اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نظرسنجی فارس در خصوص حجاب در قزوین

73 درصد مردم بدحجابی را یک ناهنجاری می‌دانند

نتایج نظرسنجی خبرگزاری فارس در استان قزوین نشان می‌دهد 73 درصد مردم بر این باورند که بدحجابی در جامعه یک نوع ناهنجاری است.

73 درصد مردم بدحجابی را یک ناهنجاری می‌دانند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، در اصل هشتم قانون اساسی آمده است: در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل بر عهدهٔ مردم نسبت به هم یا دولت و مردم نسبت به یکدیگر، شرایط، حدود و کیفیت آن را نیز قانون معین می‌کند.

قطعا اگر متولیان فرهنگی در زمینه پوشش به وظیفه امر به معروف خود به درستی عمل کنند دیگر نیاز چندانی به نهی از منکر و دخالت پلیس نخواهد بود.

در راستای اجرای امر به معروف، به جای اتخاذ برنامه‌های موقتی، باید بر فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و تبلیغی به صورت مستمر و فراگیر تأکید شده و سیاست‌های همسو اعمال شود.

ولی متأسفانه اینگونه نیست، بی‌تردید در زمینه امر به معروف تا امروز مطلوب کار نشده و نهی از منکر که باید نقش مکمل داشته باشد و در حد ضرورت به کار رود به اصل تبدیل شده.

تردیدی نیست هر کس باید تابع قوانین کشوری باشد که در آنجا زندگی می‌کند و اینجا ایران اسلامی است و وظیفه حکومت نیز پاسداری از احکام اسلامی بوده و همانگونه که در اصل سوم قانون اساسی می‌خوانیم: نظام جمهوری اسلامی موظف است به ایجاد محیط مناسب برای رشد فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا و مبارزه با همه مظاهر فساد و تباهی.

پس مقابله با بدحجابی وظیفه دولت است، اما چگونه؟ آیا دولت سیاست‌های درستی را در ایفای وظیفه خود به کار گرفته است؟ آیا در ایفای وظیفه خود موفق بوده است؟

نگاهی گذرا به وضعیت حجاب نشان می‌دهد که متأسفانه عملکرد دولت‌ها در این زمینه خوب نبوده است و بر اساس نتایج یک پرسشنامه که توسط خبرگزاری فارس استان قزوین در بین مردم شهر قزوین توزیع شده است، نظر 73 درصد مردم بر این است که وضعیت کنونی حجاب یک نوع ناهنجاری است.

حال می‌خواهیم بدانیم چرا دولت در حل این معضل موفق نبوده است.

افراد بدحجاب را می‌توان به دو گروه تقسیم کرد: گروه نخست که در اکثریت هستند، نقص حجابشان ناآگاهانه، بدون غرض‌ورزی و تحت تأثیر شرایط است.

اما گروه دیگر که در اقلیت قرار دارند و در خدمت ترویج فرهنگ غرب هستند، بی‌حجابی شان از روی غرض ورزی و دهن کجی بوده و یک نوع بی‌حجابی خاص را دنبال می‌کنند.

نباید با هر دو گروه این افراد به یک روش برخورد کرد، گروه نخست با ارشاد و کار فرهنگی اصلاح می‌شوند اما با گروه دوم باید قاطعانه و جدی برخورد کرد. 

آیا این همان روشی است که دولت به کار گرفته است، آیا دولت نوع بدحجابی را ریشه‌یابی کرده و راه حل  آگاهانه به کار می‌گیرد یا همه بد حجاب‌ها را با یک چشم می‌بیند و با همه به یک روش عمل می‌کند؟

بر اساس نتایج پرسشنامه خبرگزاری فارس استان قزوین، 74 درصد مردم قزوین معتقد هستند سیاست دولت در مقابله با بدحجابی درست نیست و متأسفانه به بی‌راهه رفته است، دولت باید ابتدا بی‌حجابی را ریشه‌یابی کند، سپس سیاست مناسب را در این راستا به کار گیرد.

در توسعهٔ فرهنگ عفاف و حجاب لازم است میان فعالیت‌های فرهنگی، ارشادی و اجرایی و حتی سیاسی و اقتصادی همسویی و هماهنگی وجود داشته باشد و برنامه‌ها و اقدامات انجام شده به صورتی مستمر مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرد.

80 درصد همشهریان قزوینی نظرشان بر این است که مسئولان امور معنوی و فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ حجاب بسیار ناهماهنگ عمل کرده‌اند.

حقیقت نیز همین است و ما این ناهماهنگی را در زمینه‌های مختلف شاهد هستیم.

معضل بدحجابی را باید از ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی مورد بررسی قرار داد ولی متأسفانه دستگاه‌های ذیربط در برنامه‌ریزی ناهماهنگ هستند.

بر اساس نتایج پرسشنامه، 68 درصد مردم قزوین نظرشان بر این است که با تمرکز سیاست‌های دولت در حوزه اقتصادی برای تولید مد می‌توان به بهبود وضع کنونی پرداخت.

اما در عمل مشاهده می‌شود لباس‌هایی که با مد اسلامی-ایرانی ما سنخیتی ندارد در بازار عرضه می‌شود، بدون اینکه تحت نظارت جدی قرار گیرد و هنگامی که همین لباس بر تن دختران و پسران ما ظاهر می‌شود، انتقاد از نحوه پوشش به میان می‌آید.

زدن شاخ و برگ معضل را حل نمی‌کند، برای به نتیجه رسیدن باید ریشه معضل را سوزاند؛ کاری که متأسفانه تاکنون به صورت جدی پیگیری نشده است.

آیا بهتر نیست قبل از درمان به فکر پیشگیری بود و از همان ابتدا از عرضه اینگونه لباس‌ها جلوگیری شود.

گفتنی است این پروژه تحقیقاتی توسط دو تن از خبرنگاران خبرگزاری فارس در قزوین که دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تهران هستند صورت پذیرفته است.

=============

گزارش از: سمانه طاهری

=============

انتهای پیام/2667/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول