اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بررسی یک پرونده

والدین در برابر خطاهای کوچک فرزندانشان نباید واکنش تندی نشان دهند

والدین نباید اگر از سوی فرزندانشان اشتباه کوچکی سر زد با خشونت و تندی رفتار کنند، چرا که این امر سبب می‌شود فرزندانشان به سوی دوستان ناباب و مجرمان کشیده شوند.

والدین در برابر خطاهای کوچک فرزندانشان نباید واکنش تندی نشان دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، با تشخیص مقام قضایی شهرستان آبیک و نوع و کیفیت اجرای حکم شلاق، یکی از اراذل و اوباش این شهرستان به نام (م.ش) معروف به (م. ق) حکم شلاق در ملا عام در روستای زیاران از توابع بخش مرکزی شهرستان آبیک اجرا شد.

حال این سئوال در ذهن متبادر می‌شود که چه عللی سبب شده متهم جوان در سن 24 سالگی به اجرای حکم شلاق در ملا عام محکوم شود؟

جواد یاوری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک در پاسخ به این سئوال به خبرنگار فارس در آبیک اظهار کرد: متأسفانه برخوردهایی که در گذشته با متهم صورت گرفته بیانگر این است که برخوردها اصلاحی نبوده است.

وی افزود: از جمله عواملی که می‌توان در تکرار جرم‌ها از سوی متهم بیان کرد، اعتیاد داشتن این فرد به مشروبات الکلی بوده که منشأ همه بدی‌ها و پلیدی‌ها است.

این مسئول ادامه داد: مهاجرت خانواده فرد مذکور از استان قزوین به روستای زیاران مزید بر علت بوده، چرا که اگر فردی از محیطی به محیط دیگر مهاجرت کند کنترل‌های اجتماعی به دلیل نبودن اقوام و خویشان و نزدیکان کاهش می‌یابد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک خود متهم را مقصر بیان کرد و گفت: متهم بارها به زندان رفته بود ولی به اخطارها و هشدارها‌ی مسئولان قضایی توجه نکرده و درس نگرفته بود، بنابراین اگر توجه می‌کرد و زودتر پشیمان می‌شد امروز کارش به اینجا نمی‌کشید.

چرا حکم شلاق در ملا عام در روستای زیاران اجرا شد؟

یاوری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک در پاسخ به این سئوال اذعان کرد: با توجه به اینکه عمده جرایم و ناامنی صورت گرفته از سوی (م.ش) در روستای زیاران بود و جو آمادگی بیشتری داشت، این حکم در روستای زیاران انجام شد.

گفتنی است، اجرای حکم شلاق در ملا عام از مطالبات مردم روستای زیاران از مسئولان دستگاه قضایی شهرستان آبیک بوده است.

بر اساس این گزارش، شاکیان پرونده این متهم یک زن و شوهر بودند، چرا که متهم چنان ترس و وحشت و استرسی در وجود این زن و شوهر ایجاد کرده بود تا مدت‌ها از لحاظ روحی و روانی دچار مشکلاتی بودند و بیشترین صدمه روحی بر آنان وارد شده بود؛ این در حالی بود که این زن و شوهر موفق به فرار از دست متهم شده بودند.

یاوری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک معتقد است، اگر چه افراد زیادی مورد تهدید و ارعاب قرار گرفته بودند، ولی به دلیل نگرانی از انتقام و تلف شدن زمانشان، علیه متهم شکایت نکرده بودند.

والدین فرزندانشان را با نسل گذشته مقایسه نکنند

یاوری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک با تاکید بر اینکه والدین نباید فرزندانشان را با نسل گذشته مقایسه کنند، خاطر نشان کرد: والدین باید با فرزندانشان روابطی دوستانه و صمیمانه داشته باشند و با درک نوجوانان و جوانان به شخصیتشان احترام بگذارند.

بیان این مطلب دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک خالی از لطف نیست که به خبرنگار فارس در آبیک اظهار می‌کند: والدین نباید اگر از سوی فرزندانشان خطا و اشتباه کوچکی سر زد با خشونت و تندی عمل کنند، چرا که این امر سبب می‌شود فرزندانشان به دامان دوستان ناباب و مجرمان رفته و خانواده را رها کرده و به آنان متوسل شده و هم‌نشین شوند.

آیا در قانون اجرای حکم شلاق در ملا عام وجود دارد؟

یاوری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک تصریح می‌کند: اجرای حکم شلاق در ملا عام به تشخیص مقام قضایی و نوع و کیفیت اجرا بستگی دارد، ولی در قانون با این عنوان نداریم و در قانون چنین چیزی پیش‌بینی نشده است.

وی افزود: در دین مبین اسلام نهادی به نام تشهیر وجود دارد که در کتب فقهی هم آمده است و آن این است که متهم را می‌گردانند در شهر که دیگران بشناسند و بدانند که مرتکب جرم شده است تا شهره عام و خاص شود و مردم عاقبت مجرمان و بزهکاران را مشاهده کرده و درس عبرت بگیرند.

این مسئول بیان کرد: حکم اجرای شلاق در ملا عام در دین اسلام جنبه بازدارندگی و عبرت‌آموزی دارد.

یاوری بیان می‌کند: از والدین درخواست می‌کنیم بر سر اشتباهات کوچک فرزندانشان موضوع را پیچیده و سخت نکنند و با رفتار مناسب و صحیح با نسل جوان و به ویژه نوجوانان در شکل‌گیری درست شخصیت فرزندانشان کمک کرده تا در آینده نگران بزهکار بودن و یا بزهکار شدن فرزندانشان نباشند.

وی هدف از اجرای حکم شلاق در ملا عام و انظار عمومی را چشیدن طعم عدالت از نزدیک برای مردم عنوان کرد و افزود: کارگزاران و مسئولان قضایی به دنبال اجرای عدالت هستند که البته اجرای حکم شلاق در ملا عام علاوه بر بازدارندگی عمومی از ارتکاب جرم، برای افرادی که افکار مجرمانه در سر داشته باشند و سرانجام کارشان درس عبرتی خواهد بود.

=============

گزارش از هاجر عبداللهی

=============

انتهای پیام/77006/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول