اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی قزوین خبر داد

33 هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین زیر پوشش سیستم آبیاری نوین

مدیر آب و خاک و امور فنی و زیربنایی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: 33 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر پوشش سیستم آبیاری نوین قرار گرفته است.

33 هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین زیر پوشش سیستم آبیاری نوین

محمدحسین عطایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: یکی از بهترین روش‌های آبیاری که منجر به صرفه‌جویی آب و افزایش بهره‌وری آب خواهد شد سیستم آبیاری نوین است.

وی افزود: در سال گذشته 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین زیر پوشش سیستم آبیاری قطره‌ای و بارانی رفته است که در مقایسه با میزان تمام اجرای این طرح در سطح این استان رشد بسزایی داشته است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و زیربنایی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزایش راندمان آبیاری، کاهش و کنترل علف‌های هرز و کاهش مصرف انرژی را از مهم‌ترین مزایای طرح آبیاری تحت فشار عنوان کرد.

عطایی کاهش و کنترل بیماری‌ها و آفات، کاهش فرسایش خاک، بهبود مدیریت آبیاری، افزایش کمی و کیفی تولید محصول را از دیگر مزایای این طرح است.

وی با بیان اینکه آبیاری تحت فشار نوعی شبکه لوله‌گذاری داخل باغ‌ها و مزارع است، افزود: اجرای این طرح از هدر رفت آب تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به سیاست‌های تشویقی دولت در اجرای این طرح خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت و لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی دولت به منظور تشویق و ترغیب کشاورزان همه ساله اعتبار ویژه‌ای را برای توسعه سیستم آبیاری تحت فشار اختصاص می‌دهد.

به گفته عطایی، پرداخت تسهیلات آب و خاک به کشاورزان طی سال‌های اخیر به صورت 85 درصد کمک‌های بلاعوض دولتی و 15 درصد مابقی، تسهیلات ارزان قیمت با مشارکت کشاورزان و متقاضیان اجرای این نوع طرح انجام شده است.

وی با بیان اینکه مصرف بهینه آب در کشاورزی یک نیاز ملی است، تصریح کرد: کشاورزان و متقاضیان اجرای طرح آبیاری تحت فشار با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی و شرکت در دوره آموزشی یک روزه می‌توانند در اجرای این طرح مشارکت کنند.

انتهای پیام/2667/ط20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول