اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اعتکاف؛ دریچه‌ای رو به آسمان

اعتکاف تمرین رها کردن دنیا، بریدن از خود، خانواده و خویشان، دل کندن از علایق دنیوی و لذات نفسانی است.

اعتکاف؛ دریچه‌ای رو به آسمان

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، دین انسان‌ساز اسلام، فکر جدایی از زندگی دنیا، گوشه‌نشینی و کناره‌گیری از مردم و رهبانیت را باطل و ناپسند اعلام کرده است؛ اما اعتکاف را فرصتی برای بازگشت به خویش و خدای خویش قرار داده است.

ارائه چنین فرصتی از آن روست که کسانی که از هیاهو و جنجال‌های زندگی مادی خسته می‌شوند، بتوانند چند صباحی با خدای خود خلوت کنند و در مسیر ارتباط جان و روح خود با خالق هستی با ایمان و اعتقادی راسخ به سوی سعادت دنیا و آخرت گام بردارند.

در هفت مسجد شهرستان آبیک یعنی در مساجد شهرهای آبیک و خاکعلی، روستاهای کوندج، حاجی‌تپه، زیاران، قشلاق و خرم‌پشته نیز همانند مساجد دیگر کشور مراسم معنوی اعتکاف با حضور 457 معتکف زن و مرد برگزار شده که از این تعداد 402 نفر زن و بقیه مرد هستند.

اعتکاف، انسان‌ساز و فرصتی است که انسان در آن با مرور نامه اعمال و بررسی گفتار و رفتار گذشته خود، اعمالش را می‌سنجد؛ اعمالی که بنا به فرموده خداوند در آیه ششم سوره مبارکه زلزال، تنها یار و همراه مجسم تا روز قیامت هستند.

انسان در این فرصت هر آنچه را تاکنون از او سر زده محک می‌زند و خود را برای روزی آماده می‌کند که بر اساس آیات هفتم و هشتم همین سوره ذره ذره اعمال نیک و بدش را حساب و کتاب می‌کنند.

لازم است بدانیم که اعتکاف دارای آثار فردی و اجتماعی است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی آبیک معتقد است دوری از معصیت و گناه، ادای نماز در اول وقت، تلاوت روزانه آیات قرآن کریم، روزه گرفتن، یافتن دوستانی مؤمن و با تقوا، انس با مسجد و شرکت در برنامه‌های فرهنگی و مذهبی مسجد از آثار فردی مثبت اعتکاف است.

تقویت روحیه بندگی، دوری از گناهان که به گفته حجت‌الاسلام سید جلال حسینی از پاک‌سازی روح و آمادگی برای پذیرش حق، تواضع و فروتنی که ثمره تفکر و پاسخ به ندای درون انسان است و حفظ شئونات اسلامی به عنوان بخش دیگری از این آثار یاد می‌کند.

افزایش روحیه تعاون، همکاری و توجه به اجتماع، کاهش فساد و آسیب‌های اجتماعی و نیز مقابله با تهاجم فرهنگی را می‌توان از آثار اجتماعی اعتکاف دانست.

طاهره ربانی 70 سال سن دارد، برای پانزدهمین سال متوالی است که در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کرده و در مسجد ولی عصر (عج) شهر آبیک معتکف شده است.

ربانی به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: از نخستین سال برگزاری مراسم اعتکاف در شهرستان آبیک یعنی سال 77 در این مراسم معنوی شرکت کرده‌ام.

وی خودسازی، آرامش و دوری از گناهان را از آثار تربیتی اعتکاف ذکر می‌کند و می‌افزاید: پرداختن به امور معنوی، تقویت اعتقادات دینی، نزدیک شدن به خدای متعال، دوری از دغدغه‌ها و مشکلات زندگی از دیگر آثار شرکت در مراسم معنوی اعتکاف است.

*خودسازی فلسفه اعتکاف است

امام جمعه شهر آبیک نیز خودسازی و تهذیب نفس را فلسفه اعتکاف ذکر می‌کند و به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: اعتکاف یعنی انسان در مسجد با خدای متعال خلوت کرده و زنگار آلودگی‌ها، پلیدی‌ها و گناهان را از دلش بزداید.

حجت‌الاسلام سید ابوتراب موسوی می‌افزاید: شرکت در سنت حسنه اعتکاف انسان را از مسیر فعلی که در آن قرار دارد، جدا کرده، با پالایش روح و روان انسان، وی را به مسیر حق هدایت می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: معتکفان و به ویژه جوانان باید از فرصت استثنایی اعتکاف به نحو احسن استفاده کرده، با نیت و دل پاک وجود زنگار گرفته را شست‌ وشو دهند.

امام جمعه شهر آبیک خاطرنشان می‌کند: افراد در این فرصت می‌توانند با ابراز ضعف و عجز به درگاه الهی از این منبع نور استمداد بطلبند تا با حرکت کردن در مسیر قرآن کریم و اهل بیت (ع) سرنوشت خوبی را برای دنیا و آخرت خود رقم بزنند.

موسوی تصریح می‌کند: انسان در اعتکاف می‌آموزد که همه کارهایش را برای رضای الهی باید انجام دهد و اگر بخواهد به سعادت دنیا و آخرت برسد باید همیشه با خدا مأنوس باشد.

دانشجوی 20 ساله‌ای که برای چهارمین سال است در مراسم اعتکاف شرکت کرده است، به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: با شرکت در مراسم اعتکاف، انسان به دلیل مناجات با خدای مهربان و پرستش او، به خدا نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود.

پریسا کریمی زیارانی می‌افزاید: انسان در هر زمانی به معنویت نیاز دارد که اعتکاف بهترین فرصت برای ارتباط بیشتر و بهتر با خداست.

این دانشجو اضافه می‌کند: اعتکاف تأثیرات زیادی در روح و روان انسان دارد؛ چراکه با دعا، تلاوت قرآن کریم و انجام اعمال خاص اعتکاف، آرامش خاصی در انسان ایجاد می‌شود.

کریمی زیارانی خاطرنشان می‌کند: انسان با پایبندی به مسائل دینی و اعتقادی می‌تواند آثار مثبتی را که در اعتکاف به دست می‌آورد، حفظ کند.

بر اساس این گزارش، اعتکاف فرصت بسیار مناسبی است تا انسانی که در پیچ و خم‌های زندگی مادی غرق شده، خود را بازیافته، به قصد بهره بردن از ارزش‌های معنوی، از علایق مادی دست بکشد.

فرصتی است برای انسان‌هایی که می‌خواهند خود را در اختیار پروردگار بگذارند و تقاضا کنند که آن‌ها را در راه خدا ثابت‌قدم نگه دارد تا بتوانند به دریای بیکران انس و مهر خداوند که یکسره مغفرت و رحمت است، متصل شود.

امام جمعه شهر آبیک بیان می‌کند: معتکفین باید با نشستن در مسجد و خلوت‌گزینی از باری‌تعالی مغفرت، استغفار، رحمت و رشد را طلب کنند.

موسوی اضافه می‌کند: جوانان معتکف باید رفع مشکلات خود را از خدای مهربان طلب کنند و قدر روزهایی را که در مسجد معتکف هستند، بدانند و توشه‌ای برای آخرت خود ذخیره کنند.

*اعتکاف، فرصتی برای جلوگیری از آفت خدافراموشی

بنابر این گزارش، دین مبین اسلام با پیش‌بینی عبادتی به نام اعتکاف که در واقع نوعی خلوت و درون‌گرایی است، برای ساختن انسان‌ها و جامعه انسانی و جلوگیری از آفت خدافراموشی و خودفراموشی، چاره اندیشی کرده و در حقیقت اعتکاف زمینه مناسبی است تا انسان به کاوش درباره انگیزه‌ها و روحیات خویش پرداخته، برای رفع نقصان و تکامل خود بکوشد.

رشد، کمال، بالندگی روحی، عقلی و ایمانی انسان و رسیدن به عالم شهود و ملکوت از آثار اعتکاف است.

در اعتکاف، انسان با پی بردن به نکات مثبت و منفی وجود خویش، با تقویت نقاط مثبت، از ضعف‌های خود می‌کاهد و علاوه بر حفظ معنویات، به هم‌نوعان خود هم توجه می‌کند.

به عقیده جرم‌شناسان اجتماعی، بسط و گسترش مسائل معنوی، سبب کم شدن جرم و فساد در جوامع می‌شود.

اعتکاف در این میان می‌تواند نقش مهمی ایفا کند؛ چراکه مشتمل بر چند عبادت است و آثار معنوی ویژه‌ای حتی بر افراد غیر معتکف می‌گذارد.

انتهای پیام/77006/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول