اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جوشش دوباره چشمه‌سارها در ریگان

چشمه‌‌های آب شیرین شهرستان ریگان بعد از گذشت 13 سال خشکسالی ‌‌جاری شدند.

جوشش دوباره چشمه‌سارها در ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، اکثر شهرهای کشورمان این روزها از آب و هوایی سرد و معتدلی برخوردار هستند، اما شهرستان ریگان یک ماه زودتر از آغاز سال جدید به استقبال بهار رفته و طبیعت مناطق کوهستانی آن اکنون با انواع گیاهان و جاری شدن چشمه‌سارها سر‌سبز و با طراوت شده است‌.

وجود چشمه‌های آب ‌در مناطق کوهستانی ریگان و جاری شدن آنها با گذشت 13 سال از خشکسالی جلوه ویژه‌ای به مناطق کوهستانی بخشیده است به طوری که نظر هر بیننده و گردشگری را به خود جلب می‌کنند.

شُر شُر آب از این چشمه‌سارها موجب شده که صدایی دل‌نشین در این مناطق ایجاد شود و هر رهگذر و گردشگری را به سمت خود سوق می‌دهند‌.

رویش گیاهان دارویی در کنار این چشمه‌سارها جلوه و طراوتی به یاد‌ماندنی در منطقه ایجاد کرده است، گیاهان دارویی مانند آویشن، مورْد، دُرمِنه، کَلپوره، کِسِرک به وفور ‌در مناطق عشایری ریگان مشاهده می‌شود.

این چشمه‌های آب شیرین به دلیل پاک بودن دارای آبی گوارا هستند که مسافران خسته این مسیر را سیراب کرده و خستگی را از وجود خود بیرون می‌آورند‌.

چشمه‌های آب در مناطق انار بالا، انار پایین، گوماهی، دهنه عباسعلی، کوهشاه، دهکن سرگری و تگ گری، گزبهمن و سایر نقاط ریگان وجود دارد و طبیعت شهرستان را رنگا‌رنگ کرده‌اند.

جوشش دوباره چشمه‌های آب شیرین در ریگان

دبیر ستاد تسهیلات سفر نوروزی شهرستان ریگان در گفت‌وگو با خبر‌نگار فارس اظهار داشت: وجود مناطق بکر‌ گردشگری در شهرستان ریگان سبب شده تا گردشگران و مسافران زیادی از این شهرستان دیدن کنند.

محمد‌صادق داد‌الله‌پور افزود: وجود چشمه‌سارها در مناطق کوهستانی ریگان موجب بازدید عده زیادی‌ از مناطق کوهستانی ریگان شده است.

وی عنوان کرد:‌ ارتفاعات ریگان و جاری شدن چشمه‌سارها از کنار این ارتفاعات و وجود گیاهان دارویی‌ طراوت و شادابی مناطق کوهستانی ریگان را به دنبال داشته است. 

داد‌الله‌پور ابراز داشت: مهم‌ترین ارتفاعات ریگان در قسمت جنوب غربی شهرستان در امتداد ارتفاعات جبال‌بارز واقع است که تمام قسمت جنوب این شهرستان را در بر می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این ارتفاعات مانند کوه‌های اویلیک گلوزناغی، کوهشاه، دهنه عباسعلی و تک فرهاد هستند که در این میان ارتفاعات دامنه‌های معروف کوهشاه در ایام نوروز که دارای هوایی معتدل است،‌ جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و گردشگران زیادی از این مناطق در ایام نوروز دیدن می‌کنند.

چشمه‌های آب گرم ریگان پذیرای گردشگران

معاون عمرانی فرماندار ریگان بیان داشت: در گذشته به دلیل بارندگی و آب فراوان بیش از 220 چشمه در شهرستان ریگان وجود داشته که 90 دهنه آن کاملا خشکیده و‌ بعد از گذشت 13 سال‌ دوباره تعدادی از آنها جوشش گرفته و این مناطق را سر‌سبز کرده‌اند.

وی گفت: وجود آب گرم‌های متعدد از جمله آب گرم گریچ در‌‌ ریگان موجب شده که گردشگران زیادی به این شهرستان سفر کنند. 

داد‌الله‌پور افزود:‌ آب گرم‌ منطقه ‌گریچ با فاصله 40 کیلومتری از مرکز شهرستان در کنار ‌‌نخلستان‌های انبوه ‌سر‌سبزی خاص به این منطقه افزوده‌ و مورد استفاده عده زیادی است.

وی با اشاره به رودخانه‌های فصلی و جاری در ریگان اظهار داشت: شیرینی و گوارا بودن آب رودخانه فصلی پاسرخ که در مسیر روستای هدف گردشگری کوهشاه وجود دارد موجب شده که عده زیادی از این رودخانه گذر و چند روزی را در کنار این رودخانه سپری کنند.

دادالله‌پور تصریح کرد: آبشارهای زیبای سر‌گری و ته‌گری در منطقه دهکن کوهشاه یکی از مناظر بکر و زیبای شهرستان ریگان است که در نوع خود بی‌نظیر هستند، این آبشارها به طول 30 و 40 متر وجود دارند که نظر هر گردشگر و مسافری را به خود جلب می‌کند.

ورود 60 هزار مسافر نوروزی به ریگان

دبیر ستاد تسهیلات سفر نوروزی شهرستان ریگان خاطر نشان کرد: تاکنون بیش از 60 هزار مسافر و گردشگر وارد‌ ریگان شده‌ و از مناطق دیدنی این شهرستان دیدن کرده‌اند.

وی بیشترین استقبال را از تپه‌های شنی ریگان عنوان کرد و افزود: این تپه‌های شنی با ارتفاع 75 متر و وسعت 30 کیلومتر مربع بلند‌ترین تپه‌های شنی دنیا ‌به شمار می‌روند.

دادالله‌پور‌ علت استقبال مسافران و گردشگران را از شهرستان ریگان، قرار گرفتن این شهرستان در جاده ترانزیتی ریگان - چابهار عنوان کرد و ابراز داشت: رسانه‌ها در انعکاس جاذبه‌های گردشگری‌ شهرستان ریگان اقدامات خوبی انجام داد‌ه‌اند که این امر سبب افزایش گردشگران به این شهرستان شده است.

وی گفت: خبر‌گزاری فارس در زمینه انعکاس بلند‌ترین تپه‌های شنی دنیا در ریگان و دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان‌ اخبار متعدد‌ی را انعکاس داده که جای تقدیر و تشکر دارد. 

به گزارش فارس، شهرستان ریگان با جمعیت 70 هزار نفری و وسعت 9 هزار و 837 کیلومتر مربع در فاصله 300 کیلومتری‌ مرکز استان کرمان قرار دارد.

...............................

گزارش از موسی ملاییان

...............................

انتهای پیام/80014/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول