اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی خبر داد

ارزی ‌بودن 90 درصد هزینه‌های حج تمتع/ اعزام 8 کاروان برای نخستین‌بار از خراسان‌جنوبی

مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه امسال هشت کاروان حج تمتع برای نخستین‌بار از استان اعزام می‌شود، گفت: 90 درصد هزینه‌های حج ارزی است.

ارزی ‌بودن 90 درصد هزینه‌های حج تمتع/ اعزام 8 کاروان برای نخستین‌بار از خراسان‌جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، ابوالفضل نوفرستی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند در ارتباط با کاروان‌های اعزامی حج تمتع اظهار داشت: 90 درصد هزینه‌های حج تمتع ارزی است.

این مسئول افزود: مهلت ثبت‌نام برای دارندگان قبوض ثبت‌نامی حج تمتع 20 آذر ماه سال 84 که قصد تشرف به حج تمتع سال جاری را دارند تا 28 اردیبهشت‌ماه گذشته بوده است.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امسال تعداد کاروان‌های حج تمتع در استان خراسان جنوبی به هشت کاروان رسیده، ادامه داد: در کاروان‌های اعزامی، تعداد افراد کاروان‌ها 174 نفری، 116 نفری و مابقی 92 نفری از استان اعزام می‌شوند.

نوفرستی با بیان اینکه از تعداد هشت کاروان اعزامی یک کاروان برای زائران اهل سنت است، تصریح کرد: یک کاروان از شهرستان‌های قاین و زیرکوه، یک کاروان از شهرستان‌های سرایان، فردوس و بشرویه، یک کاروان از شهرستان طبس و بقیه کاروان‌ها از درمیان، سربیشه ، نهبندان و مرکز استان اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه امسال عوامل خدماتی کاروان‌ها کاهش یافته‌اند، گفت: با توجه به اینکه از عوامل خدماتی کاروان‌ها کاسته شده است اما در عوض تعداد زائران امسال نسبت به سال‌های قبل رشد داشته است.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی عوامل خدماتی کاروان‌ها را مدیر، روحانی، معاون، معین یا معینه(اگر در کاروانی تعداد جمعیت بانوان بیشتر بود از معینه و اگر جمعیت آقایان بیشتر باشد معین فرستاده می‌شود) عنوان کرد و افزود: عوامل خدماتی با توجه به ظرفیت کاروان‌ها انتخاب و اعزام می‌شوند.

نوفرستی از رایزنی‌های صورت گرفته با کشور عربستان خبر داد و خاطر نشان کرد: در رایزنی‌هایی که با کشور عربستان صورت گرفته قیمت بلیط هواپیما نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است.

این مسئول ادامه داد: نرخ دلار در سال گذشته یک‌هزار و 260 تومان بوده که امسال با افزایش 2.5 برابری به دو هزار و 650 تومان رسیده و به طور طبیعی در محاسبه نرخ حج تمتع تاثیر مستقیمی داشته است.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی بیان داشت: با توجه به اینکه امسال با تورم 15 درصدی عربستان مواجه شده‌ایم این سبب متغیر بودن هزینه‌های حج تمتع نسبت به سال گذشته شده که باید تلاش شود هزینه‌ها کاهش یابد.

نوفرستی با بیان اینکه 90 درصد هزینه‌های حج تمتع ارزی است یادآور شد: هزینه‌های حج شامل هواپیما، خوراک، اتوبوس درون‌شهری و برون‌شهری، مسکن و خدماتی که برای زائر استفاده می‌شود که ‌دست‌‌اندرکاران بر صرفه‌جویی‌های لازم در سفرهای زیارتی تاکید دارند و عمده‌ترین آن کم کردن عوامل ستادی در حد هزار نفر در حج امسال است که سبب کاهش هزینه سفر شده است.

وی در ارتباط با نرخ بلیط هواپیمای زائران خاطر نشان کرد: در این زمینه رایزنی‌هایی برای کاهش قیمت بلیط هواپیمای سعودی و داخلی صورت گرفته و موافقت شده که نسبت به قبل هیچ‌گونه افزایشی صورت نگیرد.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی تصریح کرد: در گذشته قیمت هواپیما برای هر زائر 769 دلار بوده است، اما با پیگیری‌های انجام شده به 690 دلار رسیده که با کاهش 80 دلاری مواجه شده است.

نوفرستی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی تمامی کاروان‌ها تکمیل شده، ادامه داد: اگر تعداد متقاضیان افزایش یابد در حال رایزنی برای گرفتن یک کاروان جدید برای زائران هستیم که اگر ویزای جدید صادر شود اعزام می‌شوند.

این مسئول در ارتباط با عمره مفرده، اضافه کرد: اعزام کاروان‌های عمره مفرده از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شده و تا 20 ماه رمضان ادامه دارد.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی ادامه داد: اعزام کاروان‌ها از بهمن‌ماه سال گذشته تا‌کنون به صورت هر 12 روز یک پرواز از بیرجند به عربستان بوده که از این هفته به بعد به صورت هفته‌ای یک پرواز شامل دو کاروان 120 نفری اعزام می‌شوند.

نوفرستی خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه پروازها به صورت هفته‌ای یک کاروان می‌شود، چند کاروان هم از مشهد اعزام می‌شود.

وی با بیان اینکه خرید و فروش فیش حج و عمره از سوی بنگاه‌ها ممنوع و غیرقانونی است، اذعان داشت: نقل و انتقال فیش‌های عمره مفرده ممنوع است و در صورتی که به اقوام درجه یک و درجه دو باشد بلامانع است.

انتهای پیام/69017/ن40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول