اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در انجمن فایز دشتی

نشست عیدانه شاعران دشتی برگزار شد

نشست عیدانه شاعران و فعالان عرصه ادب و شعر شهرستان دشتی در انجمن فایز این شهرستان برگزار شد و شاعران اشعار بهاریه خود را خواندند.

نشست عیدانه شاعران دشتی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتی، اصغر منصوری‌نسب، محقق و از شاعران حاضر در این نشست، سه‌شنبه شب در نشست عیدانه شاعران دشتی که در سالن کنفرانس فرهنگسرای شهید شهریاری خورموج برگزار شد، اظهار داشت: نوروز در ایران باستان سه مرحله داشت که در مرحله عام مردم جشن می‌گرفتند و پادشاه بدون تشریفات در این جشن حاضر می‌شد و نظرات مردم را می‌شنید.

این محقق خورموجی با بیان اینکه در نوروز خاص نیز شاه از قدرت شاهی عدول می‌کرد تا دوباره نظر وزرا و درباریان را بشنود، ادامه داد: بعد از آن نوروز رسمی ایرانیان آغاز می‌شد که بهار بود و شش اشتاسب پندان بوده که یکی از آن‌ها وهومنه است؛ یعنی آنچه انسان برای دل و وجود خودش می‌خواهد.

منصوری‌نسب اضافه کرد: بهار نو شدن دل انسان است و تغییرات ایجاد می‌شود و یک اشتاسب پندان دیگر اردیبهشت بوده که مقدمه نظم آفرینش بوده و در اول فروردین زمانی که فروهر یعنی روح پاک به زمین فرود می‌کند، زمینی‌ها را از خبرهای آسمانی باخبر می‌کند و نشانه‌های این خبر سبزه و بهار است.

وی خاطرنشان کرد: ایرانیان معتقد بودند که وقتی نظم در طبیعت وجود دارد، نیازی به عدالت هم هست و عدالت را باید پادشاه به زمین بدهد و شهریور فرشته همراه پادشاه محسوب می‌شد.

منصوری‌نسب گفت: وقتی نوروز باستانی فرا می‌رسد، همه ایرانیان درختان حیاط را آب می‌دادند و مقداری از آب را به آسمان می‌پاشیدند و پاشیدن آب به آسمان علامت باریدن باران بود و صبح دعای مخصوص که طلب می‌کردند، روح‌ها به خانه باز می‌گشت.

وی ادامه داد: ایرانیان در بهار گل سرخ را در خانه‌ها تقسیم می‌کردند و گل سرخ نشانه باقی ماندن روح پاک در خانه است.

مسئول فرهنگسرای خورموج نیز گفت: سال نو نمایش نمادین و کنایت‌آمیز تکرار آفرینش و تکرار یک دور از زمان و نمایش یادمان اسطوره‌های دینی آفرینش است.

حمید زارعی افزود: هرگاه که نوروز فرا می‌رسد، جشن برگزاری نمادین، تجدید حیات و آفرینش برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: این نشست به بهانه نوروز و همدلی بین شاعران و اعضای انجمن ادبی فایز دشتی برگزار شده و سال پیش شاعران دشتی افتخارات شایسته‌ای در جشنواره‌های مختلف ملی و استانی کسب کردند که نشان از بالندگی و جایگاه مهم شعر دشتی است.

در این جلسه که با حضور 45 نفر از اعضای انجمن ادبی فایز دشتی برگزار شد، شاعران حاضر در جلسه اشعار بهاریه و تازه خود را خواندند.

انتهای پیام/66001/ذ30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول