد.

قیام 15 خرداد؛ نیازمند تبیین بیشتر

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، قیام مردم ورامین در سال 1342 در حقیقت حرکتی اصیل اسلامی و مردمی محسوب می‏شود و در شرایط فعلی، آرمان‌ها و ارزش‌های این قیام حماسی نیازمند تبیین درست و منطقی در جامعه است.

فرهنگ‌سازی و ترویج اندیشه‏های بنیادی شکل‏دهنده این واقعه عظیم برای جامعه امروز ایرانی با توجه به هجمه‌های مختلف دشمنان از داخل و خارج کشور امری ضروری و مهم است.

قیام تاریخی 15خرداد به واقع امر سبب بیداری آحاد مردم جامعه شد و زمینه ایجاد انقلاب شکوهمند اسلامی را فراهم کرد و به نوعی می‏توان قیام 15 خرداد را زمینه‏ساز احیای حرکت‌های انقلابی و اسلامی دانست.

این قیام مردمی و خودجوش تأثیر بسیار زیادی در شکل‌گیری جریانات مختلف انقلاب و حتی پیروزی نهایی انقلاب اسلامی با اتکا به پشتوانه مردمی داشت؛ اما به‏رغم این اهمیت بسیار، در طول سال‏ها این قیام بزرگ مورد غفلت قرار گرفته است و امروز ابعاد آن باید به درستی برای جامعه تبیین شود.

 

 

قیام 15 خرداد؛ زمینه‏ساز قیام‌های بعدی

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان سمنان در این زمینه گفت: ملت غیور ایران با تعصب دینی و انقلابی در قیام 15 خرداد شرکت کردند و با وجود سرکوب شدن این قیام، چون با اخلاص در آن حضور یافته بودند، 15 خرداد در قیام‏های بعدی تاثیرگذار شد.

حجت‏الاسلام محمدتقی خیری‌گنجی اظهار داشت: قیام 15 خرداد، قیامی بود که مردم ورامین و تهران کفن‌پوش شدند و مقابل سربازان پهلوی ایستادند و از انقلاب دفاع کردند و در واقع، این ایستادگی یک نوع شهادت، ایثار و شهادت‏طلبی ملت با ایمان کشورمان را می‌رساند.

وی افزود: با سرکوب شدن قیام 15 خرداد، ملت غیور و تعصبی ایران نتوانست این شکست را بپذیرد و با تدبیر امام خمینی (ره)، قیام‌های بعدی در شهرهای مختلف به وجود آمد و در نهایت به پیروزی انقلاب اسلامی منتهی شد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان سمنان خاطر‌نشان کرد: تفاوت قیام 15 خرداد با قیام‌های قبلی مانند 30 تیر در شجاعت، رشادت، ولایت‌پذیری، شهادت‌طلبی و از جان‏گذشتگی ملت بود.

خیری‏گنجی تصریح کرد: مهم‏ترین ویژگی امام خمینی (ره) به عنوان رهبر قیام 15 خرداد که باعث تبعیض ایشان از سایر رهبران دینی شده است، این بود که فعالیت و کار امام رنگ و بوی خدایی داشت و هدف ایشان اجرای اوامر الهی بود.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان سمنان افزود: کاری که فقط برای خدا باشد، باید با شجاعت منحصر به فرد، ایثارگری، تدبیر، علم و سیاست همراه شود.

خیری‏گنجی، اصول امام خمینی (ره) برای مبارزه با رژیم پهلوی را خدامحوری، ایدئولوژی اسلامی، برپایی حکومت دینی، مبارزه با فساد و استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی دانست.

 

 

شناخت؛ نخستین گام در ترویج قیام 15 خرداد

جانشین فرمانده سپاه مهدیشهر نیز گفت: گام نخست در راستای گسترش اندیشه‌های ناب امام خمینی (ره) از جمله رهبری ایشان در قیام 15 خرداد، شناخت و معرفت نسبت به این اندیشه‌ها و تبیین زوایای آن است.

مهدی کاشفی اظهار داشت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و امکانات، آثار و اندیشه‌های امام خمینی(ره) باید در دسترس همه قرار گیرد تا همه انسان‌های آزادی‌خواه جهان بتوانند با بهره‌گیری از آن ساحل نجات این دریای بیکران را درک کنند.

وی افزود: امام خمینی (ره) پیوسته خداوند و دستورات دینی را مد نظر داشتند و در واقع راز ماندگاری ایشان، خدایی بودن و تلاش برای خدایی ماندن بود و حضرت امام راحل در تمام امور خداوند بزرگ را مد نظر قرار می‏دادند.

جانشین سپاه مهدیشهر افزود: یکی از بزرگ‏ترین نعمت‌های نسل سوم انقلاب این است که اگر چه امام خمینی (ره) را درک نکردند و از نزدیک با منش و سیره ایشان آشنا نیستند، ولی با مقتدا قرار دادن خلف صالح ایشان در واقع سیره و راه و روش امام خمینی (ره) را در آینه تمام‏نمای ایشان که مقام معظم رهبری است، به خوبی حس می‌کنند.

کاشفی افزود: نسل حاضر با این اعتقاد که «خامنه‌ای، خمینی دیگر است»، افکار و عقاید امام خمینی (ره) را در عملکرد مقام معظم رهبری مشاهده می‌کنند.

وی تأکید کرد: آحاد مردم باید در راه تداوم انقلاب و پشتیبانی عملی از ولایت فقیه، پشتیبان ولایت باشند تا به مملکت آسیبی نرسد؛ چرا که تنها راه نجات در حال حاضر تمسک به ریسمان محکم و استوار ولایت فقیه است.

 

 

قیام 15 خرداد؛ نیازمند بازشناسی

قیام 15 خرداد نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) است؛ رژیم منحوس و وابسته پهلوی در قیام 15 خرداد سال 1342 مسلمانان انقلابی را به خاک و خون کشید و با سرکوب خونین اعتراضات مردمی نقطه آغازی برای طوفان عظیم انقلاب اسلامی شد.

علت قیام مردم در 15 خرداد بدون تردید، حمایت ملت از ولایت و رهبری و اعتراض به دستگیری حضرت امام خمینی (ره) بود و پیام 15 خرداد، آغاز انقلاب بزرگ امام خمینی (ره) در تشکیل نظامی بر پایه اصول و ارزش‌های اسلامی و نتیجه آن، پیروزی ملت بزرگ ایران در 22 بهمن 1357 شد.

توجه به لایه‌های عمیق پیدایش و ظهور این قیام، تحلیل و تبیین ابعاد و ریشه‌های بروز قیام، تشریح جایگاه و نقش رهبری امام خمینی (ره)، تحلیل و تبیین جایگاه سرمایه دینی و معرفتی در پیش و پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی و تبیین عمق پیدایی انقلاب اسلامی از جمله سیاست‌ها و رویکردهایی است که در مواجهه با قیام 15 خرداد باید مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/74004/ی40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول