به گزارش خبرگزاری فارس از دشتی، اصغر منصورینسب، محقق و از شاعران حاضر در این نشست، سهشنبه شب در نشست عیدانه شاعران دشتی که در سالن کنفرانس فرهنگسرای شهید شهریاری خورموج برگزار شد، اظهار داشت: نوروز در ایران باستان سه مرحله داشت که در مرحله عام مردم جشن میگرفتند و پادشاه بدون تشریفات در این جشن حاضر میشد و نظرات مردم را میشنید.
این محقق خورموجی با بیان اینکه در نوروز خاص نیز شاه از قدرت شاهی عدول میکرد تا دوباره نظر وزرا و درباریان را بشنود، ادامه داد: بعد از آن نوروز رسمی ایرانیان آغاز میشد که بهار بود و شش اشتاسب پندان بوده که یکی از آنها وهومنه است؛ یعنی آنچه انسان برای دل و وجود خودش میخواهد.
منصورینسب اضافه کرد: بهار نو شدن دل انسان است و تغییرات ایجاد میشود و یک اشتاسب پندان دیگر اردیبهشت بوده که مقدمه نظم آفرینش بوده و در اول فروردین زمانی که فروهر یعنی روح پاک به زمین فرود میکند، زمینیها را از خبرهای آسمانی باخبر میکند و نشانههای این خبر سبزه و بهار است.
وی خاطرنشان کرد: ایرانیان معتقد بودند که وقتی نظم در طبیعت وجود دارد، نیازی به عدالت هم هست و عدالت را باید پادشاه به زمین بدهد و شهریور فرشته همراه پادشاه محسوب میشد.
منصورینسب گفت: وقتی نوروز باستانی فرا میرسد، همه ایرانیان درختان حیاط را آب میدادند و مقداری از آب را به آسمان میپاشیدند و پاشیدن آب به آسمان علامت باریدن باران بود و صبح دعای مخصوص که طلب میکردند، روحها به خانه باز میگشت.
وی ادامه داد: ایرانیان در بهار گل سرخ را در خانهها تقسیم میکردند و گل سرخ نشانه باقی ماندن روح پاک در خانه است.
مسئول فرهنگسرای خورموج نیز گفت: سال نو نمایش نمادین و کنایتآمیز تکرار آفرینش و تکرار یک دور از زمان و نمایش یادمان اسطورههای دینی آفرینش است.
حمید زارعی افزود: هرگاه که نوروز فرا میرسد، جشن برگزاری نمادین، تجدید حیات و آفرینش برگزار میشود.
وی اضافه کرد: این نشست به بهانه نوروز و همدلی بین شاعران و اعضای انجمن ادبی فایز دشتی برگزار شده و سال پیش شاعران دشتی افتخارات شایستهای در جشنوارههای مختلف ملی و استانی کسب کردند که نشان از بالندگی و جایگاه مهم شعر دشتی است.
در این جلسه که با حضور 45 نفر از اعضای انجمن ادبی فایز دشتی برگزار شد، شاعران حاضر در جلسه اشعار بهاریه و تازه خود را خواندند.
انتهای پیام/66001/ذ30/ث3001