اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار آذربایجان غربی خبر داد

رشد 100 درصد اراضی بهره‌مند از آبیاری نوین در آذربایجان غربی

معاون مدیریت و برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان غربی گفت: میزان اراضی بهره‌مند از سیستم آبیاری نوین آذربایجان غربی در هشت سال گذشته با 100درصد افزایش همراه است.

رشد 100 درصد اراضی بهره‌مند از آبیاری نوین در آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، غلام‌رضا دیزج‌نژاد ظهر امروز در جلسه‌ای که با حضور خبرنگاران برای انعکاس نتایج دور چهارم سفر استانی هیئت دولت به آذربایجان غربی در سالن جلسات معاونت مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری تشکیل شد، اظهار داشت: در  سال 1384 وسعت اراضی بهره‌مند از سیستم آبیاری نوین 17 هزار هکتار بود که در طول هشت سال گذشته وسعت این اراضی به اندازه قابل توجهی افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر وسعت اراضی بهره‌مند از سیستم آبیاری نوین به 38 هزار هکتار رسیده، به طوری که این مهم در سایه تلاش کارشناسان، کشاورزان و .. تحقق یافته است و برکات آن در زمینه‌های مختلف به تدریج تجلی پیدا می‌کند.

دیزج‌نژاد به افزایش حجم محصولات باغی استان نیز اشاره کرد و گفت: در سال 1384 محصولات باغی استان یک میلیون تن بود که تا پایان سال 1391 این رقم به یک میلیون و 600 هزار تن رسید، اما تاکنون برای برندسازی تولیدات استان اقدام نشده؛ در حالی که لازمه تجاری سازی این محصولات ثبت برند و معرفی آن در سطح کشور و دنیا است.

وی به تخصیص 200 میلیارد تومان تسهیلات بانکی در سال گذشته به حوزه کشاورزی اشاره کرد و افزود: این مبلغ در طول هشت ماه جذب شد و در اختیار فعالان این عرصه قرار گرفت؛ همچنین در کارگروه کشاورزی که با حضور هیئت دولت در ارومیه تشکیل شد، تخصیص 450 میلیارد تومان تسهیلات به این استان مورد تصویب قرار گرفت.

*ساماندهی منطقه بورالان

وی، یکی از مباحث مطرح در جلسات هیئت دولت را ساماندهی منطقه بورالان واقع در شمال آذربایجان غربی عنوان کرد و افزود: در چند سال اخیر موضوع ساماندهی و بهره‌‌مندی از ظرفیت‌های منطقه بورالان مطرح شده است که در سفر اخیر مسئولان به این موضوع توجه اساسی کردند و مقرر شد در تأمین بودجه مورد نیاز مساعدت شود.

دیزج‌نژاد با بیان اینکه بورالان به تبع منطقه آزاد تجاری ماکو در سال جاری دستخوش تغییراتی می‌شود، افزود: در این منطقه 900 شرکت به ثبت رسیده و 250 فقره مجوز فعالیت اقتصادی نیز صادر شده است؛ بنابراین بسترهای لازم برای ورود سرمایه‌گذار و توجه به بورالان نیز فراهم است.

وی در پاسخ به این سئوال که برای احیای دریاچه ارومیه در جلسات هیئت دولت بحث و مذاکره‌ صورت گرفت یا خیر؟ گفت: رسیدگی به وضعیت دریاچه ارومیه به حوزه خدمت وی مربوط نیست، اما در بدو ورود رئیس جمهور به این موضوع اشاره کرده و از نظر مالی نیز قول مساعدت داده شده است.

*تخصیص 300 میلیارد تومان تسهیلات به حوزه معدن

دیزج‌نژاد به تشکیل کارگروه صنعت و معدن در سفر چهارم ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: در کارگروه تخصیص 300 میلیارد تومان تسهیلات به حوزه معدن مورد تصویب قرار گرفت تا این مبالغ در زمینه‌های مختلف اعم از سرمایه در گردش، فرآوری، بازسازی صنایع سنگ استان و .. مورد استفاده قرار گیرد.

وی، یکی دیگر از مصوبات کارگروه را تأسیس دفتر زمین‌شناسی در آذربایجان غربی عنوان کرد و بیان داشت: بعد از راه‌اندازی نمایندگی این دفتر در استان، امور مربوط به اکتشافات، مطالعات و سایر مسائل مربوط به معادن جدید با جدیت بیشتر دنبال می‌شود و سرمایه‌گذاران برای رفت و آمد به تهران نیاز پیدا نمی‌کنند.

وی به هزینه شدن عوارض معادن در محل وجود معدن اشاره کرد و اظهار داشت: برای اینکه معدن‌کاران به تداوم فعالیت و پرداخت عوارض راغب شوند، در جلسه‌ای با حضور دولتمردان چنین مقرر شد که عوارض دریافت شده در همان منطقه و برای توسعه همان شهر هزینه شود.

*فعال‌سازی بخش خدمات

دیزج‌نژاد، آذربایجان غربی را برای سرمایه‌گذاری در همه زمینه‌ها مستعد دانست و اظهار داشت: چنانچه بخش خدمات فعال شده و زیرساخت‌های فیزیکی در این خطه فراهم شود، فعالان بخش خصوصی برای ورود به این استان و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف بیش از پیش رغبت پیدا می‌کنند.

وی به لزوم ایجاد صنایع مادر در استان اشاره کرد و اظهار داشت: درصدد هستیم صنایع قطعه‌سازی خودرو را در استان رونق بخشیم و زیرساخت‌های مختلف به ویژه راه‌های ریلی، هوایی و زمینی را توسعه دهیم که این مهم در سایه همکاری جمعی و تلاش رسانه‌ها امکان‌پذیر است تا به دنبال این فعالیت‌ها، تلاش‌گران بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در آذربایجان غربی انگیزه پیدا کنند.

معاون مدیریت و برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان غربی اذعان داشت: سالانه بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر مسافر به استان وارد و خارج می‌شوند؛ لیکن باید از طریق بسترسازی در زمینه‌های مختلف تلاش شود تا این جمعیت عظیم در استان ما باقی مانده و از امکانات تجاری و گردشگری این منطقه استفاده کنند و سایر استان‌های کشور را مقصد خود قرار ندهند.

انتهای پیام/61002/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول