اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی قزوین خبر داد

عملیات مبارزه با آفت ملخ در 7 هزار هکتار از مزارع قزوین

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: عملیات مبارزه با آفت ملخ در 7 هزار هکتار از مزارع استان قزوین اجرا شد.

عملیات مبارزه با آفت ملخ در 7 هزار هکتار از مزارع قزوین

محمدحسین مصلحی راد امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: آفت ملخ به عنوان آفت عمومی از سوی سازمان حفظ نباتات کشور اعلام شده که عملیات مبارزه با این آفت به عهده دولت با اعمال همه هزینه‌های مربوط است.

وی ادامه داد: استان قزوین هر سال با این آفت مواجه بوده که برای مبارزه با آفت ملخ در مرحله‌های دیده‌بانی، ردیابی و عملیات مبارزه تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به مرحله دیده‌بانی این آفت و مناطق آلوده در استان اشاره کرد و اظهار داشت: دیده‌بانی این آفت از اول اسفند ماه سال گذشته آغاز و در 25 اسفند ماه به محض مشاهده پوره‌های سن یک آفت ملخ مراکشی در منطقه جمال‌آباد لوشان با این آفت مبارزه شده است.

مهندس مصلحی راد نوع دیگر آفت ملخ در منطقه رودبار الموت و بخش‌های دیگر استان مانند طارم سفلی و ضیاءآباد را آفت ملخ شاخک بلند ذکر کرد.

وی به تفاوت این دو آفت اشاره کرد و گفت: ملخ شاخک بلند بالدار نشده و به فاز مهاجر تبدیل نمی‌شود اما ملخ مراکشی بعد از پنج سن پورگی به ملخ بالدار تبدیل شده و اگر تعدادش بیشتر شود به فاز مهاجر تبدیل و به مناطق مختلف حرکت کرده و به پهنه بیشتری از مزارع خسارت وارد می‌کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان داشت: همجواری استان قزوین با منطقه جمال آباد لوشان، جهت وزش باد و پوشش گیاهی قزوین موجب شده تا عملیات مبارزه با این آفت آغاز تا به مزارع استان خساراتی وارد نکند.

وی به پیشینه این آفت در سال گذشته در استان اشاره کرد و ادامه داد: در سال قبل مزارع منطقه طارم سفلی با دسته‌های پر تعداد و بیشمار این آفت مواجه شد که با عملیات سریع و شبانه‌روزی اکیپ‌های مبارزه این آفت کنترل شد.

مصلحی راد گفت: در سال جاری با توجه به شناسایی مناطق آلوده از سال گذشته نزدیک به هفت هزار هکتار در منطقه جمال آباد و همچنین در مناطقی مانند رودبار الموت، کوهین و بخش‌های دیگر طارم سفلی کم‌تر از 500 هکتار از مزارع عملیات مبارزه انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: مبارزه با آفت ملخ در روزهای 30 اسفند ماه سال گذشته و 13 فروردین سال جاری به دلیل استفاده شهروندان از طبیعت متوقف شد.

این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد با هوشمندی و اطلاع‌رسانی به موقع کشاورزان در شناسایی مزارع و مناطق آلوده خود به مراکز خدمات و مدیریت شهرستان‌ها بتوان گامی موثر در راستای مبارزه به موقع با این آفت و به حداقل رساندن خسارت وارده برداشت.

انتهای پیام/2667/ب30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول