اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه کوهبنان:

اعتکاف یکی از سنت‌های دینی و اسلامی است

امام جمعه کوهبنان گفت: اعتکاف یکی از سنت‌های دینی و اسلامی است که در ادیان و شرایع قبل از اسلام هم بوده‌ و بسیاری از انبیای الهی به این سنت حسنه عمل می‌کردند.

اعتکاف یکی از سنت‌های دینی و اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، حجت‌الاسلام ‌عباس صا‌لح‌نیا در حاشیه نخستین روز اعتکاف ضمن تبریک ایام خجسته و با برکت رجب به گوشه‌ای از زندگانی مولای متقیان علی (ع) و چگونگی ولادت این بزرگوار اشاره کرد و اظهار داشت: احادیث و روایات فراوانی در عظمت ماه رجب وارد شده و ما باید از لحظه لحظه ماه رجب بیشترین خوشه معنوی را برچینیم و زمینه سعادت دنیا و آخرت خود را رقم بزنیم.

صالح‌نیا با بیان اینکه نبی مکرم اسلام فرمودند که «ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده است، زیرا در ماه رجب رحمت الهی بسیار نازل می‌شود»، تصریح کرد: اعمال و اذکار فراوانی برای این ماه ذکر شده اما یکی از کارهایی که بسیار سفارش شده روزه گرفتن است که در این راستا پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند، «کسی که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، مستوجب خشنودی خداوند بزرگ شده و دری از درهای جهنم به روی او بسته می‌شود».

وی تصریح کرد: اعتکاف یکی از سنت‌های دینی و اسلامی است که در ادیان و شرایع قبل از اسلام هم بوده‌ و بسیاری از انبیای الهی به این سنت حسنه عمل می‌کردند که در این مراسم معنوی و روحانی اهداف عظیمی در نظر گرفته شده‌ که اگر انسان با خلوص نیت و توجه باطنی به آنها جامه عمل بپوشاند بدون شک هم در دنیا و هم در آخرت سعادتمند می‌شود و زندگی ابدی خود را همراه با قرب و خشنودی خداوند رقم می‌زند.

امام جمعه کوهبنان در مورد ‌برنامه‌های اعتکاف مسجد جامع این شهر بیان داشت: اقامه نماز جماعت در سه وقت شرعی، قرائت قرآن و ادعیه ویژه ماه رجب بعد از اقامه نماز، پاسخگویی به مسائل شرعی و دینی، برگزاری  زیارت امین‌الله در روز ولادت با سعادت حضرت علی (ع)، شرح نکات کلیدی نهج‌البلاغه، قرائت زیارت عاشورا، مراسم عزاداری به مناسبت وفات حضرت زینب (س) و قرائت دعای عهد و.... از جمله این برنامه‌ها است.

منصور متقی اظهار کرد: بسیاری از سنت‌های اصیل و باارزش معنوی و اسلامی که بر اثر گذر زمان به ویژه در دوران حکومت پهلوی گرد و غبار فراموشی بر آن نشسته بود با پیروزی انقلاب اسلامی جان تازه‌ای به خود گرفت که مراسم معنوی اعتکاف از جمله آنها است.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: بدون شک احیا و زنده شدن اعتکاف نتیجه زحمات حضرت امام (ره) است که توانست ضمن مبارزات خود با حکومت ستمشاهی زمینه استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی را رقم بزند و حکومت اسلامی را در جهان پایه‌ریزی کند.

متقی بیان داشت: نباید از این نکته غافل شویم که اعتکاف دوره کوتاهی‌ دارد که انسان معتکف در مساجد ضمن خلوت کردن با خالق هستی به جبران خطاها، تهذیب، تزکیه نفس و خودسازی مشغول می‌شود که در حقیقت هدف از برگزاری مراسم اعتکاف نیز باید خودسازی‌، رسیدن به قرب الهی‌، تقویت تقوا و ... باشد.

وی اذعان کرد: انسان معتکفی که حاضر شود، سه روز از متعلقات دنیایی فاصله بگیرد و در حقیقت به دنیا پشت کند و در تمام مدت حضور در مراسم معنوی اعتکاف به روزه‌داری،عبادت و دعا مشغول ‌شود بدون هیچ‌گونه شک و تردیدی این انسان خداجو مشمول رحمت واسعه الهی قرار می‌گیرد و در حقیقت برکات و خیرات بی‌شمار دنیوی و اخروی خداوند شامل حال او و زندگی او متحول می‌شود.

انتهای پیام/80012/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول