اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره محیط زیست آبیک:

حیات وحش پلاک‌‌دار در آبیک وجود ندارد

رئیس اداره محیط زیست شهرستان آبیک از عدم وجود حیات وحش پلاک‌دار در شهرستان آبیک خبر داد.

حیات وحش پلاک‌‌دار در آبیک وجود ندارد

محمدامین آزادبخت در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار داشت: متأسفانه در بین مردم و برخی از نهادهای سطح شهرستان آبیک رواج یافته که حیوانات پلاک‌داری وجود دارند که متعلق به محیط زیست و یا منابع طبیعی هستند که چنین موضوعی در استان قزوین هم صحت ندارد، چه برسد به اینکه در شهرستان آبیک وجود داشته باشد.

وی افزود: برخی افراد منفعت‌طلب به دلایل مختلف مانند گرفتن مجوز از محیط زیست، شایعه، همهمه و حرف و حدیث‌هایی مبنی بر وجود حیوانات پلاک‌دار مانند گرگ و گراز در سطح شهرستان آبیک رواج داده‌اند که اگر ادعایشان درست است، یک حیوان پلاک‌دار به عنوان مدرک به اداره محیط زیست نشان دهند تا حرفشان درست از آب درآید.

این مسئول ادامه داد: محیط زیست هیچ‌گاه به زنده‌گیری حیواناتی نظیر گرگ و گراز اقدام نمی‌کند، چراکه چنین گونه‌هایی قوی هستند و از حیوانات سازگار با محیط و شرایط بوده و شانس بقایشان بالاست.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان آبیک خاطرنشان کرد: گونه‌های گرگ و گراز ضرورتی به افزایش جمعیتی ندارند، چراکه نسل‌شان در حال انقراض نیست و این در حالی است که سازمان محیط زیست در عمر 42 ساله‌اش به یاد نداشته است که گرگ و یا گراز پرورش داده باشد، چه برسد به اینکه حیوانی از این گونه‌ها تیر خورده و یا در تله افتاده باشد، محیط زیست اقدام به مداوایش کرده و در طبیعت رهایش کرده باشد.

آزادبخت اضافه کرد: اگر حیواناتی مانند آهو، گور ایرانی، قوچ، میش، جبیر و گوزن زرد به دلایل مختلف مانند شکار بی‌رویه، تخریب و اشغال زیستگاهش، خشکسالی، بیماری و مسموم شدن گونه‌هایشان در حال انقراض باشد، محیط زیست برای جلوگیری از انقراض این گونه‌ها، روش تکثیر در اسارت و رها‌سازی در زیستگاه را انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: برخی پرندگان مهاجر در زمان پرریزی که قدرت پرواز ندارند، طی برنامه‌ای به پاهایشان حلقه‌هایی نصب می‌شود تا مشخص شود که آیا دوباره به منطقه خواهند آمد.

این مسئول اذعان داشت: اگر پرنده‌ای مانند عقاب، کلاغ و کبک از دست شکارچیان به دست آمده باشد و یا دچار مشکل شده باشند، تیمار کرده و به دامان طبیعت رهاسازی می‌کنیم، بنابراین این طور نیست که چنین پرندگانی را از جایی بگیریم و رها کنیم.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان آبیک تصریح کرد: برخی از حیوانات به دنبال یافتن طعمه، جا‌به‌جایی، جفت‌گیری و فرار از سرما به مناطق دیگر کوچ می‌کنند که به عنوان نمونه می‌توان به گرگ اشاره کرد که روزانه تا 100 کیلومتر راه را می‌پیماید.

آزادبخت یادآور شد: از سگ‌های تربیت‌پذیر برای نگهبانی و حفاظت می‌توان به سگ‌های محافظ و گله اشاره کرد که با طبیعت سازگار هستند و از صاحبان خود حساب می‌برند.

وی یادآور شد: سازمان محیط زیست متولی امر حفاظت و حمایت از حیات وحش و محیط زیست است که خوشبختانه طی سال‌های اخیر مردم یاد گرفته‌اند که چگونه با یک حیوان وحشی برخورد کنند.

این مسئول در پایان بیان کرد: حیوانات به دلیل داشتن حس پنج‌گانه قوی به خصوص حس شنوایی، بویایی و بینایی به دلیل وزش باد در کوه و دشت‌ها، بوی انسان به مشامشان خواهد رسید، اگرچه ممکن است انسان در کوه، بیابان و دشت حیوان را نبیند، اما حیوان او را می‌بیند و خود را مخفی کرده است.

انتهای پیام/77006/ذ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول