اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا اواسط اردیبهشت‌ماه صورت می‌گیرد

اجرای مبارزه با سن غلات در مزارع همدان

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه مبارزه با سن غلات تا اواسط اردیبهشت‌ماه امسال ادامه می‌یابد، گفت: مرحله دوم مبارزه شامل مبارزه با پوره سن خواهد بود.

اجرای مبارزه با سن غلات در مزارع همدان

شهرام پیشه‌ور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در  همدان با بیان اینکه کشاورزان باید مبارزه با سن غلات را در مزارع جو و گندم جدی بگیرند، اظهار کرد: عدم مبارزه با این آفت در مزارع موجب ایجاد خسارت کمی و کیفی به محصول و انتقال آلودگی به مزارع و ایجاد خسارت در آن خواهد شد.

وی افزود: در صورت عدم مبارزه با سن غلات در مزارع جو، سنین بالغ نسل جدید پرورش‌یافته در این مزارع برای زمستان‌گذرانی به اماکن زمستان‌گذران واقع در ارتفاعات رفته و منبع آلودگی مهمی برای سال آینده محسوب خواهند شد. 

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: از توصیه‌هایی که می‌توان به کشاورزان کرد، این است که به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های مبارزه حتی‌الامکان به صورت همزمان علیه علف‌های هرز و سن مادر مبارزه کنند و برای انجام مبارزه شیمیایی فقط از سموم شیمیایی مجاز و دارای تاریخ مصرف که از سوی کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی توصیه می‌شود، استفاده کنند.

وی بیان داشت: رعایت نکات ایمنی در هنگام انجام مبارزه مانند زدن ماسک، استفاده از دستکش، عدم استفاده از سیگار، پرهیز از نوشیدن آب، رعایت نکات فنی در استفاده از دز تجویز شده، کالیبراسیون ادوات سمپاشی و همچنین پرهیز از سمپاشی زمین‌های واقع در مسیر وزش باد از دیگر نکات ایمنی است که کشاورزان باید آن‌ها را جدی بگیرند.   

*کشاورزان مبارزه با سن غلات را جدی بگیرند

پیشه‌ور، با اشاره به روش‌های مبارزه با سن غلات ابراز داشت: روش مبارزه زراعی، مبارزه بیولوژیکی، مبارزه شیمیایی و مبارزه مکانیکی چهار روش مبارزه با سن غلات هستند.

وی در تشریح مرحله مبارزه زراعی که بیشتر جنبه پیشگیری دارد و باید کشاورزان قبل از حمله شدید آفت این نوع مبارزه را آغاز کنند، گفت: جلوگیری از کشت گندم و جو در اراضی شیب‌دار و کم بازده، برداشت سریع و به موقع محصول، استفاده از ارقام زودرس و استفاده از ارقام مقاوم به سن، از روش‌های مبارزه سن غلات در مرحله مبارزه زراعی است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی همدان در تشریح مرحله مبارزه مکانیکی خاطرنشان کرد: جمع‌آوری سن‌ها با دست، در اماکن زمستان‌گذران و در مزارع و جمع‌آوری برگ‌های گیاه که سن ماده بر روی آنها تخم‌ریزی کرده در مرحله مبارزه مکانیکی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در روش مبارزه بیولوژیکی دشمنان طبیعی سن پرورش و تکثیر داده می‌شود، افزود: این دشمنان سن در طبیعت رهاسازی می‌شوند که در مورد سن غلات در سالیان قبل نوعی زنبور تخم‌خوار در آزمایشگاه به طور مصنوعی پرورش و در سطح مزارع آلوده رها‌سازی می‌شد.

پیشه‌ور، روش چهارم مبارزه را شامل مبارزه شیمیایی دانست و ادامه داد: در این روش از مواد شیمیایی و حشره‌کش‌ها استفاده می‌شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی همدان با ابراز خرسندی از بارش‌های اخیر ابراز کرد: بارش نزولات آسمانی باعث شده در مناطقی از استان که به دلیل عدم رویش مطلوب گندم و جو کشاورزان رغبت چندانی برای انجام مبارزه وجود نداشت، ترغیب مبارزه با سن غلات را شاهد باشیم.

وی در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود، عملیات مبارزه در مرحله سن مادر تا اواسط اردیبهشت‌ماه ادامه یابد و پس از آن مرحله دوم شامل مبارزه با پوره سن آغاز می‌شود.

انتهای پیام/2499/ذ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول