اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اجرای تعزیه حضرت ابوالفضل (ع) در کرمان

آیین تعزیه‌خوانی به مناسبت سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام ‌خمینی (ره)، پنجاهمین سالگرد قیام خونین 15 خرداد و شهادت امام موسی کاظم (ع) در کرمان برگزار ‌شد.

اجرای تعزیه حضرت ابوالفضل (ع) در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، آیین تعزیه‌خوانی پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا سه‌شنبه شب در فضای باز جنب مسجد امام خمینی (ره) شهر کرمان برگزار ‌شد.

این مراسم به مناسبت سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام‌ خمینی (ره)، پنجاهمین سالگرد قیام خونین 15 خرداد و شهادت امام موسی کاظم (ع) از 13 تا 15 خردادماه با حضور 30 نفر از گروه هیئت تعزیه‌خوانی حضرت ابوالفضل (ع) ده‌زیار و جوانان منتخب تعزیه‌خوانان بخش چترود اجرا شد.

قبل از آغاز تقریبا تمام صندلی‌های اطراف صحنه تعزیه از خردسالان و نوجوانان مشتاق پر شده بود با نخستین ضربه‌ای که بر طبل زده و نوای شیپوری که شنیده شد، علاوه بر نمازگزاران مسجد از کوچه‌های اطراف زنان به همراه بچه‌های خردسال با عجله خود را به محل اجرای تعزیه رساندند.

پس از مدتی نواختن موسیقی و چرخاندن اسب‌ها تعزیه‌خوانی که نقش حضرت زینب (س) را بر عهده داشت با خواندن اشعار زیر آغازگر تعزیه شام شهادت حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) شد:

«عباس علمدارم نور بصر زینب

ترسم که شود نیلی معجر به سر زینب

تا سایه تو باشد ما پرده‌نشین باشیم

بعد از تو به غارت رفت معجر ز سر زینب»

هوشنگ انکوتی با 55 سال مسن‌ترین تعزیه‌خوان این گروه بود که تاکنون تجربه شبیه حضرت عباس (ع) و زن‌خوانی را در کارنامه تعزیه خود ثبت کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: گروه هیئت تعزیه‌خوانی حضرت ابوالفضل (ع) ده‌زیار کرمان از سال 1365 تشکیل شده است.

عضو شورای تعزیه استان کرمان نوع فضا را در انتخاب نوع تعزیه مهم دانست و ابراز داشت: در شب شهادت هفتمین امام شیعیان تعزیه شهادت حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) را در نظر گرفته‌ایم تا ولایت‌مداری و وفاداری ایشان نسبت به امام خود را در ذهن‌های مردم تداعی کنیم.

سرپرست هیئت تعزیه‌خوانی عنوان کرد: تعزیه‌خوانانی در نقش امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل (ع)، حضرت زینب (س)، حضرت علی‌اکبر (ع)، حضرت سکینه (س)، شمر و ابن‌سعد شخصیت‌های اصلی این تعزیه را ایفا می‌کنند.

تعزیه کرمان شایستگی نمایش در دنیا را دارد

وی با بیان اینکه تعزیه کرمان شایستگی نمایش در دنیا را دارد، گفت: علاوه بر اجرای تعزیه در سایر شهرهای ایران در محرم و صفر سال گذشته برای نخستین بار از جمهوری اسلامی ایران تعزیه‌خوانان کرمانی موفق به اجرای تعزیه در خیمه‌گاه امام حسین (ع) در کربلا و حرم حضرت امیرالمؤمنان (ع) در نجف شدند.

تعزیه تنها هنر نمایشی اسلامی مذهبی است

انکوتی تصریح کرد: هدف از اجرای تعزیه به تصویر کشاندن رشادت‌ها، شجاعت‌ها و دلاوری‌های اسوه‌های کربلا است که جایگاه نماز و ولایت‌مداری را به‌خوبی نمایش می‌دهند، تعزیه تنها هنر نمایشی اسلامی مذهبی است که به مردم صبر و استقامت را آموزش می‌دهد.

وی افزود: در سال‌های پیش تعزیه را توهین به ائمه ‌اطهار علیهم‌السلام می‌دانستند تا اینکه با فتوای امام راحل مبنی بر استفاده از اشعار و الفاظ در شأن امامان اجرای تعزیه در کشور رایج شد و در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شاهد موافقت و تاکید ایشان برای اجرای تعزیه‌های مناسب در کشور هستیم.

عضو شورای تعزیه استان کرمان با اشاره به ثبت ملی تعزیه در سه سال گذشته اذعان داشت: بسیاری از کشورهای دیگر مانند هند، پاکستان، عراق و ... درصدد بودند تا تعزیه را به‌نام کشور خود در جهان به ثبت برسانند که با تلاش کارشناسان تعزیه ایرانی این هنر مذهبی اسلامی به‌ جمهوری اسلامی ایران تعلق گرفت.

انکوتی خاطر نشان کرد: باید اجرای سنتی تعزیه را از روزهای تاسوعا و عاشورا که سالی یک بار اجرا می‌شود به مناسبت‌های دیگر سوق دهیم تا مردم همواره از طریق این آیین مذهبی با جان‌فشانی‌های کربلا آشنا شوند.

تعزیه با لهجه کرمانی اجرا می‌شود

سرپرست هیئت تعزیه‌خوانان ده‌زیار کرمان از تلاش‌های صورت گرفته در حوزه هنری استان کرمان برای شناساندن تعزیه این استان که با لهجه کرمانی اجرا شود، خبر داد و گفت: به دنبال جمع‌آوری نسخه‌های تایید شده کارشناسان تعزیه هستیم و این اتفاق با علاقه جوانان کرمانی به این هنر به‌زودی محقق می‌شود.

وی متذکر شد: راه برای جوانان علاقه‌مند به هنرهای مذهبی باز است که با دادن تست می‌توانند در گروه‌های تعزیه به ایفای نقش بپردازند و شناساندن تعزیه کرمان به دنیا جز با حضور جوانان پرشور ممکن نیست.

عضو شورای تعزیه استان کرمان درس گرفتن از ولایت‌مداری حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) را نویدی برای شرکت مردم در انتخابات 24 خرداد عنوان کرد و بیان داشت: مردم ایران با حضور در صحنه انتخابات وفاداری به آرمان‌های امام راحل و ولایت‌مداری خود را به اثبات می‌رسانند که این حضور مشت محکمی بر دهان یاوه‌گویان است.

علاقه‌ای به مخالف‌خوانی در تعزیه ندارم

ثارالله انکوتی از مخالف‌خوانان تعزیه شهادت حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) به خبرنگار فارس گفت: از پنج سالگی در نقش‌های حضرت سکینه (س)، حضرت رقیه (س)، طفلان زینب (س) به اجرای تعزیه پرداختم به تدریج نقش حضرت علی‌اکبر (ع) و حضرت قاسم (ع) و به دلیل لحن صدایم مخالف‌خوانی را اجرا کردم.

این تعزیه‌خوان با بیان اینکه نسخه‌های معروف از میرعزا کاشانی و میرانجم هستند، اظهار داشت: در گذشته نسخه میرعزا را تا آخر می‌خواندند، اما امروزه تنوع در تعزیه تا جایی پیش رفته است که نسخه‌ها را برای زیباتر جلوه دادن تعزیه با هم ترکیب می‌کنند.

وی از اجرای تعزیه مشترک گروه هیئت تعزیه‌خوانی حضرت ابوالفضل (ع) ده‌زیار کرمان با تعزیه‌خوانان اصفهانی در ایام فاطمیه امسال خبر داد و عنوان کرد: تمام وقایع‌های کربلا و نیز اجراهای شهادت امام رضا (ع) و... را تجربه کردیم.

وی در مورد دلیل اجرای تعزیه شام شهادت حضرت عباس (ع) در شب شهادت امام موسی کاظم (ع) بیان داشت: تعزیه‌ها به دو دسته تعزیه جنگی و تعزیه غریب تقسیم می‌شوند، تعزیه شهادت حضرت باب‌الحوائج از تعزیه‌های غریب است به دلیل در اختیار داشتن فضای باز برای جذب مخاطب سعی کردیم تا از اسب و آتش استفاده کنیم که تاثیرگذاری و نتیجه عمیق‌تری در ذهن‌ها داشته باشد.

...............................

گزارش از فروغ بوستانچی

...............................

انتهای پیام/80028/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول