اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس ارشد دارویی معاونت غذا و داروی علوم پزشکی اهواز:

افزایش فشار خون در مردان شایع‌تر از زنان است

کارشناس ارشد دارویی معاونت غذا و داروی علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه افزایش فشار خون در مردان شایع‌تر از زنان است، گفت: در سنین بالای 60 سال این افزایش در خانم‌ها شایع‌تر است.

افزایش فشار خون در مردان شایع‌تر از زنان است

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، امیرحسین بنی احمد اظهار کرد: یکی از بافت‌های مایع بدن، خون نامیده می‌شود و خون به واسطه نیروی پمپاژ قلب در عروق قرمز، سیاه و مویرگ‌ها به حرکت در می‌آید و اکسیژن و مواد غذایی را به تک تک سلول‌های بدن می‌رساند.

وی با بیان اینکه برای حرکت خون در عروق، نیرویی لازم است که از منابع مختلف همچون پمپاژ عضلانی قلب، پمپ عضلانی سرخرگ و دریچه‌های خاص سیاهرگ‌ها تولید شود، افزود: در هر لحظه از زمان به این نیروی حرکت خون در هر عروق فشار خون اطلاق می‌شود و بر اساس این تعریف، وجود فشار خون در بدن برای حرکت به جلوی خون شرط حیات است و آنچه بیماری گفته می‌شود افزایش فشار خون است.

وی با اشاره به اینکه افزایش فشار خون در مردان شایع‌تر از زنان است، تصریح کرد: اما در سنین بالای 60 سال این افزایش در خانم‌ها شایع‌تر است.

این کار‌شناس به عامل‌های مختلف ژنتیکی و محیطی که در آغاز هیپرتاسیون (فشار خون) نقش دارد اشاره و اضافه کرد: به عنوان مثال چاقی و افزایش وزن، مصرف زیاد نمک، مصرف کم پتاسیم با هیپرتاسیون ارتباط مستقیمی دارند، همچنین مصرف الکل، استرس‌های روحی و روانی و فعالیت‌های فیزیکی کم نیز در ایجاد فشار خون نقش دارند.

کار‌شناس ارشد دارویی دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، در ادامه خاطرنشان کرد: در طبقه بندی فشار خون محدوده طیفی فشار سیستولی (فشار خون موقع پمپاژ قلب) کمتر از 120 میلی‌متر جیوه و دیاستولی (فشار خون موقع استراحت قلب) کمتر از 80 میلی متر جیوه تعریف می‌شود و فشار خون 120 تا 140 سیستولیک و یا 80 تا 90 دیاستولیک مرحله قبل از افزایش فشار خون نامیده می‌شود.

بنی احمد همچنین اظهار کرد: در صورت افزایش فشار خون سیستولی بالا‌تر از 140 میلی‌متر جیوه یا فشار خون دیستولی به بالا‌تر از 90 میلی‌متر بیماری فشار خون برای شخص تعریف می‌شود که نیازمند پیگیری جدی‌تر و درمان‌های دارویی خاص است.

وی گفت: درمان فشار خون به طور عمومی شامل مواردی همچون تغییر سبک زندگی، کاهش وزن، افزایش فعالیت فیزیکی به صورت پیاده‌روی‌های سریع، رعایت رژیم غذایی، رژیم‌های سرشار از میوه و سبزیجات، لبنیات کم چرب، کاهش مصرف نمک (کمتر از 6 گرم روزانه)، مصرف مکمل‌های پتاسیم، عدم مصرف الکل و در مرحله بعد قطعا زیر نظر پزشک درمان‌های دارویی در دو زمینه آغاز می‌شود که حجم مایع در گردش عروق را پایین می‌آورند (از طریق افزایش ادرار در 24 ساعت) و نیروی انقباضی عضلانی قلب و عروق را تا کنترل افزایش فشار خون تعدیل می‌کند.

بنی احمد در پایان تاکید کرد: در رابطه با درمان فشار خون بالا دو نکته مهم تغییر سبک زندگی و استفاده صحیح، منظم و مداوم از داروهای تجویز شده توسط پزشک در صورت آغاز درمان دارویی حائز اهمیت است.

انتهای پیام/72008/ر/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول