اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران:

مازندران در 22 محصول رتبه برتر کشور را دارد

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران گفت: مازندران در 14 محصول اصلی رتبه برتر کشور را دارد که با احتساب محصولات فرعی این عدد به 22 محصول می‌رسد.

مازندران در 22 محصول رتبه برتر کشور را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، رضا عظیمی در همایش ملی دام و طیور شمال کشور که در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد، اظهار داشت: اصلاح الگوی مصرف هم در مصرف‌کننده و هم در نهاده‌های تولید و هم در منابع تولید از ملزومات امنیت غذایی است و نقش جهادکشاورزی در تأمین این امنیت یک نقش مهم و بی‌بدیل است.

عظیمی در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی بستر کار فراهم است و فارغ‌التحصیلان این بخش باید از این فرصت‌ها استفاده کنند، افزود: مازندران در 14 محصول اصلی رتبه برتر کشور را دارد که با احتساب محصولات فرعی این عدد به 22 محصول می‌رسد.

وی همچنین گفت: ضریب کشت یعنی شاخص بهره‌وری زمین در مازندران 1.35 است که در مقایسه با میانگین کشوری که هفت درصد است این ضریب حدود دو برابر بوده و به 10.5 درصد ارزش افزوده تولیدات کشاورزی کشور متعلق به مازندران است که میانگین کشوری آن 4.5 درصد است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران افزود: دام و طیور یک مزیت نسبی استان مازندران است و بستر کار در این بخش کاملاً فراهم است.

وی با اشاره به اینکه زنجیره کامل پرورش طیور در استان مازندران وجود دارد، گفت: مرغ لاین فقط در هفت کشور دنیا پرورش داده می‌شود که یکی از آنها در کشور ایران و در مازندران قرار دارد.

این مسئول همچنین هزینه تولید طیور را در استان مازندران را 10 درصد کمتر از سایر استان‌ها عنوان کرد و گفت: طرح توسعه کیفی و طرح بهبود مدیریت پرورش، دو طرح اساسی در بخش دام و طیور است که منجر به تولید بیشتر، تلفات کمتر و ضریب تبدیل بالاتر می‌شود و این طرح‌ها با برنامه‌ریزی دقیق در استان در حال پیگیری است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مازندران ادامه داد: اصلاح ساختار مرغداری‌ها نیز یکی دیگر از طرح‌های محوری است که مصرف انرژی را کاهش داده و با کاهش هزینه منجر به افزایش تولید نیز می‌شود.

وی تغییر ترکیب گله و اصلاح نژاد دام سبک را از برنامه‌های بخش دام برشمرد و عدم سرمایه‌گذاری کافی در بخش کشاورزی را یکی از مشکلات اساسی این بخش خواند و گفت: در فرآیندهای پس از تولید هم نظیر بسته‌بندی مشکلاتی وجود دارد که باید در این زمینه کار شود و محصولات کشاورزی مازندران که دارای بهترین کیفیت هستند و با هیچ یک از استان‌های کشور قابل مقایسه نیستند با بهترین بسته‌بندی عرضه شود.

انتهای پیام/2296/ح/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول