اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مهمانپرست:

طرح ایران برای موضوع هسته‌ای مشخص و عملیاتی است/ توافق برای غرب دست یافتنی است

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان گفت: رسیدن به توافق با گروه 1+5 به شرط اینکه بر اساس معاهده ان.پی.تی و برمبنای حقوق اعضا باشد، نزدیک است.

طرح ایران برای موضوع هسته‌ای مشخص و عملیاتی است/ توافق برای غرب دست یافتنی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، رامین مهمانپرست در نشست خبری که در مهمانسرای استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: سفر به اهواز در ادامه سفرهایی است که به استان‌های دیگر داشته‌ام و هدف اصلی از این سفرها ارتباط با بخش‌های مختلف مردم برای تشریح سیاست خارجی، تحلیل آخرین تحولات منطقه‌ای و موضوعات بین‌المللی است.

وی به فعالیت قدرت‌های دنیا بر تاثیرگذاری بر افکار عمومی اشاره کرد و اذعان داشت: کشورهای قدرتمند تلاش می‌کنند تا با تاثیرگذاری بر افکار عمومی مردم مسلط باشند و به همین خاطر است که کشورهای غربی دارای رسانه‌های قدرتمند هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بر تلاش غرب بر تخریب چهره انقلاب اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: هدف آن‌ها از بین بردن ارزش‌های انقلاب اسلامی و ایجاد اسلام هراسی و ایران هراسی است و ما در مقابل با روشن کردن افکار عمومی در دنیا، واقعیت‌ها را توضیح و به آن‌ها پاسخ قانع کننده می‌دهیم.

وی ادامه داد: در سفرهای استانی بخشی از برنامه کاری دیدار با مدیران اجرایی استان و توضیح درباره وضعیت کشور در منطقه و امکانات هر استان در بهره گیری از روابط خارجی در راستای توسعه استان و دیدار با نماینده ولی فقیه و ائمه جمعه نیز بخشی از سفرهای استانی است تا آن‌ها نیز از آخرین تحلیل‌ها در زمینه روابط خارجی مطلع شوند.

مهمانپرست با بیان اینکه دانشگاه‌ها و دانشجویان بهترین میدان برای نقد سیاست‌ها و اندیشه‌های مختلف در تحولات خارجی هستند، تصریح کرد: آنچه به عنوان نماد تفکر جامعه فرهیخته ما است از طریق دانشگاه‌ها دریافت می‌کنیم و به همین دلیل قرار گرفتن در جمع دانشگاهیان از برنامه‌های سفرهای استانی است.

وی افزود: نزدیکی و تبادل نظر با فرماندهان دفاعی، جلسه با اتاق بازرگانی و بخش خصوصی و ارتباط با مردم از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها نیز از اهداف سفر به استان‌ها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در 25 اردیبهشت ماه جاری قرار است در استانبول بین جلیلی مسئول مذاکره کننده ایرانی و اشتون مسئول مذاکره کننده از طرف گروه 1+5 دیداری مستقیم برگزار شود، گفت: در آخرین نشست در آلماتی بعد از آلماتی یک، این کشورها پیشنهادها و خواسته‌هایی را در مورد مسائل هسته‌ای ایران مطرح کردند.

وی افزود: بین این دو نشست، نشستی در استانبول برگزار و بحث‌هایی مطرح شد و برای آغاز همکاری‌های دو طرف برای این که گامی به منظور حل مسئله و فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان برداشته شود پیشنهاد مشخص، عملیاتی و جزیی از طرف نمایندگان ما مطرح شد. به خاطر این که نمایندگان کشورهای گروه 1+5 اعلام کردند نیاز به مشورت با پایتخت‌های سیاسی خود دارند، توافق شد اشتون بعد از رایزنی با مسئولان این کشورها و جمع‌بندی نتایج، آن را به اطلاع جلیلی برسانند.

مهمانپرست با اشاره به اینکه انتظار ما ادامه رویکرد منطقی است که می‌تواند به راه‌حل مورد توافق طرفین ختم شود، تصریح کرد: در نهایت بهترین شکل رسیدن به یک نتیجه قابل قبول این است که حقوق ما در فعالیت‌های هسته‌ای به شکل کامل به رسمیت شناخته شود.

وی ادامه داد: بر اساس معاهده ان.پی.تی ما به تعهدات خود پایبندیم و از حقوق ملت ایران برای بهره‌مندی از دانش هسته‌ای در راستای اهداف صلح‌آمیز و نیل به توسعه و پیشرفت کشور دفاع می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ممکن است کشورهای غربی عضو 1+5 مدعی ابهام‌ها و نگرانی‌هایی باشند اما در چارچوب توافق طرفین، چنانچه حقوق ما به طور کامل به رسمیت شناخته شود، می‌توانیم به توافقی برسیم که این ابهام‌ها و نگرانی‌ها برطرف شود.

وی تاکید کرد: انتظار ما این است که در مذاکرات تاخیری صورت نگیرد و با حفظ چارچوب منطقی برای مذاکرات بر اساس معاهده ان.پی.تی بتوانیم آن را دنبال و روی پیشنهادهای اجرایی و عملیاتی بحث کنیم.

مهمانپرست به گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه ایران و همتای مصری‌اش در خصوص مذاکرات چهار جانبه ایران، مصر، ترکیه و عربستان برای حل بحران سوریه اشاره کرد و بیان داشت: بعد از این آقای مرسی، رئیس جمهور منتخب مردم مصر پیشنهاد چهار جانبه‌ای برای حل بحران این کشور مطرح کرد. نشست‌هایی در این زمینه برگزار شد که برخی از آن‌ها در سطح وزرای امور خارجه و برخی در سطح کارشناسی بود و در سطح روسای جمهوری هم در قاهره و اسلام آباد نشست سه جانبه‌ای برگزار شد.

 وی با بیان اینکه ما آمادگی خود را برای این گفت‌وگوی چهار جانبه اعلام کرده‌ایم، خاطرنشان ساخت: بعد از این که یک هیئت مصری در رده بالا مشورت‌هایی را در تهران با مقام‌های ایرانی داشتند، تاکید همگی بر تشکیل هر چه سریع‌تر این نشست است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت امورخارجه در ارتباط با برقراری رابطه با آمریکا اذعان داشت: اگر آمریکا مایل به برقراری رابطه با ایران است باید دست از دشمنی بردارد و یک رابطه‌ای باشد که هر دو طرف از آن نفع ببرند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های کلان نظام توسط رهبری تبیین می‌شود، عنوان کرد: ما مجری سیاست‌های نظام هستیم؛ بر اساس این سیاست‌ها برقراری رابطه با هر کشوری غیر از رژیم صهیونیستی که آن را مشروع نمی‌دانیم، می‌تواند در روابط دو جانبه و همکاری مشترک تاثیرگذار باشد. 

مهمانپرست با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند به رابطه با آمریکا خوشبین نیستم اما مخالفتی هم ندارم، بیان داشت:  اصل مذاکره می‌تواند انجام شود اما اینکه در چه شرایطی انجام شود که به نفع ملت ما بوده و دستاوردهای مناسبی به همراه داشته باشد، بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه عراق یک کشور مهم در منطقه است، گفت: بعد از اینکه رژیم بعثی ساقط شد مردم عراق دولت منتخب خود را انتخاب کردند و به دنبال آن روابط ایران با عراق وارد مرحله جدیدی شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: عراق در زمان رژیم بعثی خسارات فراوانی دید و جمهوری اسلامی آمادگی خود را در زمینه کمک‌های فنی، مهندسی، اعلام کرد و روابط در زمینه‌های نفتی و پالایشگاهی در چارچوب منافع دو کشور دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه این همکاری‌های منطقه‌ای شرایط رشد و توسعه را فراهم می‌کند، توضیح داد: برقراری رابطه با کشورهای منطقه از جمله عراق بهترین زمینه برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه است.

مهمانپرست در پاسخ به سوالات یکی از خبرنگاران در زمینه وجود مین‌های باقیمانده در مناطق جنگی گفت: طبیعی است وقتی در یک کشوری جنگ هشت ساله تحمیل می‌شود به دنبال آن تبعاتی وجود دارد و وجود این مین‌ها یکی از این تبعات است که در این زمینه با دولت عراق توافقاتی صورت گرفته است و همه آثار جنگ تحمیلی برطرف خواهد شد.

 *جنایات رژیم صهیونیستی در سوریه بی‌جواب نخواهد ماند

به گزارش خبرگزاری فارس وی گفت: کشورهای منطقه باید هشیار باشند و بدانند ایجاد بی‌ثباتی در منطقه ورود به بازی صهیونیستی است اما رژیم اشغالگر قدس بداند این جنایت‌ها بی‌پاسخ نخواهند ماند و ظلم و جنایت در منطقه ماندنی نیست.

مهمانپرست اظهار کرد: سوریه کشوری است که در منطقه نقش موثری دارد و در همکاری‌های منطقه‌ای می‌تواند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و به همین دلیل کشورهای فرامنطقه‌ای با اهداف سیاسی مشخص وضعیتی بحرانی را در این کشور به وجود آوردند.

وی با اشاره به اینکه آنچه در سوریه اتفاق افتاده است ناشی از مسائل داخلی نیست، اذعان داشت: سوریه با موقعیت ویژه‌ای که در منطقه دارد، می‌تواند یک زنجیره برای ایجاد همکاری‌های منطقه‌ای بین کشورها باشد به همین دلیل رژیم صهیونیستی قصد دارد با اهداف برنامه‌ریزی شده و با جنایت، این کشور را به محیطی ناامن تبدیل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی سوریه را به عنوان مهمترین حلقه جبهه مقاومت در منطقه می‌شناسد، ادامه داد: این رژیم نامشروع، بعد از موج بیداری اسلامی دچار آشفتگی شد زیرا مردم منطقه و دولت‌های منتخب مردم، به دنبال قطع وابستگی با رژیم صهیونیستی بودند، بنابراین این رژیم با تمام امکانات هر جنایتی را در سوریه انجام می‌دهد.

وی به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی و هدف قرار دادن مکان‌های علمی سوریه اشاره کرد و گفت: هدف رژیم صهیونیستی از هدف قرار دادن مکان‌های علمی سوریه از بین بردن همه زمینه‌های خدمت علمی، ایجاد ناتوانی دفاعی و پیشرفت در این کشور است.

وی خاطر نشان ساخت: رژیم صهیونیستی خیلی اصرار دارد که پای قدرت‌های بزرگ غربی را به باتلاق سوریه باز کند و اگر اینکار انجام شود نمی‌توانند به سادگی از میدان خارج شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در این خصوص گفت: کشورهای غربی متوجه این طراحی هستند و بعید است که با این روش وارد منطقه شوند.

وی با بیان اینکه ملت سوریه نسبت به این دسیسه‌ها آگاه هستند، تصریح کرد: کسانی که از سوریه دفاع می‌کنند چیزی برای از دست دادن ندارند و با تمام وجود مبارزه می‌کنند.

مهمانپرست با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم ثبات و امنیت در سوریه برقرار شود عنوان کرد: هدف اصلی ما باید حمایت از خواسته‌ها و مطالبات مردم سوریه باشد و این مطالبات را خود مردم مطرح می‌کنند و فراهم سازی زمینه برای برگزاری انتخابات در سوریه و اینکه مردم سرنوشت خود را تعیین کنند از ضروریات این کشور است.

وی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم دسیسه‌ها در سوریه متوقف شود، بیان کرد: کشورهایی که تلاش می‌کنند ناامنی در سوریه ایجاد شود به دنبال خواست این ملت نیستند و در بازی که رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است غرق هستند در مقابل این حرکات کشورهای منطقه موظف هستند اقدامات کمکی به سوریه را فراهم کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه هتک حرمت به صحابه پیامبر را محکوم کرد و گفت: اقدامی که رژیم صهیونیستی انجام داد، اوج کینه این رژیم نامشروع را نسبت به اسلام و کشورهای اسلامی نشان می‌دهد.

وی افزود: این رژیم با به‌کارگیری همه ابزارهای خود به دنبال ضربه زدن به کشورهای جهان اسلام و تفرقه بین فرقه‌های اسلامی است و این حرکت تکمیل کننده دشمنی رژیم صهیونیستی با اسلام است اما باید بدانند این حرکت عواقب سنگینی برای آن‌ها خواهد داشت.

مهمانپرست به ملاقات با مسئولان خوزستان اشاره کرد و گفت: در ملاقات با مسئولان خوزستان از ظرفیت‌های بالای این استان و برخی موانعی که در راستای توسعه روابط استان با کشورهای خارجی وجود دارد مطلع شدیم.

وی به تاسیس دفتر وزارت امور خارجه در همه استان‌ها اشاره کرد و اضافه کرد: در خوزستان برای تاسیس این دفتر وقفه‌ای به وجود آمد اما در حال حاضر فعال است، دستگاه سیاست خارجی تمام توان خود را برای رشد و توسعه خوزستان به کار می‌بندد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه وجود ریزگردها در خوزستان یک مسئله زیست محیطی است و نباید سیاسی به آن نگاه کرد، خاطر نشان ساخت: توسط کمیته‌ای که برای این کار تشکیل شده است برنامه ریزی‌هایی انجام شده و بودجه‌هایی به این کار اختصاص یافته است و در حال حاضر تا حدودی آثار آن کاهش یافته است.

وی به دو انتخابات پیش‌رو در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: با حفظ وحدت و انسجام ملی می‌توانیم یک حماسه سیاسی باشکوه ایجاد کنیم و مردم با وجود همه فشارها و مشکلات اقتصادی که وجود دارد دست از اصول خود برنخواهند داشت.

مهمانپرست با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند که به دلیل فشار اقتصادی حضور مردم کمرنگ خواهد شد خاطر نشان کرد: چنانچه حضور مردم کمرنگ شود از دید دشمنان فشارهای آن‌ها اثر بخش بوده است و در نتیجه این فشارها و تحریم‌ها را افزایش می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر ملت می‌خواهد فشارها کاهش یابد و حقوقشان به رسمیت شناخته شود در انتخابات حضوری پررنگ داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه ما برای اینکه از این مقطع حساس تاریخی عبور کنیم نیاز به یک حماسه سیاسی داریم گفت: حضور پرشور مردم دشمن را ناامید خواهد کرد و به این نتیجه می‌رسند که راه ایجاد ارتباط با ملت ایران افزایش فشار نیست بلکه احترام به حقوق آن‌ها و تعظیم به عظمت ایران است.

انتهای پیام/72011/ر40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول